Dacia zaprezentowała III generację modelu Duster. Dla rumuńskiej marki to bardzo ważny model, od 2010 roku do dziś sprzedano ponad 2,2 mln egzemplarzy dwóch generacji Dustera. Co więcej, w 2022 roku to właśnie Duster był najchętniej kupowanym SUV-em w Europie.
Dacia Duster III
Nowa generacja Dustera to stylistyczna rewolucja. Wyglądem samochód zdecydowanie bardziej nawiązuje do zaprezentowanego kilka lat temu prototypu o nazwie Bigster niż do Dustera II generacji. Stylizacja jest odważna, futurystyczna, pełna ostrych krawędzi. Poszerzane nadkola i pionowy pas przedni sprawiają, że samochód wygląda na większy niż jest w rzeczywistości. Światła przednie, jak i tylne tworzą świetlną sygnaturą w kształcie litery Y.
Zupełnie nowe jest wnętrze Dacii Duster III. Samochód otrzymał m.in. opcjonalny 7-calowy ekran cyfrowych zegarów (jako pierwszy model Dacii w historii; standardem jest ekran 3,5-calowy, łączony z analogowymi wskaźnikami), a na środku deski rozdzielczej umieszczono wolnostojący ekran systemu infotainment o przekątnej 10,1 cala, nieco pochylony w stronę kierowcy.
Dacia Duster III
Poniżej znajdziemy fizyczny panel sterowania klimatyzację, zapożyczony z nowych modeli Renault - identyczny znajdziemy m.in. w Australu czy Espace'e.
Dacia Duster III została zbudowana na platformie CMF-B. Dzięki niej można było powiększyć kabinę przy zachowaniu wymiarów zewnętrznych. Nowa generacja ma 434 cm długości, 166 cm wysokości i 181 cm szerokości. Pojemność bagażnika wzrosła o 6 proc, do 472 litrów w wersji przednionapędowej.
Ponadto nowa płyta podłogowa pozwala na zastosowanie hybrydowych napędów, zarówno mild, jak i tzw. pełnych, klasycznych hybryd.
Dacia Duster III
Opcjonalnie Duster III będzie dostępny z napędem 4x4 Terrain Control, który może pracować w jednym z pięciu trybów jazdy: Auto, Śnieg, Błoto/Piasek, Eco oraz Off-Road. W wersji czteronapędowej Duster ma wyższe zawieszenie, dzięki czemu prześwit wynosi 217 mm (209 mm w wersji 4x2), kąt natarcia to 31 stopni, a zejścia - 36 stopni.
Ponadto, niezależnie od napędu, nowy Duster ma szereg plastikowych listew osłonowych, których zadaniem jest ochrona nadwozia i kluczowych mechanizmów podwozia.
Dacia Duster III
Bazowy Duster jest napędzany przez trzycylindrowy silnik 1.2 TCe o mocy 130 KM, wyposażony w technologię miękkiej hybrydy 48V i akumulator o pojemności 0,9 kWh. Silnik współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną i stosowany może być w autach z napędem na jedną lub obie osie.
Kolejnym źródłem napędu Dustera jest wprowadzony niedawno do Joggera, hybrydowy układ o mocy 140 KM. Składa się z 4-cylindrowego silnika benzynowego o pojemności 1.6 i mocy 94 KM, dwóch silników elektrycznych (silnik o mocy 49 KM i wysokonapięciowy rozrusznik-alternator) oraz zelektryfikowanej automatycznej skrzyni biegów, która posiada 4 przełożenia obsługujące silnik spalinowy i 2 przełożenia przypisane do silnika elektrycznego. Energia przechowywana jest w akumulatorze o pojemności 1,2 kWh.
Ponadto Dustera można będzie zamówić z fabryczną instalacją LPG. Takie auto jest napędzane przez silniki 1.0 o mocy 100 KM i ma dwa zbiorniki paliwa - 50-litrowy na benzynę i 50-litrowy na gaz, co zapewnia zasięg sięgający 1300 km.
Dacia Duster III generacji trafi do salonów na początku 2024 roku. Ceny nie są jeszcze znane.