Mazda to producent, który z rezerwą podchodzi do napędu elektrycznego. W ofercie tej marki znajdziemy tylko jeden pojazd na baterie - Mazdę MX-30, która jest jednocześnie dostępna jako hybryda plug-in. Na salonie w Brukseli Japończycy pokazali jednak Mazdę 6e i jest to model, który przynajmniej na początku, będzie oferowany wyłącznie jako elektryczny.
- Mazda 6e. Nadwozie
- Mazda 6e. Wnętrze
- Mazda 6e. Napęd
- Mazda 6e. Ceny i premiera rynkowa
Mazda 6e. Nadwozie
Wygląd Mazdy 6e nie jest żadnym zaskoczeniem. Jego zdjęcia mogliście zobaczyć w naszym serwisie już w maju 2024 roku, tyle tylko, że wówczas auto nazywało się Mazda EZ-6. Model ten zadebiutował wówczas na salonie Auto China. Czemu tam? Bo Mazda EZ-6, czy też Mazda 6e, to pojazd opracowany przez chińską spółkę joint venture Mazdy o nazwie Changan Mazda.
Mazda 6e ma ma 293 cm długości, 189 cm szerokości i 148,5 cm wysokości. Stylistycznie samochód wyraźnie nawiązuje do Mazdy 6 poprzedniej generacji, modelu który był produkowany od 2012 do 2023 roku. Podobnie biegnie linia dachu, bardzo podobnie zaprojektowano również pas przedni z charakterystycznym grillem. Mimo sylwetki przypominającej sedana, Mazda 6e jest jednak pięciodrzwiowym liftbackiem.
Mazda 6e
Charakterystyczne detale stylistyczne samochodu obejmują świecący motyw skrzydła z przodu, bezramkowe drzwi i zintegrowane klamki. Z tyłu, w oczy rzucają się cztery cylindryczne osłony tylnych lamp i wysuwany elektrycznie tylny spojler.
Mazda 6e. Wnętrze
Projektanci wnętrza Mazdy 6e inspirowali się prostotą japońskiej estetyki ma. Bardziej niż na poszczególne elementy, kładzie ona nacisk na puste przestrzenie pomiędzy nimi. Kabina jest zdominowana przez duży, wolnostojący, centralny ekran (14,6 cala), uzupełniony ekranem cyfrowych zegarów (10,2 cala) i wyświetlaczem przeziernym HUD z funkcją rozszerzonej rzeczywistości. Informacje są wyświetlane na przedniej szybie w taki sposób, że tworzą efekt wirtualnego ekranu o przekątnej 50 cali, który kierowca widzi przed sobą w idealnej dla akomodacji wzroku odległości 7,5 m.
Mazda 6e
Co ciekawe, przednie fotele oddziela pokaźnych rozmiarów tunel centralny, to rozwiązanie rzadko spotykane w autach na prąd.
Wnętrze wybrać będzie można w jednej z trzech wersji kolorystycznych. Oferowany w standardzie poziom Takumi może mieć tapicerkę z ekologicznej skóry w kolorze beżowym lub czarnym, natomiast poziom Takumi Plus, stanowiący wyposażenie opcjonalne, wykończony jest brązową skórą Nappa i zamszem.
Mazda 6e. Napęd
W Chinach Mazda EZ-6 jest oferowana z napędem elektrycznym oraz hybrydowym typu plug-in. Niestety, w Europie Mazda chce sprzedawać 6e wyłącznie w wersji bateryjnej (być może zmieni zdanie, gdy sprzedaż "elektryka" będzie na niskim poziomie). Dostępne będą dwie wersje napędu elektrycznego.
Mazda 6e
Wersja bazowa Mazdy 6e jest wyposażona w akumulator o pojemności 68,8 kWh, zapewniający zasięg wg WLTP do 480 km (czyli realnie może 350 km). Dostarcza on energię do silnika o mocy 190 kW (258 KM). Baterię można ładować z mocą do 200 kW, wówczas naładowanie od 10 do 80 proc. w sprzyjających warunkach atmosferycznych i na odpowiednio mocnej ładowarce powinno trwać około 22 minuty.
Natomiast Mazda 6e Long Range wyposażona jest w akumulator o pojemności 80 kWh, który zapewnia zasięg do 552 km (realnie może 400 km). Silnik tej odmiany ma 180 kW (245 KM), a więc jest słabszy niż w wersji bazowej. Moment obrotowy obu odmian wynosi 320 Nm i trafia na koła tylne. Czas rozpędzania do 100 km/h obu wersji ma wynosić mniej niż 8 s, a prędkość maksymalna jest ograniczona do 175 km/h, co jak na auto elektryczne jest dużą wartością.
Mazda 6e
Mazda 6e. Ceny i premiera rynkowa
Mazda 6e pojawi się w europejskich salonach japońskiej marki latem 2025 roku. Ceny nie są jeszcze znane, poznamy je bliżej premiery na rynku.