Audi poszerza gamę modelu A5 o nowe napędy. Do tej pory wszystkie napędy były zelektryfikowane za pomocą układu miękkiej hybrydy. Teraz Audi A5 będzie można również podłączyć do prądu.
- Audi A5 już nie tylko jako miękka hybryda
- Audi A5 e-hybrid. Napęd
- Audi A5 e-hybrid. Ceny i premiera rynkowa
Audi A5 już nie tylko jako miękka hybryda
Audi A5 nowej generacji debiutowało w lipcu 2024 roku. Samochód powstał na nowej platformie PPC (Premium Platform Combustion), będąc pierwszym modelem wykorzystującym to rozwiązanie i w gamie Audi zastąpił A4 (co miało związek z planem zmiany nazewnictwa - cyfry parzyste miały być przeznaczone dla aut elektrycznych, nieparzyste - spalinowych; Audi już zdążyło odejść od tego rozwiązania; teraz elektryczny napęd będzie oznaczany dopiskiem e-tron).

Audi A5 e-hybrid
Od debiutu wszystkie napędy były zelektryfikowane za pomocą układu MHEV Plus. Generator zespołu napędowego (PTG) umożliwia jazdę częściowo w trybie elektrycznym, może również zwiększyć moc silnika spalinowego nawet o 18 kW (24 KM). PTG wspomaga silnik 2.0 TSI o mocy 150 lub 204 KM i silnik 2.0 TDI (204 KM) oraz w wariancie S5 - silnik 3.0V6 TFSI o mocy 367 KM.

Audi A5 e-hybrid
Audi A5 e-hybrid. Napęd
Teraz oferta zostaje poszerzona o dwa warianty hybrydowe typu plug-in. Napęd nazywa się e-hybrid quattro i oferuje moc systemową 288 KM (220 kW) i 367 KM (270 kW). Ich bazę stanowi silnik 2.0 TFSI o mocy 252 KM (185 kW), reszta mocy pochodzi z silnika elektrycznego.

Audi A5 e-hybrid
Audi A5 e-hybrid quattro w słabszej wersji rozpędza się do 100 km/h w 5,9 s, w mocniejszej - 5,1 s. Prędkość maksymalna obu wariantów jest ograniczona do 250 km/h.
Hybrydowe Audi A5 otrzymało nowy akumulator wysokonapięciowy. Audi zwiększyło jego pojemność do 25,9 kWh (netto 20,7 kWh), co stanowi wzrost o około 45 procent. Maksymalna moc ładowania prądem przemiennym została zwiększona z 7,4 do 11 kW, dzięki czemu pełne naładowanie zajmuje 2,5 godziny. Ponieważ akumulator zamontowano w bagażniku, mocno spadła jego pojemność - w przypadku sedana z 445 do 331 litrów, a w przypadku kombi - 476 z do 361 litrów.

Audi A5 e-hybrid
Audi A5 e-hybrid może poruszać się w trybie elektrycznym, wówczas prędkość maksymalna jest ograniczona do 140 km/h, a zasięg wynosi do 116 km wg WLTP (realnie być może około 90 km).
Audi A5 e-hybrid. Ceny i premiera rynkowa
Ceny Audi A5 Sedan e-hybrid quattro o mocy 299 KM zaczynają się w Niemczech od 62 500 euro, a wersji kombi - od 64 150 euro. Za większą moc trzeba oczywiście zapłacić jeszcze więcej. 367-konny sedan kosztuje od 70 900 euro , Avant - od 72 550 euro .
Audi A5 z napędem e-hybrid, będzie można zamawiać w Europie od 27 marca 2025 roku, natomiast pierwsze egzemplarze trafią do salonów już w kwietniu.