Citroen C4 X 1.2 PureTech 100 KM
Producenci samochodów usilnie szukają dla siebie rynkowych nisz. Efektem takiego podejścia jest właśnie Citroen C4 X i jego wersja elektryczna e-C4 X.
Samochód ma podniesione zawieszenie jak SUV lub crossover i nadwozie, które wygląda jak liftback, ale jest czterodrzwiowe, co czyni z C4 X sedana. Mimo tego linia boczna nawiązuje do większego C5 X, który jednak jest... pięciodrzwiowym liftbackiem. Jednym słowem Citroen C4 X to brat-bliźniak pokazanego niedawnego Peugeota 408, chociaż oba pojazdy dość mocno różnią się detalami stylistycznymi.
Citroen C4 X swoją długością nadwozia 4,6 m wpisuje się pomiędzy hatchbacka C4 o długości 4,36 m i Citroena C5 X, który ma długość 4,8 m. Rozstaw osi 2,67 m jest taki sam jak w C4. Oba modele są opracowane na platformie CMP. Pojemność bagażnika C4 X niezależnie od napędu wynosi 510 litrów.
We wnętrzu znajdziemy dwa ekrany - cyfrowych zegarów oraz 10-calowy nowego systemu infotainment. Sam system ma możliwość rozumienia mowy naturalnej i to w 29 językach.
Na wielu rynkach europejskich (Austria, Belgia, Holandia, Luksemburg, Niemcy, Portugalia, rynki skandynawskie i Wielka Brytania) samochód będzie oferowany wyłącznie z napędem elektrycznym jako Citroen e-C4 X. Wyposażony w silnik o mocy 100 kW (136 KM, 200 Nm) samochód ma mieć zasięg (wg WLTP) sięgający 360 km i podczas ładowania będzie przyjmował moc do 100 kW.
Elektryczny Citroen e-C4 rozpędza się do 100 km/h w 9,5 s, jego prędkość maksymalna jest ograniczona do 150 km/h. Auto wyposażono w stosunkowo niewielką baterię litowo-jonową o pojemności 50 kWh. Akumulator jest objęty 8-letnią gwarancją, limitowaną przebiegiem 160 tys. km. Producent gwarantuje, że do tego czasu pojemność baterii nie spadnie poniżej 70 proc. początkowej wartości.
Na rynkach pozaeuropejskich oraz w niektórych krajach Europy Citroen C4 X będzie dostępny z silnikami spalinowymi - dwoma benzynowymi, trzycylindrowymi 1.2 PureTech (100 i 130 KM; mocniejszy wyłącznie automatyczną skrzynią ośmiobiegową) lub wysokoprężnym, czterocylindrowym 1.5 BlueHDi o mocy 130 KM.
Citroeny e-C4 X i C4 X będą produkowane wyłącznie w Europie w zakładach Stellantis w Villaverde, koło Madrytu w Hiszpanii i stamtąd trafią na rynki całego świata. Sprzedaż obu modeli rozpocznie się stopniowo pod koniec 2022 roku.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2023-01-28