Aż 115 lat temu rozpoczęła się wyjątkowa historia zaangażowania Skody w sport motorowy. 30 czerwca 1901 roku Narcis Podsedníček - na motocyklu Laurin & Klement - w wielkim stylu wygrał wymagający rajd z Paryża do Berlina. Producent z Mladej Boleslavi odniósł wielki sukces już w swoim pierwszym starcie.
Wyścigowa Skoda 720 z lat siedemdziesiątych
Jako najbardziej doświadczony zawodnik, Narcis Podsedníček (1866-1932) został wybrany na pierwszego reprezentanta czeskiego zespołu z Mladej Boleslavi w największym wówczas wydarzeniu wyścigowym na świecie: Rajdzie Paryż-Berlin. Dosiadając motocykl Laurin & Klement z silnikiem jednocylindrowym, Podsedníček był jednym z dziesięciu zawodników startujących w kategorii motocykli i zmotoryzowanych trójkołowców. Gdy na mecie pojawił się na długo przed przewidywaniami organizatorów - 30 czerwca o godzinie trzeciej rano - jedynym świadkiem jego zwycięstwa był miejscowy policjant. Jako że jego przybycia nie mogli udokumentować nieobecni w tym momencie sędziowie, reprezentant czechosłowackiego konstruktora musiał się zadowolić tytułem „moralnego zwycięzcy”, podczas gdy na podium stanęli francuscy zawodnicy, jadący na trójkołowcach marki De Dion-Bouton. Występ Podsedníčka położył jednak fundament pod zaangażowanie w motorsport najpierw marki Laurin & Klement, a później Skody.
Od roku 1905 sukces jednośladów Laurin & Klement w sporcie kontynuowały automobile czechosłowackiej marki. Obok wielu zwycięstw w wyścigach górskich i wytrzymałościowych, czterocylindrowy Laurin & Klement FCS o mocy 95 KM ustanowił w 1908 roku na torze Brooklands w Wielkiej Brytanii rekord prędkości wynoszący 118,72 km/h.
Rajdowa Skoda 120
W okresie międzywojennym ton rozwoju motoryzacji nadawała nowa generacja samochodów Skody wspartych na ramie centralnej. W styczniu 1936 roku doskonały start w słynnym już wtedy Rajdzie Monte Carlo zaliczyła Skoda Popular Roadster. Rok później jej sukces powtórzył model Skoda Rapid coupé. Po drugiej wojnie światowej podstawowy model marki 1101 dominował na torze Spa-Francorchamps dzięki kierowcom z Czechosłowacji i innych krajów. Prosty model wielokrotnie udowadniał swoją wartość podczas startów w rajdach Monte Carlo czy Tour d’Europe. Podobną, świetną formę wykazywało wiele kolejnych modeli, w tym zaprezentowana w 1959 roku pierwsza Octavia.
Nowy rozdział w historii zaangażowania marki w motorsport otworzyła w 1964 roku Skoda 1000 MB wyposażona w nadwozie samonośne i zespół napędowy zamontowany za tylną osią. W kolejnych modelach Skody znaczący sukces w rajdach odniósł norweski kierowca John Haugland.
Wyścigowa Skoda z silnikiem 1,0 l o mocy 95 KM
W 1977 roku swoją wysoką jakość udowodniła Skoda 130 RS, która wygrała swoją klasę między innymi w Rajdzie Monte Carlo i Rajdzie Akropolu. Równolegle model ten doskonałe sprawdzał się także w wyścigach płaskich: w 1981 roku zdobył tytuł Mistrza Konstruktorów w Europejskich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych (ETCC)! Największe sukcesy Hauglanda przyszły za kierownicą modelu 130 LR. Jego klasowe zwycięstwo w jednym z najważniejszych wówczas rajdów RAC Rally w latach 1985 i 1986 do dziś robią wrażenie.
Kolejna era Skody w motorsporcie przyszła wraz z debiutem modelu Favorit. Popularny hatchback był godnym następcą swoich wielkich przodków: załoga Pavel Sibera/Petr Gross cztery razy pod rząd wygrała nim Rajd Monte Carlo (klasa F2 w latach 1991–1994). Skoda potwierdziła swoją jakość jako konstruktor, wygrywając między innymi Puchar FIA klasy F2. Następcą rajdowego modelu Favorit była Felicia Kit-Car. Za jej sterami Stig Blomqvist wywalczył trzecie miejsce w RAC Rally w 1996 roku.
Skoda Fabia Super 2000
Wraz z debiutem rajdowej wersji modelu Octavia Kit-Car Skoda zdecydowała się na zaangażowanie w topowych rozgrywkach Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC). W roku 2001 model Octavia WRC wywalczył trzecie miejsce w znanym z morderczych warunków Rajdzie Safari. Następca Octavii w zespole Skoda Motorsport, Fabia WRC, także odnosiła znaczące sukcesy w tej najwyższej rajdowej lidze świata.
Zdecydowanie najbardziej udanym modelem w całej 115-letniej historii udziału Skody w sporcie była jednak dominująca na poziomie krajowym i światowym Fabia Super 2000. Jeżdżący tą nowoczesną czteronapędową konstrukcją z Mladej Boleslavi duet Jan Kopecký/Pavel Dresler osiągnął dla Skody historyczny wynik, zdobywając tytuły Rajdowego Mistrza Europy (FIA ERC) i Rajdowego Mistrza Azji i Pacyfiku (FIA APRC) w dwóch kolejnych latach. Między rokiem 2009 a 2014 zawodnicy jeżdżący Skodą Fabia Super 2000 zdobyli w sumie ponad 50 krajowych i międzynarodowych tytułów.
Skoda Fabia WRC
W roku 2015 Skoda świętowała cztery zwycięstwa w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC 2) swojej najnowszej konstrukcji, modelu Fabia R5. Bazujący na kompakcie trzeciej generacji wyczynowy samochód wyposażony w napęd na cztery koła i najnowsze zdobycze techniki uzyskał homologację FIA 1 kwietnia 2015 roku.
W swoim pierwszym sezonie jazdy nową Skodą Fabia R5 szwedzki duet Pontus Tidemand/Emil Axelsson zdobył dla czeskiego giganta motorsportu już czwarty tytuł Rajdowego Mistrza Azji i Pacyfiku z rzędu. Model ten zdobył w tym sezonie także pięć zwycięstw krajowych.