Alfa Romeo zakończyła produkcję modelu Giulietta. Ten kompaktowy model debiutował w 2010 roku, jego rynkowa kariera trwała więc 10 lat. Chociaż szczerze mówiąc, trudno w tym przypadku mówić o "karierze".
Alfa Romeo Giulietta MY 2011
Alfa Romeo Giulietta została wprowadzona na rynek jako następca chętnie kupowanego, ale również mającego 10 lat na karku modelu 147. I o ile początek sprzedaży był obiecujący (w 2011 roku nabywców znalazło niemal 80 tysięcy egzemplarzy), to jednak szybko okazało się, że Giulietta nie zbawi Alfy Romeo. Początkowy entuzjazm szybko przygasł, gdy okazało się, że Włosi nie uczą się na błędach i zamiast różnicować ofertę Alfy Romeo i Fiata, postąpili dokładnie odwrotnie i np. mocno zunifikowali gamę jednostek napędowych Giulietty i Fiata Bravo.
Alfa Romeo Giulietta MY 2017
Włosi zresztą generalnie mają własne spojrzenie na prowadzenie motoryzacyjnego biznesu. I o ile konkurencja równo co 6 lat pokazuje zupełnie nowe generacje swoich pojazdów, najczęściej zachowując nazwę, o tyle Włosi produkują swoje modele przez 10 i więcej lat, ograniczając się do liftingów. Nie inaczej było w przypadku Giulietty.
Efekt? Dramatycznie niskie słupki sprzedaży. Głośnym echem w motoryzacyjnym światku odbił się np. fakt, że w pierwszej połowie 2019 roku Alfa Romeo sprzedała niespełna 30 tysięcy samochodów, w tym czasie niemieckie marki premium, czyli Mercedes, Audi i BMW sprzedały ponad 400 tysięcy... każdy!
Alfa Romeo Giulietta MY 2011
Giulietta względu na wiek i niską sprzedaż powinno zniknąć z rynku już kilka lat temu, gdy roczna sprzedaż na stałe spadła poniżej 20 tysięcy egzemplarzy. Przetrwała jednak do 2010 roku i dopiero nowe normy emisji spalin zakończyły jej żywot.
Co dalej z Alfą Romeo? Włosi obecnie mają w ofercie niezwykle drogie, a przez to kupowane rzadko modele Stelvio i Giulia. Pod koniec roku gama ma zostać poszerzona o kompaktowego crossovera opartego na koncepcie Tonale. Model ten prawdopodobnie będzie zbudowany na płycie podłogowej Jeepa, na której oparto m.in. Renagade'a i Compassa.
Natomiast pod koniec 2022 roku ma zadebiutować kolejny crossover, tym razem segmentu B, który... będzie produkowany w Polsce. Ma to być jeden z trzech pojazdów o wspólnych rozwiązaniach technicznych i odrębnej stylizacji, produkowanych w Tychach, jako modele Alfy Romeo, Fiata i Jeepa.