Samochody marki Ford będą udostępniać informacje o mogących nastąpić incydentach związanych z bezpieczeństwem na drogach, aby pomóc w ostrzeganiu użytkowników dróg – nie tylko kierowców Fordów, ale również pojazdów innych producentów.
Sstem wczesnego informowania o niebezpieczeństwie na drodze ostrzega już innych kierowców Forda o incydentach mogących zagrozić bezpieczeństwu; obecnie odniesie z nich korzyści większa grupa użytkowników dróg.
Wzajemna umowa jest częścią wspieranego przez Komisję Europejską programu Data for Road Safety; partnerami są BMW, Volvo, Mercedes-Benz, TomTom, HERE Technologies oraz centra zarządzania ruchem w UE.
System wczesnego informowania o niebezpieczeństwie na drodze, wprowadzony wraz z nowym Fordem Puma na początku 2020 roku, a obecnie dostępny w wyjeżdżających z fabryk modelach Forda, w tym w nowej Kudze, potrafi już ostrzegać kierowców o zagrożeniach w ruchu drogowym, które mogą czekać tuż za zakrętem. 1 Dzięki nowemu porozumieniu, pojazdy innych producentów będą teraz mogły identyfikować i udostępniać informacje o napotkanych zagrożeniach, przyczyniając się wspólnie do poprawy bezpieczeństwa na drogach.
– Pojazdy skomunikowane pomagają kierowcom przewidywać zagrożenia, które mogą czaić się tuż za zakrętem – powiedział Peter Geffers, szef działu w Ford of Europe. – Ekosystemy wymiany danych o bezpieczeństwie drogowym są tym skuteczniejsze, im więcej obejmują pojazdów i źródeł telematycznych; rozszerzenie korzyści płynących z tej technologii na osoby nie jeżdżące samochodami marki Ford, jest znaczącym krokiem naprzód.
Umowa w ramach wspieranego przez Komisję Europejską partnerstwa Data for Road Safety, została zawarta w następstwie 16-miesięcznego projektu pilotażowego, w trakcie którego wymieniono między różnymi pojazdami dziesiątki milionów komunikatów SRTI (Safety-Related Traffic Information), takich jak informacje o awariach pojazdów na trasie, śliskiej nawierzchni lub ograniczonej widoczności. Partnerami Forda są BMW, Mercedes-Benz i Volvo, których ekosystemy udostępniania danych są także otwarte dla nowych uczestników.
Anonimowe dane z pojazdów, takie jak użycie świateł przeciwmgielnych, hamowanie awaryjne lub aktywacja poduszek powietrznych, są analizowane na pokładzie w celu określenia prawdopodobieństwa i lokalizacji potencjalnych zagrożeń. Komunikaty ostrzegawcze są wysyłane za pośrednictwem modemu FordPass Connect, do bezpiecznego serwera Forda, skąd dane są dystrybuowane do partnerów SRTI, którzy zestawiają komunikaty o zagrożeniach z różnych źródeł, a następnie udostępniają je pojazdom różnych marek.
Sygnały SRTI są natychmiast wysyłane – również z wykorzystaniem sieci komórkowej – do pojazdów znajdujących się w pobliżu potencjalnego zagrożenia, gdzie kierowcy ostrzegani są komunikatami wyświetlanymi na desce rozdzielczej. Oprócz kierowców, informowane są służby ratunkowe, które otrzymują w ciągu kilku sekund dokładne dane o lokalizacji zagrożenia, co znacznie przyspiesza pomoc.
– Ekosystem Data for Road Safety to partnerstwo publiczno-prywatne, które w bardzo konkretny sposób udostępnia wzbogacone dane podnoszące bezpieczeństwo na drogach, jest to więc sytuacja korzystna dla całego społeczeństwa – powiedział Joost Vantomme, przewodniczący nowego ekosystemu SRTI. – Uczestniczący w projekcie producenci pojazdów chętnie podzielą się spływającymi co dzień danymi i wspólnie ze wszystkimi partnerami będą starali się wnosić swój wkład w ekosystem danych SRTI