Alfa Romeo, podobnie jak Fiat, źle zniosła czasy obecnego kryzysu. W zeszłym roku Włosi sprzedali niewiele ponad 100 tys. samochodów tej marki. Trudno się jednak dziwić, jeśli w ofercie znajdują się tylko dwa modele (Giulietta i MiTo), które nie należą do rynkowych nowości.
Alfa Romeo MiTo to jeden z dwóch sprzedawanych obecnie modeli
Wkrótce ma się to jednak zmienić. Szef koncernów Fiat i Chrysler, Sergio Marchionne dostrzegł, że o ile podczas kryzysu spada sprzedaż samochodów dostępnych dla mas (spadki sprzedaży Fiata, Opla czy producentów francuskich przekraczają 20 proc.), to rośnie - marek segmentu premium. Dlatego w Turynie opracowano plan reaktywacji Alfy Romeo.
Następcą modelu 159 będzie Alfa Romeo Giulia
Do 2014 roku inwestycje pochłoną miliard euro, a kosztem tych pieniędzy zostanie opracowane aż 9 nowych modeli, które zadebiutują w latach 2013-2016. Pojawić się mają m.in. nowe wersje nadwoziowe Giulietty (sedan i kombi), a także nowy model klasy średniej, który bazować ma na Maserati Ghibli. Auto, które zastąpi nieprodukowany od 2011 roku model 159, nazywać będzie się Giulia, a debiut przewidziano na 2014 rok. Giulia będzie dostępna w wersjach sedan i kombi.
Następna generacja Mazdy MX-5 będzie produkowana obok Alfy Romeo Spider
W 2015 roku rozpocznie się produkcja nowego Spidera, który... produkowany będzie przez Mazdę w Japonii.
Nowa Alfa Spider będzie oparta na Mazdzie MX-5 nowej generacji. Oba pojazdy powstawać będą Hiroszimie. Wspólna będzie płyta podłogowa i tylny napęd, natomiast stylizacja obu modeli oraz zastosowane jednostki napędowe będą zupełnie inne. I tutaj pojawiają się dla Alfisti dobre wiadomości, bowiem Marchionne zapowiedział, że dla Alfy Romeo zostaną opracowane nowe silniki, a pracach nad nimi będą uczestniczyć inżynierowie Maserati i Ferrari!
Alfa Romeo Spider poprzedniej generacji była ładna, ale nie dysponowała dobrymi silnikami
Również w 2015 roku w gamie Alfy Romeo pojawić ma się samochód segmentu SUV. Natomiast już w tym roku w salonach pojawi się zachwycające niewielkie sportowe coupe o nazwie 4C. Plan zakłada roczną produkcję na poziomie 2500 sztuk, z tego 1000 ma trafiać do Europy (drugi 1000 ma być eksportowany do USA, reszta aut trafi na pozostałe rynki).
Wszystkie te działania mają sprawić, że do 2016 roku sprzedaż Alfy Romeo ma zostać potrojona, czyli sięgnąć 300 tys. egzemplarzy rocznie. Zadanie ambitne, ale ma szanse powodzenia...