Na salonie w Detroit Audi zaprezentowało najmocniejszą wersję nowego Q5, czyli Audi SQ5.
Audi SQ5
Audi SQ5 wyposażono w silnik V6 TFSI o pojemności skokowej 2995 cm3. Jednostka napędowa wytwarza moc 354 KM. Turbodoładowany, aluminiowy silnik, przy 1370 obrotach na minutę generuje moment obrotowy 500 Nm - stały aż do 4500 obrotów na minutę.
Dzięki temu samochód przyśpiesza do 100 km/h w 5,4 sekundy, a jego prędkość maksymalna – ograniczona elektronicznie – wynosi 250 km/h. Zgodnie z normami zużycia paliwa cyklu NEDC, nowe Audi SQ5 3.0 TFSI spala 8,3 l benzyny na 100 km.
Audi położyło duży nacisk na obniżenie zużycia paliwa. Skrócony suw sprężania silnika V6 TFSI w ulepszonym procesie spalania, daje wyraźnie większy geometryczny stopień sprężania. W połączeniu z normalną, ale w stosunku do kompresji dłuższą fazą rozprężania, uzyskuje się wyższą sprawność i zwiększa się wydajność silnika.
Audi SQ5
System zmiennych faz rozrządu Audi valvelift w zakresie obciążeń częściowych umożliwia bardzo krótkie otwarcie zaworów ssących (130 stopni kąta obrotu wału korbowego), przy zarazem wczesnym ich zamknięciu. Przy obciążeniach wyższych, jednostka napędowa przełącza pozycję wałka rozrządu na dłuższy czas otwarcia i wyższy wznios zaworów ssących, dzięki czemu można osiągnąć maksymalną moc silnika.
Turbosprężarka, która zastąpiła mechaniczny kompresor montowany w poprzedniej wersji silnika, pracuje z zastosowaniem zasady twin-scroll. Spaliny z obu rzędów cylindrów płyną przez kolektor wydechowy i przez obudowę sprężarki osobno, spotykając się dopiero przy wirniku turbiny. Technika ta pozwala uniknąć niepożądanych reakcji między słupami gazu i znacznie przyczynia się do wcześniejszego generowania wysokiego momentu obrotowego.
Turbosprężarkę umieszczono w mierzącym 90 stopni rozwidleniu rzędów cylindrów. Znajduje się ona po zewnętrznej stronie cylindrów, obok skrzyni korbowej. Odpowiednio, strona wydechowa głowic cylindrów znajduje się po wewnętrznej, a strona ssąca – po zewnętrznej ich stronie. Taka koncepcja pozwala na kompaktową konstrukcję i krótkie drogi dolotowe z minimalnymi stratami przepływu – silnik 3.0 TFSI reaguje spontanicznie i bezpośrednio.
Audi SQ5
Silnik V6 TFSI waży 172 kg, o 14 kg mniej niż poprzednia jego wersja z kompresorem. Ze skrzynią korbową, wykonaną z aluminiowego stopu uzyskanego z zastosowaniem skomplikowanego odlewania piaskowego, zintegrowano żeliwne tuleje cylindrowe o cienkich ściankach. W połączeniu z nowo zaprojektowanymi pierścieniami aluminiowych tłoków, rozwiązanie takie znacznie obniża tarcie.
Skrzynia korbowa i głowica silnika mają osobne obiegi chłodzenia. Po zimnym starcie, załączana pompa reguluje przepływ cieczy chłodzącej przez silnik w taki sposób, aby olej silnikowy szybko osiągnął właściwą temperaturę pracy. Kolektor wylotowy zintegrowano z głowicą silnika, gdzie opływa go ciecz chłodząca.
Takie rozwiązanie przyspiesza nagrzewanie się silnika. Gdy silnik jest odpowiednio ciepły, system obniża temperaturę spalin, co zmniejsza spalanie, przede wszystkim przy sportowej jeździe.
