Segment sportowych kompaktów nie decyduje może o statystykach sprzedaży, jednak dobry wynik jest ważny dla producentów ze względów prestiżowych.
Firma analityczna Polk opublikowała właśnie wyniki sprzedaży hothatchy w 34 europejskich krajach. Dane obejmują ostatni kwartał ubiegłego roku.
Ford Focus ST
Okazuje się, że bezapelacyjnym zwycięzcą zestawienia został Ford Focus ST, który od października do końca grudnia znalazł 1984 nabywców. Oznacza to, że niemal co drugi sprzedany sportowy kompakt wyjeżdżał z salonu Ford (udział w rynku wyniósł dokładnie 44 proc).
Drugie miejsce w rankingu zajął Volkswagen Golf GTI, którego udział w rynku wyniósł 33 proc. To wynik o tyle cenny, że w ostatnim kwartale ubiegłego roku w salonach znajdowało się GTI zbudowane na bazie Golf VI generacji. VII generacja dopiero trafi do sprzedaży.
Ford Focus ST
Czołową "trójkę" sprzedaży uzupełniło Renault Megane Sport z udziałem na poziomie 12 proc. W sumie do tych trzech modeli należy więc 89 proc. segmentu sportowych kompaktowych hatchbacków.
Ford Focus ST trafił do europejskich salonów latem ubiegłego roku, sprzedawany jest również w Ameryce i Azji. Samochód jest napędzany silnikiem 2.0 EcoBoost o mocy 250 KM. Od debiutu w Europie nabywców znalazło już 3819 egzemplarzy Focusa ST, zdecydowana większość z nich to hatchbacki (74 proc), reszta to kombi.
Focus to niejedyne ST w gamie Forda. Do salonów trafiły właśnie pierwsze egzemplarze Fiesty ST. Samochód jest napędzany silnikiem 1.6 EcoBoost o mocy 180 KM. To najszybsza Fiesta w historii, która przyspiesza do 100 km/h w 6,2 s i osiąga prędkość 220 km/h.