BMW oficjalnie zaprezentowało właśnie „pierwszego kompaktowego sedana” spod znaku wirującego śmigła – czterodrzwiowy model serii 1. Auto ze trójbryłowym nadwoziem zadebiutowało właśnie w Pekinie.
Auto zaprojektowano specjalnie z myślą o nabywcach z Chin. Samochód powstawać ma w lokalnej fabryce bawarskiej marki. Jej przedstawiciele – przynajmniej na tym etapie – nie planują wprowadzania modelu na inne rynki. Niewykluczone, że jest to jednak wyłącznie „zasłona dymna” mająca odwrócić uwagę europejskich mediów od nowego modelu. Na rynkach Starego Kontynentu oferowane są przecież konkurencyjne Audi A3 Sedan i Mercedes CLA.
W konfigurowaniu pojazdu dużą rolę odegrał miejscowy oddział BMW. Firma podkreśla również udział chińskich inżynierów w zastosowanych w BMW 1 Sedan rozwiązaniach konstrukcyjnych. Auto poddano szeregowi testów uwzględniających specyficzne chińskie warunki – zarówno drogowe, jak i klimatyczne.
Produkcyjne BMW serii 1 stanowi rozwinięcie koncepcyjnego modelu zaprezentowanego w zeszłym roku na Guangzhou Motor Show. Auto wyróżnia się charakterystycznymi dla marki akcentami stylistycznymi, jak chociażby schowanymi za wspólnym „szkłem” podwójnymi, ledowymi reflektorami czy słynnym „zagięciem Hofmeister’a”, czyli charakterystycznym kształtem szyb tylnych drzwi (przy słupku C).
Źródłem napędu są trzy i czterocylindrowe jednostki (wszystkie z doładowaniem) pochodzące z lokalnej fabryki BMW w Shenyang. Dane techniczne trzymane są w tajemnicy. Wszystko wskazuje jednak na to, że samochód powstał w oparciu o przednionapędową platformę UKL, na której bazują również modele serii 2 Active Tourer i Gran Tourer.