Audi SQ5
Za transmisję mocy w nowym Audi SQ5 odpowiada ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów tiptronic. Niższe biegi mają krótkie, sportowe przełożenia, natomiast biegi wyższe mają przełożenia długie, obniżające prędkość obrotową i spalanie. Przy założeniu, że w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select aktywowana jest odpowiednia funkcja, dla osiągnięcia jeszcze bardziej ekonomicznej jazdy, gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału gazu przy jeździe z prędkością od 55 do 160 km/h, skrzynia automatycznie przełącza się na wolny bieg.
W Audi SQ5 zastosowano stały napęd na cztery koła quattro. W normalnym trybie jazdy rozdziela on siły napędowe z nieznaczną przewagą na oś tylną. W razie konieczności, kieruje większość sił na oś z lepszą trakcją. Selektywne sterowanie rozkładem momentu obrotowego między kołami jest aktywne na wszelkiego typu nawierzchniach. Podczas dynamicznego pokonywania zakrętów, specjalna funkcja oprogramowania lekko przyhamowuje koła po wewnętrznej stronie zakrętu. Dzięki temu, samochód wchodzi w zakręt bardzo lekko, zachowanie pojazdu w zakręcie jest bardziej naturalne, a prowadzenie stabilne i precyzyjne.
Audi SQ5
Opcjonalny, sportowy mechanizm różnicowy jeszcze bardziej optymalizuje prowadzenie i wykorzystując dwa stopnie przełożenia, aktywnie rozdziela momenty między kołami osi tylnej. Mechanizmem zarządza się z wykorzystaniem systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, a steruje nim oprogramowanie centralnego sterownika podwozia.
Bazą dla sportowego prowadzenia nowego Audi SQ5 jest zawieszenie – pięciowahaczowe zarówno z przodu, jak i z tyłu. Złożona konstrukcja pozwala osiągać jeszcze lepszą stabilność w obszarach granicznych, dostarczając jednocześnie wyższego komfortu i większej zwrotności.
Standardowy systemem kontroli zawieszenia zapewnia wyjątkowo szerokie spektrum stopni komfortu i dynamiki. Zarządzanie pracą adaptacyjnych amortyzatorów CDC (CDC = continous damping control), podobnie jak zarządzanie silnikiem, układem kierowniczym, automatyczną skrzynią biegów tiptronic i opcjonalnym, sportowym mechanizmem różnicowym, odbywa się z wykorzystaniem systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select.
Audi SQ5
Dzięki niemu, kierowca może określać charakterystykę pracy napędu i zawieszenia w kilku trybach. Opracowane z myślą o modelach typu S adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension, dostępne jest opcjonalnie. W tej opcji, osoba prowadząca pojazd może odpowiednio do swojego sposobu jazdy dopasować nie tylko amortyzację, ale też wysokość położenia karoserii.
Standardowo, w nowym Audi SQ5 montuje się 20-calowe odlewane z aluminium, z oponami w rozmiarze 255/45. Opcjonalnie, w ofercie dostępne są także felgi 21-calowe. Dodatkowo, aby możliwości wyboru był jeszcze większe, Audi Sport posiada w ofercie pięć ekskluzywnych wzorów felg 21-calowych.
Bogate portfolio systemów wsparcia kierowcy, które znaleźć można w Audi Q5, montowane jest również w nowym Audi SQ5.
Audi SQ5
W opcji dostępny jest Audi virtual cockpit. Na wysokiej rozdzielczości ekranie kokpitu o przekątnej 12,3 cala, wyświetlane są szczegółowe graficznie, cyfrowe informacje. Wśród widoków ekranu jakie może wybrać kierowca, znajduje się widok sportowy, gdzie w centrum ekranu widzimy obrotomierz.
Audi SQ5 ma 4671 mm długości, 1893 mm szerokości i 1635 mm wysokości. Rozstaw osi to 2818 mm. Masa własna Audi SQ5 to 1995 kg i w porównaniu do poprzednika zmniejszyła się o 35 kg. Karoserię wykonano z kompozycji materiałów – stali o dużej wytrzymałości na rozciąganie oraz aluminium.
Nowe Audi SQ5 3.0 TFSI produkowane będzie w nowo wybudowanych zakładach w Meksyku, a w salonach Audi pojawi się w połowie 2017 roku.