Audi zaprezentowało kolejnego w gamie SUV-a coupe. Q5 Sportback dołącza do Q3 Sportback, Q8 oraz... elektrycznego e-trona.
Audi Q5 Sportback
Tak jak należało się spodziewać, Q5 Sportback wyróżnia się inną stylizacją tylnej części nadwozia - dach kończy się szybciej, a tylna szyba umieszczona jest bardziej poziomo.
Q5 Sportback oferowany będzie w dwóch liniach stylistycznych nadwozia: “advanced” i “S line”. Różnice tkwią w wyglądzie osłony chłodnicy Singleframe, bocznych wlotów powietrza, a przede wszystkim w wyglądzie tylnego zderzaka.
Kupujący wybierać mogą wśród dwunastu kolorów nadwozia i wśród całej gamy wykończeń i dodatków, pośród których znajduje się czarny pakiet stylistyczny. Nadwozie może być lakierowane w całości w jednym kolorze lub z elementami kontrastowymi. Mając 4,69 m długości, Audi Q5 Sportback jest o siedem milimetrów dłuższe niż Q5. Wysokość i szerokość pojazdu pozostają takie same, a współczynnik oporu powietrza wynosi 0,30.
Audi Q5 Sportback
Duży rozstaw osi, wynoszący 2,82 m, to gwarancja obszernego wnętrza.
Przestrzeń bagażowa ma pojemność 510 litrów, a po złożeniu tylnych foteli i wypełnieniu przestrzeni aż po dach, pojemność ta wzrasta do 1480 litrów. W Q5 Sportback Audi oferuje również opcjonalną tylną kanapę plus, którą można przesuwać w bok i która posiada regulację nachylenia oparcia. W razie potrzeby można ją przesunąć do przodu i w ten sposób zwiększyć podstawową pojemność bagażnika nawet o 60 litrów, do maksymalnie 570 litrów.
Standardowe zawieszenie sportowe jest zestrojone twardo. Audi oferuje również alternatywne zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami lub adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne. Samochód wyposażony w to ostatnie może zmienić wysokość zawieszenia karoserii nawet o 60 mm.
Audi Q5 Sportback
Podczas jazdy po drogach nieutwardzonych, można zwiększyć prześwit nawet o 45 mm. Podczas szybkiej jazdy, w celu zwiększenia wydajności, zmniejszenia oporów powietrza i obniżenia środka ciężkości, nadwozie jest automatycznie opuszczane o 15 mm. Inną zaletą zawieszenia pneumatycznego jest możliwość obniżenia tylnej osi o 55 mm poprzez naciśnięcie przycisku w bagażniku, co ułatwia załadunek.
Opcjonalny, dynamiczny układ kierowniczy, w zależności od prędkości jazdy zmienia przełożenie, kąt skrętu kierownicy i siłę wspomagania. Do wyboru jest 21 wzorów felg o średnicy od 18 do 21 cali.
Audi Q5 Sportback
Dla potrzeb układów sterowania, operacji na wyświetlaczach oraz systemów infotainment, Audi Q5 Sportback używa tych samych rozwiązań technicznych co odświeżony Q5, opartych o modułowy system infotainment trzeciej generacji MIB 3. W najwyższej wersji wyposażenia, na pokładzie samochodu znaleźć można m.in. wirtualny kokpit Audi virtual cockpit z 12,3-calowym wyświetlaczem oraz wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy head-up display.
System infotainment MMI Navigation plus posiada wyświetlacz dotykowy o przekątnej 10,1 cala.
Audi Q5 Sportback wchodzi na rynek europejski z trzema silnikami do wyboru – z dwiema jednostkami TDI i z jedną jednostką TFSI. Zakres ich mocy sięga od 150 kW (204 KM) do 210 kW (286 KM).
