Audi Q3 Sportback to nowy model w gamie niemieckiego producenta. Oparty na Q3 samochód wyróżnia się odmienną stylizacją tylnej części nadwozia, przypominającą samochody typu coupe.
Audi Q3 Sportback
Z przodu różnic nie ma - w oczy rzuca się duża, ośmiokątna osłona chłodnicy Singleframe. Czarny grill osłony o strukturze plastra miodu otoczony jest srebrną ramą. Wąskie reflektory o kształcie klina zwężają się do wewnątrz. We wszystkich wersjach wyposażenia są to zawsze adaptacyjne reflektory diodowe Matrix LED.
Z boku samochód, dzięki nisko poprowadzone linii dachu, przechodzącemu w płaskie, pochyłe słupki D, wydaje się znacznie dłuższy niż siostrzane Audi Q3. Jednak w rzeczywistości różnica między nimi to zaledwie 16 mm (na korzyść Sportbacka), natomiast linia dachu przebiega o 29 mm niżej niż w Q3.
Audi Q3 Sportback ma 4500 mm długości, 1556 mm wysokości i 1843 mm szerokości. Rozstaw osi to 2680 mm, co tworzy bazę dla całkiem obszernego wnętrza.
Audi Q3 Sportback
Tylną kanapę można przesuwać o 130 mm. Jej oparcie podzielone jest na trzy części i można je regulować w siedmiu stopniach pochylenia. Za tylnymi siedzeniami znajduje się bagażnik o pojemności 530 litrów, a po złożeniu oparć nawet 1400 litrów.
Standardowo Audi Q3 Sportback wyposażone jest w progresywny układ kierowniczy. Opcją dostępną bez dopłaty jest sportowe zawieszenie. Dopłaty wymaga natomiast zawieszenie z adaptacyjną kontrolą stopnia tłumienia, którego sterownik przetwarza sygnały z czujników przyspieszenia i ruchu kół, kontrolując ruchy struktury nadwozia. Dzięki tmu, amortyzacja każdego z kół w kilka milisekund przystosowuje się do stanu nawierzchni i do warunków drogowych.
Audi Q3 Sportback
Standardowy system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select w sześciu trybach dostosowuje do warunków charakterystykę pracy wielu podzespołów i funkcji. Zmienić w ten sposób można charakterystykę pracy silnika i skrzyni biegów, kontroli tłumienia amortyzatorów, czy moc wspomagania kierownicy.
Oprócz ustawień standardowych, dostępne są tryby: komfortowy, dynamiczny, wydajny, indywidualny oraz offroad. W tym trybie układ elektronicznej kontroli stabilizacji przełącza system kontroli trakcji w tryb offroad. Wsparciem może być tu również opcjonalny system kontroli zjazdu ze wzniesienia. Na stromych zboczach o pochyleniu większym niż sześć procent, utrzymuje on stałą, zadaną przez kierowcę prędkość (maksimum 30 km/h), automatycznie inicjując impulsy hamujące.
Audi Q3 Sportback
Oś przednia Audi Q3 Sportback to kolumna McPhersona z dolnymi wahaczami. Rozstaw kół to 1584 mm. W tyle montuje się konstrukcję czterowahaczową, a rozstaw kół to 1576 mm. Sprężyny i amortyzatory są od siebie oddzielone, co wpływa na zwiększenie powierzchni ładunkowej. Dostępne są felgi w rozmiarach od 17 do 20 cali. W zależności od wersji silnikowej, wentylowane tarcze hamulcowe osi przedniej mają maksymalnie 340 mm, a osi tylnej maksymalnie 310 mm.
Audi Q3 Sportback rynku europejskim początkowo będzie dostępne z silnikiem benzynowym lub jedną z dwóch jednostek wysokoprężnych. Najmocniejszy jest 230-konny silnik 2.0 TFSI montowany w Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro. Jednostka Diesla występuje w dwóch wersjach mocy: 150 lub 190 KM). Montowana jest ona odpowiednio w Q3 Sportback 35 TDI i Q3 Sportback 40 TDI quattro.
Audi Q3 Sportback
Nieco później pojawi się silnik 1.5 o mocy 110 kW (150 KM) z systemem cylinder on demand, montowana w Q3 Sportback 35 TFSI. System cylinder on demand sprawia, że przy niskich i średnich obciążeniach wyłącza się drugi i trzeci cylinder. W połączeniu z dwusprzęgłową, automatyczną skrzynią biegów, silnik 1.5 TFSI wyposażony jest w kolejne rozwiązanie techniczne wpływające na wydajność silnika: system mild-hybrid (MHEV) bazujący na 48-woltowej, pokładowej instalacji elektrycznej.
System ten w codziennym, praktycznym użytkowaniu redukuje spalanie nawet o 0,4 l. paliwa na 100 km. Sercem systemu MHEV jest alternator-rozrusznik (RSG) odzyskujący podczas hamowania do 12 kW mocy i przekazujący ją do kompaktowego akumulatora litowo-jonowego.
Audi Q3 Sportback
Za przeniesienie mocy silnika na koła w Audi Q3 Sportback odpowiada siedmiobiegowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic wraz z napędem na cztery koła quattro. Układ taki montowany jest praktycznie we wszystkich wersjach silnikowych. Wyjątkiem są tylko dwie, napędzane wyłącznie na oś przednią i wyposażone w manualną skrzynię biegów wersje bazowe: 1.5 TFSI i 2.0 TDI, obie o mocy 150 KM, przy czym silnik Diesla może być tu opcjonalnie wyposażony w napęd na cztery koła quattro.
Audi Q3 Sportback produkowane jest w węgierskiej fabryce w Gyor. Sprzedaż w Europie ruszy jesienią tego roku. W wersjach sprzedawanych w Niemczech, standardem będą systemy bezpieczeństwa Audi pre sense basic i Audi pre sense front oraz systemy ostrzegające przed niepożądaną zmianą i opuszczeniem obranego pasa jazdy.
Audi Q3 Sportback na wideo:
Audi Q3 Sportback. Całkowita nowość! - GALERIA ZDJĘĆ