Rozpoczęty 2023 rok w Maździe biegnie pod znakiem zmian w gamie modelowej marki w Polsce. Do oferty dołączyła właśnie Mazda MX-30 R-EV, samochód napędzany silnikiem elektrycznym ,z możliwością ładowania z sieci oraz z silnikiem Wankla w roli generatora energii elektrycznej.
Mazda 6
Po styczniowej premierze tego modelu na targach motoryzacyjnych w Brukseli, polscy dealerzy Mazdy rozpoczęli przyjmowanie zamówień na tę wersję Mazdy MX-30, która jest wyceniona na tym samym poziomie, jak w pełni elektryczna Mazda MX-30 – 161 100 zł. Produkcja MX-30 R-EV rozpocznie się w połowie roku, tymczasem polscy dealerzy Mazdy zebrali już pierwsze zamówienia.
Mazda 2
Natomiast z oferty znikają modele Mazda 2 i Mazda 6. Oficjalnie powodem ich wycofania jest wprowadzenie od 1 kwietnia obowiązku wyposażenia samochodów w radio DAB+. Ale radio można przecież zmienić.... Po prostu oba modele mają już solidny staż rynkowy (Mazda 6 debiutowała w 2012, Mazda 2 - w w 2014 roku) i po prostu nadeszła pora na ich wycofanie z rynku.
To jednak nie oznacza natychmiastowego końca sprzedaży – dealerzy dysponują zapasem kilkudziesięciu Mazd 2 gotowych do odbioru, a ostatnim miesiącem produkcji Mazdy 6 będzie luty 2023 r. – do sprzedaży trafia właśnie około 1,5 tys. egzemplarzy tego modelu, w tym 100 szt. w jubileuszowej wersji 20th Anniversary z unikatowym lakierem Artisan Red, brązową skórzaną tapicerką oraz okolicznościowymi emblematami na zagłówkach, błotnikach i kluczyku.
Mazda 6
Warto przy tym zwrócić uwagę, że chodzi o oryginalną Mazdę 2, a nie Mazdę 2 Hybrid czyli kopię Toyoty Yaris, która nadal będzie dostępna w salonach.
Przepisy dotyczące DAB+ ograniczą również możliwość zamawiania Mazdy MX-5. Zamówienia na ten model można składać do końca marca. Później trzeba będzie poczekać do przyszłego roku, gdy pojawi się nowa Mazda MX-5. Jak bardzo nowa? Producent tego nie precyzuje, ale zapewne chodzi o nową generację (obecna debiutowała w 2014 roku).
Mazda MX-5
Ostatnim miesiącem produkcji obecnej wersji MX-5 jest luty 2023 r., na polski rynek wiosną trafi pula nieco ponad 100 egzemplarzy w wersjach Soft Top i RF.
Za to w styczniu w salonach Mazdy pojawią się pierwsze egzemplarze flagowej Mazdy CX-60 z nowym, sześciocylindrowym, rzędowym silnikiem Diesla autorskiej konstrukcji marki. W pierwszej kolejności klienci będą mogli odebrać wersje ze standardowym poziomem mocy 200 KM i napędem na tylną oś, od kwietnia rozpoczną się dostawy mocniejszej wersji 254 KM z napędem na wszystkie koła.
Dealerzy Mazdy w Polsce przyjęli już niemal 400 zamówień na CX-60 z silnikiem Diesla w obu wariantach mocy, a przed nami jeszcze debiut tego modelu z kolejną odmianą napędu – sześciocylindrowym, rzędowym benzynowym silnikiem Skyactiv-X o pojemności 3 litrów.
Ponadto wiosną 2023 r. w salonach zadebiutuje zmodernizowana Mazda CX-5 z systemem miękkiej hybrydy Mazda M Hybrid w silnikach benzynowych, ten rok stoi też pod znakiem kolejnej premiery Mazdy – największej, trzyrzędowej Mazdy CX-80, SUV-a bazującego na CX-60 z większym rozstawem osi i dłuższym nadwoziem, który będzie celować w segment Volvo XC90, czy Audi Q7.