Citroen ZX I 1.9 D 68 KM
Citroen ZX trafił do produkcji w marcu 1991 roku. W 1997 roku został zastąpiony modelem o nazwie Xsara. Samochód charakteryzował się wówczas nowoczesną sylwetką, oraz kilkoma ciekawymi rozwiązaniami technicznymi. Jednym z nich była samoskrętna oś tylna, która pozwalała na bardzo dynamiczne pokonywanie zakrętów z zachowaniem typowego dla Citroena komfortu. W pojeździe tym nie zastosowano hydropneumatycznego zawieszenia. Z przodu pracują typowe kolumny McPhersona, z tyłu wspominana belka. Przed zakupem dobrze jest przyjrzeć się tej ostatniej - zamontowano ją na łożyskach igiełkowych, które z czasem wycierają się, co skutkuje odchyleniem się tylnych kół od pionu. Naprawa nie jest tania (nawet 1 tys, zł), lepiej więc poszukać zadbanego egzemplarza.
Niezależnie od wersji silnikowej samochód oferuje przyzwoite osiągi. Silniki benzynowe dość dobrze traktują zasilanie gazem. Do typowych usterek należą wycieki z silnika i układu napędowego, nieszczelne chłodnice czy „wariująca” elektryka. Niezbyt trwały jest też układ hamulcowy. Wnętrze zapewnia wygodną podróż czwórce pasażerów. Wadą auta jest jednak niski poziom bezpieczeństwa.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2012-02-26