Bestseller Dacii - Duster - zyskał niedawno odmłodzione oblicze. Co dokładnie zmieniło się w modelu mającym na koncie ponad 1,9 mln sprzedanych egzemplarzy?
Dacia Duster po liftingu
Duster wydoroślał i nie stara się już udawać... Jeepa. Nowe reflektory mają światła do jazdy dziennej w kształcie litery "Y”. Zmieniony kształt nawiązuje wizualnie do trójwymiarowego motywu zastosowanego w nowej osłonie chłodnicy. Literę Y znajdziemy też w kształtach tylnych świateł, które - do tej pory - przypominały nieco te stosowane w Jeepie Renegade.
Stałe oświetlenie typu ECOLED w przednich i tylnych światłach jest elementem nowego, charakterystycznego układu świateł Dacii. Duster jest pierwszym modelem Dacii wyposażonym w kierunkowskazy przednie z diodami LED. Technologia ta została także zastosowana w światłach mijania (z funkcją automatycznego włączania w standardzie) i w oświetleniu tablicy rejestracyjnej. Oprócz mniejszego zużycia energii diody LED zapewniają także lepsze oświetlenie zarówno w dzień, jak i w nocy, co pozwala kierowcy lepiej widzieć i być widzianym przez innych użytkowników drogi.
Dacia Duster po liftingu
Kształt tylnego spojlera i nowych, 17-calowych aluminiowych obręczy kół został dopracowany w tunelu aerodynamicznym. Wprowadzone udoskonalenia (nowe łożyska kół, opony, oświetlenie LED) oraz poprawiony współczynnik efektywności aerodynamicznej (SCx) Nowego Dustera
w wersji z napędem na cztery koła pozwala obniżyć emisję CO2 nawet o 5,8 g/km.
W kabinie znajdziemy m.in zupełnie nowe tapicerki. Rodzaje użytych materiałów oraz kształt nowych zagłówków zapewniają lepszą ergonomię i skuteczniejsze podparcie ciała. Cieńsze zagłówki zapewniają ponadto lepszą widoczność w kabinie, tak pasażerom na tylnych siedzeniach do przodu, jak i na odwrót.
Wielką nowością jest wysoka środkowa konsola z szerokim podłokietnikiem, przesuwanym na długości 70 mm. Jest wyposażona w zamykany schowek o pojemności 1,1 litra oraz dwa porty USB dla pasażerów z tyłu w zależności od wersji.
Dacia Duster po liftingu
Niezależnie od poziomu wyposażenia w standardzie otrzymamy komputer pokładowy z ekranem, automatyczne włączanie świateł mijania i ogranicznik prędkości z podświetlanymi przyciskami sterowania w kierownicy.
Automatyczna klimatyzacja z cyfrowym wyświetlaczem, regulator prędkości z podświetlanymi przyciskami sterowania w kierownicy, podgrzewane przednie fotele i karta Keyless Entry są dostępne zależnie od wersji.
Oprócz wyposażenia audio Dacia Plug & Music (radio, MP3, USB i Bluetooth) dostępne są dwa nowe, intuicyjne systemy multimedialne: Media Display i Media Nav. Wraz z nimi na desce rozdzielczej pojawia się nowy, 8-calowy ekran dotykowy.
Dacia Duster po liftingu
W przypadku Media Display wyposażenie obejmuje 6 głośników (w tym dwa boomery i dwa głośniki wysokotonowe z przodu), radio cyfrowe DAB, złącze Bluetooth, dwa porty USB i przewodowe klonowanie ekranu smartfona kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto®. Aktywację funkcji poleceń głosowych
i obsługę głosową asystenta iOS lub Google w smartfonie umożliwiają przyciski sterowania w kierownicy.
W przypadku Media Nav system multimedialny wzbogaca się dodatkowo o pokładową nawigację i łączność bezprzewodową Wi-Fi kompatybilną z Apple CarPlay i Android Auto.
Dacia Duster po liftingu
Nowy Duster z napędem na 2 koła może być obecnie wyposażony w 6-stopniową, automatyczną skrzynię biegów EDC, dostępną z silnikiem TCe 150. Skrzynia biegów EDC (Efficient Dual Clutch) posiada dwa sprzęgła: jedno do biegów nieparzystych (1, 3, 5), drugie do biegów parzystych (2, 4, 6 i wsteczny). Zmiana biegów jest sterowana siłownikami elektrycznymi kontrolowanymi przez blok elektroniczny idealnie dobierający właściwe przełożenie skrzyni w zależności od polecenia kierowcy. Podczas zmiany biegów sprzęgło włączone otwiera się i jednocześnie sprzęgło obsługujące kolejny bieg zamyka się. Zmiana biegów jest dzięki temu szybka, bez przerw w przenoszeniu momentu obrotowego. Płynne przenoszenie mocy bez przerw i szarpnięć zwiększa skuteczność napędu i komfort jazdy.
Dacia Duster po liftingu
W ramach liftingu udoskonalono też wersję z fabryczna instalacją gazową. Pojemność użyteczna zbiornika LPG została zwiększona o 16,2 litra, co pozwoliło wydłużyć zasięg samochodu o niemal 250 km. Sam zbiornik powędrował teraz do kabiny, pod podłogę bagażnika. Dzięki dwóm zbiornikom o pojemności użytecznej 50 litrów każdy, łączny zasięg Nowej Dacii Duster sięga 1235 km. Umieszczony w kabinie nowy przełącznik benzyna-LPG jest bardziej ergonomiczny i lepiej wkomponowany w wyposażenie pojazdu (stanowi teraz integralną część deski rozdzielczej). Na ekranie TFT komputera pokładowego 3,5” wyświetlane są informacje o aktualnym poziomie paliwa w obydwu zbiornikach oraz informacje z komputera pokładowego z zakresu wspomagania prowadzenia: średnia prędkość, zasięg na pozostałym zapasie paliwa i średnie zużycie paliwa.
Odświeżoną Dacię Duster można już zamawiać w salonach. Czas oczekiwania wynosi od 2 do 3 miesięcy, co jak na obecne standardy uznać trzeba za rewelacyjny wynik!