Audi zaprezentowało model SQ8 TDI, czyli najmocniejszą wersję rodziny Q.
Audi SQ8 TDI
Napędzająca Audi SQ8 TDI jednostka V8 biturboto to najmocniejszy silnik Diesla dostępny na europejskim rynku. Generuje on moc 435 KM i moment obrotowy 900 Nm dostępny w zakresie od 1250 do 3250 obr./min. Audi SQ8 TDI rozpędza się do 100 km/h w 4,8 sekundy, a jego prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h.
Audi SQ8 TDI
W głowicy silnika 4.0 TDI strona ssąca znajduje się po stronie zewnętrznej, a gorąca strona wydechowa z obiema turbosprężarkami w wewnętrznym kącie pomiędzy ułożonymi na kształt litery V rzędami cylindrów. Efektem takiej konstrukcji są krótkie drogi dolotowe, co zapewnia spontaniczne reakcje na gaz. Turbosprężarki załączają się stopniowo. Przy niskich obrotach silnika działa tylko jedna sprężarka, powyżej 2200 obrotów na minutę uaktywnia się także druga.
Elektrycznie napędzana sprężarka (EAV) wspiera pracę turbosprężarek podczas ruszania i przyspieszania na niskich obrotach.
EAV jest zaopatrywana w prąd przez 48-woltową główną sieć pokładową Audi SQ8 TDI, która jest też podstawą działania systemu mild-hybrid (MHEV). Magazynem energii jest kompaktowy akumulator litowo-jonowy. Połączony z wałem korbowym alternator - rozrusznik (RSG) rekuperuje podczas hamowania do 8 kW energii i może zmagazynować ją w akumulatorze.
Układ mild-hybrid Audi SQ8 TDI na wideo:
Gdy kierowca przy prędkości między 55 a 160 km/h zdejmie nogę z gazu, Audi SQ8 TDI, w zależności od sytuacji, może albo rekuperować, albo toczyć się na jałowym biegu, albo żeglować z wyłączonym silnikiem nawet przez 40 sekund.
Audi SQ8 TDI
Napęd w nowym Audi SQ8 TDI przenoszony jest na koła za pośrednictwem ośmiostopniowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic.
Stały napęd na cztery koła quattro dystrybuuje siłę napędową na oś przednią i tylną, odpowiednio w stosunku 40:60. Sportowy mechanizm różnicowy dostarczany w ramach pakietu zaawansowanego zawieszenia - advanced suspension, uzupełnia pracę napędu quattro, aktywnie rozdzielając momenty napędowe między kołami tylnej osi. Podczas przyspieszania lub skręcania w zakręcie, są one kierowane w większej części do koła toczącego się po zewnętrznej stronie łuku.
Standardowo, SQ8 TDI wyposażone jest w system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select z siedmioma trybami pracy oraz adaptacyjne, pneumatyczne zawieszenie sportowe adaptive air suspension sport z regulowanym stopniem tłumienia, które pozwala na zmianę wysokości zawieszenia nawet o 9 cm.
Na życzenie, Audi uzupełnia standardowy progresywny układ kierowniczy u układ czterech kół skrętnych. Układ ten dostępny jest również w pakiecie zaawansowanego zawieszenia – advanced suspension lub jako pojedynczy element dostępny opcjonalnie.
Układ zaawansowanego zawieszenia Audi SQ8 TDI na wideo:
Układ czterech kół skrętnych powoduje, że przy niskich prędkościach, np. podczas manewrowania i parkowania, koła tylne skręcają w kierunku przeciwnym do kół przednich. Przy prędkości ok. 5 km/h skręt osiąga swój maksymalny kąt 5 stopni i w ten sposób zwiększa zwrotność pojazdu. Odwrotnie napęd zachowuje się powyżej prędkości 60 m/h: wtedy tylne koła skręcają w tym samym kierunku co koła przednie. Poprawia to reakcję na ruch kierownicą i zwiększa stabilność w zakrętach pokonywanych z dużą prędkością.
Audi SQ8 TDI
Trzeci element pakietu zaawansowanego zawieszenia - advanced suspension, to elektromechaniczna, aktywna stabilizacja przechyłu. Silniki elektryczne z trójstopniową przekładnią planetarną znajdujące się zarówno na przedniej, jak i na tylnej osi, łączy dwie połowy stabilizatora.
Podczas jazdy po nierównej nawierzchni są one oddzielone od siebie, co poprawia komfort jazdy. Natomiast podczas jazdy sportowej, rury są bezstopniowo przekręcane w przeciwnych do siebie kierunkach. Boczny przechył pojazdu znacznie się wtedy zmniejsza, a tendencja do podsterowności jest wydatnie redukowana.
Audi SQ8 TDI
Audi SQ8 TDI porusza się na 21-calowych kołach z oponami w rozmiarze 285/45, w opcji dostępne są 22-calowe 285/40. Inne opcje to m.in. tarcze hamulcowe z ceramiki wzmocnionej włóknem węglowym.
Elementem wyposażenia standardowego Audi SQ8 TDI jest najbardziej rozbudowana wersja systemu infotainment, MMI Navigation plus. W jej skład wchodzi m.in moduł transmisji danych w standardzie LTE Advanced oraz hotspot Wi-Fi.
Audi SQ8 TDI w europejskich salonach sprzedaży czterech pierścieni pojawi się późnym latem. Niemieckie ceny startują z poziomu 103 tys. euro.
Audi SQ8 TDI na wideo:
Audi SQ8 TDI. Mocniejszego diesla nie ma! - GALERIA ZDJĘĆ