Niezależna organizacja Euro NCAP przeprowadziła kolejne testy zderzeniowe. Tym razem pod oko specjalistów od bezpieczeństwa trafiły trzy pojazdy, z których właściwie tylko dwie są nowościami: Skoda Superb, Hyundai i20 i Fiat Panda Cross.
Fiat Panda Cross
Ten ostatni pojazd trudno nazwać nową konstrukcją. Samochód bazuje na rozwiązaniach technicznych Fiata Panda 4x4, który debiutował już trzy lata temu. A to niesie określone konsekwencje, jak bardzo niski poziom wyposażenia w elektroniczne systemy bezpieczeństwa (ocena 46 proc.), do których Euro NCAP w ostatnich latach zaczął przywiązywać bardzo dużą wagę. Jeśli do tego dołożymy bardzo przeciętne wyniki w zakresie ochrony dorosłych pasażerów (70 proc), dzieci (77 proc) i pieszych (50 proc), okazuje się, że Panda Cross otrzymała tylko trzy gwiazdki.
Fiat Panda Cross - crashtest
Hyundai i20
Lepiej wypadł Hyundai i20. Ten niewielki model to nowa konstrukcja i od razu znajduje to odbicie w ocenach. Ochronę dorosłych pasażerów oceniono na 85 proc, dzieci - na 73 proc, a pieszych - na 79 proc. Natomiast poziom wyposażenia w systemy bezpieczeństwa oceniono na 64 proc. To właśnie brak systemu automatycznego hamowania zadecydował o tym, że Hyundai i20 dostał ocenę 4 a nie 5 gwiazdek.
Hyundai i20 - crashtest
Najlepiej w tej serii testów wypadła Skoda Superb, którą oceniono na 5 gwiazdek. Tutaj trudno mówić niespodziance, jest to całkowicie nowy flagowy model czeskiego producenta i każdy inny wynik musiałby zostać uznany za wpadkę. Noty Superba to po 86 proc. za ochronę dorosłych i dzieci, 71 proc. - pieszych i 76 proc - za elektroniczne systemy bezpieczeństwa.
Takie oceny oznaczają, że Superb należy do najbezpieczniejszych samochodów dostępnych obecnie na rynku.
Skoda Superb - crashtest
Euro NCAP: Skoda Superb, Hyundai i20, Fiat Panda - GALERIA ZDJĘĆ