Nowe Audi A5 to samochód całkowicie nowej generacji, który w gamie zastąpi A4. Ma to związek ze zmianami w zakresie nazewnictwa. Parzyste cyfry będą przeznaczone dla samochodów elektrycznych, a nieparzyste - spalinowych.
- Audi A5. Nadwozie
- Audi A5. Wnętrze
- Audi A5. Silniki
Audi A5. Nadwozie
Samochód powstał na nowej platformie PPC (Premium Platform Combustion) i jest to pierwszy model wykorzystujący to rozwiązanie. Nowe A5 będzie oczywiście dostępne zarówno jako sedan, jak i kombi, przy czym sedan to tak naprawdę liftback. Innych wersji nadwoziowych, jak coupe czy kabriolet nie planuje się.
Audi A5
Rodzina Audi A5 oferuje cyfrowe światła LED do jazdy dziennej z przodu oraz cyfrowe tylne lampy OLED drugiej generacji z tyłu. Te ostatnie dysponują około 60 segmentami na cyfrowy panel OLED i coraz bardziej przyjmują rolę tylnych wyświetlaczy. Umożliwia to komunikację car-to-x i zwiększa bezpieczeństwo na drodze – na przykład za sprawą nowego oświetlenia komunikacyjnego.
Audi A5 Avant
Audi A5. Wnętrze
Wnętrze nowego Audi A5 to kalka rozwiązania znanego z Q6 e-tron. Ekran cyfrowych zegarów ma 11,9 cala, a umieszczony pod wspólną taflą szkła, pochylony w stronę kierowcy ekran systemu infotainment - 14,5 cala. Ponadto przed pasażerem może znajdować się kolejny ekran, wielkości 10,9 cala.
Audi A5
Audi A5. Silniki
Wszystkie napędy nowego Audi A5 są zelektryfikowane za pomocą układu MHEV Plus. Generator zespołu napędowego (PTG) umożliwia jazdę częściowo w trybie elektrycznym, co przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa. PTG może również zwiększyć moc silnika spalinowego nawet o 18 kW (24 KM). Podczas wytracania prędkości PTG rekuperuje energię do akumulatora z mocą do 25 kW. W rezultacie, w ograniczonym zakresie, manewrowanie i parkowanie może odbywać się wyłącznie na napędzie elektrycznym. Dzięki możliwości zastosowania elektrycznej sprężarki klimatyzacji układ klimatyzacji może aktywnie pracować także wtedy, gdy samochód stoi na skrzyżowaniu z wyłączonym silnikiem spalinowym.
Audi A5
Podstawowy silnik to jednostka 2.0 TFSI o mocy 150 KM. Opcjonalnie ten sam silnik występuje w wersji o mocy 204 KM. Ta benzynowa jednostka TFSI korzysta z turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek (VTG), która pozwala na sprawne generowanie momentu obrotowego nawet przy niskich prędkościach obrotowych.
Czterocylindrowy silnik współpracuje z dwusprzęgłową skrzynią biegów. Wariant o mocy 150 KM jest dostępny wyłącznie z napędem na przednie koła, a 204-konny – z napędem na przednie koła lub quattro ultra.
Silnik 2.0 TDI o mocy 204 KM (400 Nm) z generacji EA288 evo jest dostępny z dwusprzęgłową skrzynią biegów i napędem na przednie koła lub quattro ultra.
Audi A5 Avant
Sportowy wariant S5 otrzymuje trzylitrowy silnik V6 TFSI o mocy 367 KM. Po raz pierwszy wyposażono go w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek (VTG) oraz technikę MHEV plus. Zmodernizowana dwusprzęgłowa przekładnia S tronic została zaprojektowana z myślą o przenoszeniu większego momentu obrotowego. Standardowo montowany jest sportowy mechanizm różnicowy quattro z wektorowaniem momentu obrotowego. Standardem jest również napęd quattro.
Nowe A5 i Audi S5 będzie można zamawiać w Polsce jeszcze w lipcu. Pierwsze samochody trafią do salonów w listopadzie.