Citroen wycofuje się z segmentu minivanów. Ostatni egzemplarz Grand C4 SpaceTourer wyjedzie z fabryki w hiszpańskim Vigo w czerwcu.
Citroen Grad C4 SpaceTourer
Następcy tego modelu nie przewidziano. Zakończenie produkcji minivanów to efekt odwrócenia się europejskich kierowców od tego typu samochodów - od lat wolą oni wybierać SUV-y i crossovery.
Ostatni, jak się teraz okazało, model minvana Citroena, C4 Picasso debiutował w 2013 roku. Początkowo auto było oferowano w wersji pięcioosobowej oraz wydłużonej, mogącej przewieźć siedem osób, o nazwie Grand Picasso.
Citroen Xsara Picasso
W 2018 roku zrezygnowano z produkcji wersji pięcioosobowej, zaś w 2019 roku, przy okazji liftingu nazwę modelu zmieniono z C4 Picasso na C4 SpaceTourer.
Do dziś sprzedano 732 tys, egzemplarze C4 Picasso/SpaceTourer. Z tej liczby 352 tys. to samochody w wersji siedmioosobowej, pozostałe 380 tys. to auta pięciodrzwiowe.
Citroen C4 Picasso II
Historia minivanów Citroena kończy się po niemal 30 latach. Pierwszy pojazd tego typu,
o nazwie Evasion, pojawił się w 1994 roku. Następnie wprowadzono na rynek nieco mniejszego
Citroena C8, kompaktową
Xsarę Picasso i małego
C3 Picasso.
W 2006 roku pojawiło się C4 Picasso, które zastąpiło Xsarę Picasso. Ten pojazd produkowano do 2013 roku, czyli do debiutu obecnej generacji C4 Picasso/SpaceTourer.
Citroen C4 Picasso
Najlepszym rokiem dla minivanów Citroena był 2007. Wówczas sprzedano 115 tys. egzemplarzy Xsary Picasso i 215 tys. - C4 Picasso.
Co ciekawe, w gamie Citroena pozostaną samochody klasy MPV (czyli minivany), ale o napędzie elektrycznym: e-Berlingo i e-SpaceTourer.
Po zakończeniu produkcji Grand C4 SpaceTourer, gama europejskich minivanów skurczy się do zaledwie kilku modeli, z których zdecydowana większość ma już solidny staż rynkowy: Volkswagena Tourana, Fordów Galaxy i S-Max, Renault Scenic/Grand Scenic i Espace, Dacii Lodgy oraz Fiata 500X.
Większość tych pojazdów również nie będzie miała następcy.