W latach 70. XX wieku Citroen należał do technologicznej awangardy. Dowodem na potwierdzenie tej tezy może być zaprezentowany w 1974 roku Citroen CX, samochód który miał na rynku zastąpić kultowy model DS. Citroen CX wyróżniał się niezwykle aerodynamiczną sylwetką i zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi, które pozwoliły mu przetrwać w produkcji aż 16 lat, czyli do 1989 roku (a wersje kombi nawet dłużej - do 1991 roku).
- Citroen CX ma 50 lat
- Citroen CX imponował wyposażeniem
- Wyprodukowano milion egzemplarzy Citroena CX
Citroen CX ma 50 lat
Model CX został oficjalnie zaprezentowany 26 sierpnia 1974 roku, dokładnie dwa miesiące po ogłoszeniu fuzji firm Automobiles Citroën i Automobiles Peugeot. Od DS-a CX przejął napęd na przednie koła, hydropneumatyczne zawieszenie i dwuobwodowy układ sterujący z podciśnieniowym wspomaganiem hamulców tarczowych.
Citroen CX II
Zamontowany poprzecznie czterocylindrowy silnik został umieszczony w przednim zwisie i pochylony do przodu, aby zoptymalizować rozkład masy i przyczepność. Aby zapewnić wysoki komfort, nadwozie typu „monocoque” połączono z ramą szesnastoma elastycznymi łącznikami, które redukowały hałas i wibracje dochodzące z przedniej i tylnej osi, a także z silnika i skrzyni biegów.
Citroen CX I
Citroen CX imponował wyposażeniem
Charakterystyczną cechą Citroena CX jest bez wątpienia zestaw wskaźników w kształcie półksiężyca. Wszystkie elementy sterujące niezbędne do prowadzenia samochodu, takie jak włączniki reflektorów, kierunkowskazów, wycieraczek i klakson dostępne były bez konieczności odrywania rąk od kierownicy.
29 stycznia 1975 roku Citroen CX zdobył tytuł Car of the Year Trophy 1975, pokonując m.in. Volkswagena Golfa, Audi 50, Fiata 131 i Volvo 200.
Citroen CX I
W lipcu 1975 roku CX otrzymał tzw. Diravi, czyli wspomaganie kierownicy ze wspomaganiem powrotu. Ten nowy typ wspomagania układu kierowniczego miał siłę wspomagania zależną od prędkości. Początkowo był dostępny jako opcja, później zaś montowany w standardzie w całej gamie.
Z biegiem lat CX ewoluował. W samochodzie wprowadzano innowacje i rozwiązania techniczne, które w większości stały się normą wiele lat później. W 1975 roku samochód otrzymał klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby we wszystkich czterech drzwiach, dwa sterowane od środka lusterka boczne i tylne światła przeciwmgielne. W 1976 roku pojawiła się półautomatyczna skrzynia biegów, a rok później silnik z wtryskiem benzyny, pięciobiegowa skrzynia biegów, elektrycznie sterowany dach otwierany, światła przeciwmgielne, tranzystorowy układ zapłonowy i alufelgi.
Citroen CX I
W 1978 roku wprowadzono pasy bezpieczeństwa na tylnych siedzeniach i automatyczne elektromagnetyczne zamki drzwi, w 1979 roku kontrolkę poziomu oleju w desce rozdzielczej, a rok później system spryskiwania przedniej szyby zintegrowany z wycieraczką, ekonomizer zużycia paliwa i automatyczną skrzynię biegów.
W kolejnych latach pojawił się tempomat, centralny zamek zintegrowany z pokrywą bagażnika i klapką wlewu paliwa, automatyczna klimatyzacja, wysokoprężny silnik turbo (2.5 l, 120 KM), benzynowy silnik turbo (GTI, najpierw 2.3 o mocy 128 KM, a od 1984 roku - 2.5 o mocy 168 KM), ABS, czujnik oblodzenia, czujnik oblodzenia, wskaźnik uszkodzonej żarówki, sygnał otwarcia drzwi, elektrycznie sterowane podgrzewane lusterka i przyciemniane szyby, dźwiękowe ostrzeżenie o włączonych światłach oraz centralny zamek sterowany pilotem na podczerwień z synchronizacją aktywacji zapłonu, automatyczne ogrzewanie tylnej szyby i immobilizer.
Citroen CX II
Wyprodukowano milion egzemplarzy Citroena CX
W latach 1974-1991 wyprodukowano łącznie 1 042 460 egzemplarzy Citroena CX. Liczba ta obejmuje 913 375 sedanów, w tym 29 380 w wersji długiej produkowanej w latach 1974-1989, oraz 129 085 kombi, w tym 900 Enterprise (użytkowa, dwumiejscowa), w latach 1976-1991.
Ciekawe, ile tych samochodów przetrwało do dziś...