Porsche podwoiło gamę wariantów swojego pierwszego w pełni elektrycznego SUV-a. W przypadku bazowego modelu Macan z napędem na tylne koła skupiono się na dużym zasięgu. Z kolei nowy Macan 4S wypełnia lukę pomiędzy odmianami 4 oraz Turbo. Podobnie jak warianty wprowadzone na początku 2024 roku, jest on wyposażony w elektronicznie sterowany układ Porsche Traction Management (ePTM), który rozdziela siłę napędową pomiędzy przednią i tylną oś około pięć razy szybciej niż konwencjonalny napęd na wszystkie koła.
- Porsche Macan, czyli bazowa wersja
- Porsche Macan 4S: mocne silniki elektryczne i PASM w standardzie
- Porsche Macan z pakietem offroad
- Porsche Macan. Wnętrze
- Porsche Macan. Ceny
Porsche Macan, czyli bazowa wersja
Bazowy wariant Macan podobnie jak mocniejsze wersje, czerpie energię z wysokonapięciowego akumulatora o pojemności 100 kWh brutto. Za napęd odpowiada zamocowany przy tylnej osi silnik z Porsche Macan 4 o mocy 250 kW (340 KM). Jednostka korzysta z falownika 480 A, w którym – z myślą o wysokiej efektywności – jako materiał półprzewodnikowy wykorzystano węglik krzemu (SiC).
Porsche Macan
W trybie overboost, w połączeniu z Launch Control, nowy Macan generuje moc do 265 kW (360 KM), a maksymalny moment obrotowy wynosi 563 Nm. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 5,7 s, a prędkość maksymalna wynosi 220 km/h. Dzięki rezygnacji z napędu na wszystkie koła bazowy wariant jest o 110 kg lżejszy od Porsche Macan 4, w związku z czym zużywa mniej energii. Jego zasięg w cyklu mieszanym WLTP wynosi do 641 km, a więc relnie będzie wynosił zapewne do 500 km.
Porsche Macan
Porsche Macan 4S: mocne silniki elektryczne i PASM w standardzie
Porsche Macan 4S ma nowy silnik umieszczony przy tylnej osi oraz mocny 600-amperowy falownik SiC. W połączeniu z motorem przy przedniej osi, stosowanym również w Porsche Macan 4 oraz Turbo, zapewnia moc systemową wynoszącą 330 kW (448 KM) z krótkotrwałym overboostem do 380 kW (516 KM). Z funkcją Launch Control maksymalny moment obrotowy wynosi 820 Nm.
Porsche Macan 4S
Z Launch Control Porsche Macan 4S rozpędza się do 100 km/h w 4,1 s, a prędkość maksymalna to 240 km/h. Zasięg w cyku mieszanym WLTP wynosi do 606 km (realnie pewnie około 450 km). Macan 4S jest standardowo wyposażony w elektroniczną kontrolę tłumienia Porsche Active Suspension Management (PASM). Dalszą optymalizację podwozia z myślą o zwiększeniu wydajności i komfortu zapewniają adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z układem poziomowania i regulacją prześwitu, Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) oraz skrętna tylna oś.
Architektura 800 V platformy Premium Platform Electric (PPE) umożliwia ładowanie obu wersji prądem stałym (DC) z mocą do 270 kW. Na odpowiedniej stacji szybkiego ładowania poziom energii w wysokonapięciowym akumulatorze można uzupełnić od 10 do 80% w ciągu około 21 min.
Porsche Macan 4S
Porsche Macan z pakietem offroad
Dla wszystkich wariantów w pełni elektrycznego Porsche Macan jest teraz dostępny nowy kolor nadwozia – Slate Grey Neo. Do oferty wzorów obręczy dodano 20-calowe felgi Macan S. Opcjonalnie dla wszystkich modeli oferowany jest także nowy pakiet stylistyczny Offroad: zmieniona geometria przedniego zderzaka pozwoliła zwiększyć kąt natarcia do 17,4 stopnia, w zależności od wariantu (wartość dla podniesionego poziomu zawieszenia pneumatycznego). W przypadku adaptacyjnego zawieszenia pneumatycznego pakiet wiąże się też ze zwiększeniem prześwitu w normalnym ustawieniu – o 1 cm, do 19,5 cm.
Porsche Macan
Porsche oferuje pakiet z elementami w dwóch odcieniach: Vesuvius Grey lub w kolorze nadwozia. Odpowiednie lakierowane wykończenie otrzymują przedni zderzak, osłony progów, panele dyfuzora oraz relingi dachowe. W ofercie dostępne są również dopasowane wyglądem 21-calowe obręcze o off-roadowym wzornictwie, utrzymane w kolorze Vesuvius Grey. W przypadku klientów, którzy wybiorą pakiet stylistyczny Offroad z elementami w kolorze nadwozia, polakierowane zostają również listwy boczne. Relingi dachowe można zamówić w kolorze czarnym, srebrnym lub Turbonite (ten ostatni wyłącznie dla Turbo).
W modelach Macan, Macan 4 i Macan 4S off-roadowy przedni zderzak z wstawką w kolorze Vesuvius Grey jest dostępny także osobno. Kąt natarcia zwiększa się tutaj podobnie jak w przypadku pakietu stylistycznego Offroad.
Porsche Macan. Wnętrze
Elektryfikując serię modelową Macan, Porsche wprowadziło do swojego cenionego SUV-a zupełnie nową koncepcję wyświetlania informacji i obsługi – Porsche Driver Experience, która łączy elementy cyfrowe z analogowymi. Bazuje przy tym na zestawie wskaźników z zakrzywionym wyświetlaczem o przekątnej 12,6 cala, ekranie dla pasażera o przekątnej 10,9 cala, wyświetlaczu head-up z technologią rozszerzonej rzeczywistości oraz oświetleniu ambientowym i komunikacyjnym.
Porsche Macan 4S
Teraz Porsche po raz kolejny kompleksowo zaktualizowało interfejs ekranów w pełni elektrycznej serii Macan. Zmiany obejmują efektowną animację powitalną, jeszcze nowocześniejszy wygląd oraz nową aplikację Motywy, która pozwala dostosować tło wyświetlaczy i oświetlenie ambientowe do koloru nadwozia, z dwunastoma odcieniami do wyboru.
Porsche Macan. Ceny
Dwa nowe warianty w pełni elektrycznego Porsche Macan można już zamawiać; dostawy do klientów rozpoczną się w drugiej połowie 2024 roku. Ceny startują od 370 tys. zł za Porsche Macan oraz od 416 tys. zł za Porsche Macan 4S.