Zaprezentowany z okazji Paryskiego Salonu Samochodowego w 1974 roku Citroen CX obchodzi właśnie swoje czterdzieste urodziny. Następca słynnej bogini - DS - nie miał łatwego zadania. Mimo tego, auto odniosło oszałamiający sukces. W czym tkwi jego tajemnica?
Citroen CX
Prezentacja CX 2000 miała miejsce w 1974 roku na Salonie Samochodowym w Paryżu. W dowód uznania dla komfortu, ergonomicznych rozwiązań i trzymania się drogi, CX w roku swojej premiery zdobył tytuł Samochodu Roku, a także został nagrodzony za bezpieczeństwo i styl nagrodą "Award Auto Style". Warto przypomnieć, że nazwa CX wzięła się od współczynnika oporu powietrza. Auto było wówczas jedynym pojazdem na rynku, który projektowany był z taką dbałością o aerodynamikę.
Zaprojektowany przez Roberta Oprona dwubryłowy Citroën CX długości 4,63 m był pierwszym sedanem w historii francuskiej marki wyposażonym w silnik wysokoprężny. Model umożliwił Citroenowi podbój europejskiego rynku samochodów na dalekie trasy, proponując alternatywę dla silników benzynowych. Diesel pojawił się na rynku w rok po kryzysie naftowym.
Citroen CX
W następnych latach Citroen szukał dalszych technologicznych udoskonaleń, wprowadzając wersję kombi (1975 roku), wersję sportową 2400 GTi z elektronicznym wtryskiem uznaną za najszybszy francuski samochód drogowy (w 1977 roku), oraz luksusową wersję Prestige przedłużoną o 28 cm (w 1978 roku).
CX wyróżniał się niespotykanym komfortem jazdy. Po DS odziedziczył hydropneumatyczne zawieszenie o stałym prześwicie, które zapewniło mu idealne trzymanie się drogi, a także układ wspomagania kierownicy zależny od prędkości jazdy, posiadający system automatycznego powrotu do linii prostej, stosowany w modelu SM od 1970 roku (układ diravi).
Citroen CX
Komfortowi przyświecały również innowacje ułatwiające użytkowanie samochodu, takie jak skrzynia biegów C-matic, która umożliwiła wyeliminowanie pedału sprzęgła, a tym samym uzyskanie większej i wygodniejszej przestrzeni. Na podkreślenie zasługuje też wnętrze z futurystycznym stanowiskiem kierowcy umożliwiające dostęp do wszystkich funkcji bez zdejmowania rąk z kierownicy. Citroen CX był też pierwszym francuskim samochodem wyposażonym w system hamowania ABS (1985 rok).
CX odniósł prawdziwy sukces handlowy. Jego sprzedaż (powstały dwie generacje) trwała aż do 1991 roku, osiągając poziom przeszło 1,2 mln egzemplarzy. Model CX zastąpiony został przez Citroena XM. Ostatni z wielkich Citroenów - C6 - stylistycznie, w znacznym stopniu, bazował właśnie na zasłużonym aucie z lat siedemdziesiątych.