Kilka dni temu Audi zaprezentowało modele S6 i S7 nowej generacji. Pewną niespodziankę stanowi fakt, że w Europie samochody te będą oferowano wyłącznie z silnikiem wysokoprężnym - jednostką 3.0V6 TDI o mocy 349 KM. 450-konny silnik 2.9 TFSI jest dostępny wyłącznie poza Starym Kontynentem.
Audi S5 Sportback TDI
Wobec powyższego faktu nie jest niespodzianką, że pojawiał się również wersja 5 TDI. Silnik tego modelu jest niemal identyczny jak w S6 i S7 TDI, chociaż są drobne różnice.
układ napędowy Audi SS i S5 Sportback TDI również opiera się na trzylitrowym (2967 ccm) silniku V6 TDI, który dostarcza 349 KM mocy (2 KM mniej niż w S6 i S&) i 700 Nm momentu obrotowego. To oznacza, że jednostka napędowa z jednego litra generuje ponad 117 KM i 236 Nm.
Audi S5 Sportback TDI
Taki wynik jest możliwy do uzyskania nie tylko dzięki zastosowaniu dużej turbosprężarki (jej średnica wirnika to 5 cm; zapewnia ona doładowanie do 2,4 bara), ale również - po raz pierwszy w Audi S6 i S7 - elektrycznego kompresora. Dysponuje on maksymalną mocą 7 kW i pozwala na rozpędzenie wirnika sprężarki aż do 65 tys. obr/min i dzieje się to w 0,3 s. Dzięki temu kierowca ma "pod stopą" 700 Nm momentu obrotowego dostępnego w zakresie 2500 - 3100 obr/min.
Moment obrotowy trafia na koła za pośrednictwem ośmiostopniowej automatycznej skrzyni tiptronic.
Audi S5 TDI
Audi S6 i S7 posiadają napęd wszystkich kół quattro. W normalnych warunkach rozkład momentu między osiami wynosi 40:60 na korzyść kół tylnych. W razie potrzeby rozkład zmienia się automatycznie w zakresie do 70 proc. na przód i do 85 proc. - na tył.
Audi S5 to hybryda typu mild. Samochód posiada alternator z funkcją rozrusznika oraz 48-voltową instalację elektryczną. Alternator potrafi odzyskiwać energię kinetyczną (do 8 kW) traconą normalnie podczas hamowania i ładuje nią umieszczoną pod podłogą bagażnika litowo-jonowe baterie o pojemności 0,5 kWh.
Audi S5 TDI
Ta energia elektryczna jest później wykorzystywana do zasilania pokładowych systemów, dzięki czemu samochód posiada funkcję tzw "żeglowania" - podczas jazdy ze stałą prędkością lub delikatnego zwalniania silnik spalinowy jest wyłączany i może nie pracować nawet przez 40 s.To oznacza spadek średniego zużycia paliwa o ok. 0,4 l/100 km. W efekcie średnie pomiarowe zużycie wynosi 6,2 l/100 km (w nowym cyklu WLTP).
Audi S5 TDI
Audi S5 TDI przyśpiesza do 100 km/h w 4,8 s, (Sportback jest o 0,1 s wolniejszy). Prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h.
Niestety, Audi S5 nie będzie już dostępne z jednostką benzynową. Przypomnijmy, że obecna, pokazana w 2016 roku generacja S5 nie była dotąd napędzana dieslem, ale silnikiem 3.0 TFSI o mocy 349 KM. Ta wersja S5 pozostanie w ofercie wyłącznie poza Europą.
Ceny Audi S5 TDI i S5 Sportback TDI na rynku niemieckim zaczynają się od 65 300 euro.