Audi SQ5 TDI Sportback
W modelu Q5 Sportback 40 TDI quattro, za napęd odpowiada silnik 2.0 TDI. Generuje on moc 150 kW (204 KM) i moment obrotowy 400 Nm. Wyposażone w niego Audi Q5 Sportback osiąga prędkość 100 km/h w 7,6 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 222 km/h. 12-woltowy system mild hybrid (MHEV) zwiększa wydajność pojazdu. Jego alternator – rozrusznik (RSG) podczas hamowania może rekuperować energię i magazynować ją w kompaktowym akumulatorze litowo-jonowym. Ponadto system MHEV umożliwia żeglowanie z wyłączonym silnikiem i uruchamia tryb start-stop już przy prędkości 22 km/h. Drugi wariant mocy silnika 2.0 TDI, pojawi się już po wejściu modelu na rynek.
Za przeniesienie napędu w wersji z czterocylindrowym silnikiem Diesla odpowiada siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic i napęd na cztery koła quattro z techniką ultra. Podczas standardowej jazdy kieruje on moment obrotowy wyłącznie na koła przedniej osi. Gdy tylko potrzebny jest napęd na cztery koła, dwa sprzęgła załączają tylną oś.
Audi SQ5 TDI Sportback
Większą moc i moment obrotowy oferuje Audi Q5 Sportback 50 TDI quattro: 210 kW (286 KM) i 620 Nm – to wystarczy, by auto rozpędzało się do 100 km/h w 5,7 sekundy. Jego prędkość maksymalna to 240 km/h. System MHEV pracuje tu pod napięciem 48 V i jest wydajniejszy niż w przypadku silnika czterocylindrowego.
Standardowe wyposażenie stanowi ośmiobiegowa przekładnia automatyczna tiptronic i stały napęd na cztery koła quattro, który wykorzystuje mechaniczny międzyosiowy mechanizm różnicowy. Rozdziela on moment napędowy silnika na oś przednią i tylną w stosunku 40:60, a w razie konieczności może skierować większość sił na oś z lepszą przyczepnością.
Audi SQ5 TDI Sportback
Audi Q5 Sportback 45 TFSI wyposażone w czterocylindrowy silnik benzynowy 2.0 TFSI przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 sekundy i dalej do prędkości maksymalnej 240 km/h. Silnik benzynowy generuje moc 195 kW (265 KM) i moment obrotowy 370 Nm. Podobnie jak dwulitrowy silnik TDI, wykorzystuje on 12-woltowy system MHEV, siedmiostopniową skrzynię biegów S tronic i napęd na cztery koła quattro z techniką ultra.
Na czele palety modelowej rodziny Q5 stoi Audi SQ5 Sportback TDI. Jego trzylitrowy silnik Diesla generuje moc 251 kW (341 KM). Moment obrotowy 700 Nm jest stały w zakresie od 1750 do 3250 obr/min. SQ5 rozpędza się do 100 km/h w 5,1 sekundy i prędkość maksymalna to 250 km/h (ograniczona elektronicznie).
Audi SQ5 TDI Sportback
SQ5 Sportback wyposażono w 48-woltowy system mild hybrid (MHEV), któryu podczas hamowania rekuperuje nawet 8 kW mocy. Wykorzystując prąd z akumulatora litowo-jonowego, auto może nawet przez 40 sekund "żeglować" z wyłączonym silnikiem. Kolejny element 48-woltowej sieci to elektrycznie napędzana sprężarka (EAV). Podczas ruszania i przy bardzo niskiej liczbie obrotów przyspiesza ona osiągnięcie właściwego ciśnienia ładowania.
Silnik współpracuje z ośmiobiegową skrzynią automatyczną tiptronic, która przekazuje moment obrotowy na wszystkie koła. Na życzenie Audi uzupełnia go o sportowy mechanizm różnicowy, który przy sportowym stylu jazdy aktywnie reguluje rozkład momentów między kołami tylnej osi.
Audi Q5 Sportback zjedzie z linii produkcyjnej fabryki Audi w San José Chiapa w Meksyku i na międzynarodowych rynkach pojawi się w pierwszej połowie roku 2021.