chceauto.pl
x
Historia motorsportu: Skoda

Historia motorsportu: Skoda

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2016-07-07
Aż 115 lat temu rozpoczęła się wyjątkowa historia zaangażowania Skody w sport motorowy. 30 czerwca 1901 roku Narcis Podsedníček - na motocyklu Laurin & Klement - w wielkim stylu wygrał wymagający rajd z Paryża do Berlina. Producent z Mladej Boleslavi odniósł wielki sukces już w swoim pierwszym starcie.

Wyścigowa Skoda 720 z lat siedemdziesiątych
Wyścigowa Skoda 720 z lat siedemdziesiątych
Jako najbardziej doświadczony zawodnik, Narcis Podsedníček (1866-1932) został wybrany na pierwszego reprezentanta czeskiego zespołu z Mladej Boleslavi w największym wówczas wydarzeniu wyścigowym na świecie: Rajdzie Paryż-Berlin. Dosiadając motocykl Laurin & Klement z silnikiem jednocylindrowym, Podsedníček był jednym z dziesięciu zawodników startujących w kategorii motocykli i zmotoryzowanych trójkołowców. Gdy na mecie pojawił się na długo przed przewidywaniami organizatorów - 30 czerwca o godzinie trzeciej rano - jedynym świadkiem jego zwycięstwa był miejscowy policjant. Jako że jego przybycia nie mogli udokumentować nieobecni w tym momencie sędziowie, reprezentant czechosłowackiego konstruktora musiał się zadowolić tytułem „moralnego zwycięzcy”, podczas gdy na podium stanęli francuscy zawodnicy, jadący na trójkołowcach marki De Dion-Bouton. Występ Podsedníčka położył jednak fundament pod zaangażowanie w motorsport najpierw marki Laurin & Klement, a później Skody.

Od roku 1905 sukces jednośladów Laurin & Klement w sporcie kontynuowały automobile czechosłowackiej marki. Obok wielu zwycięstw w wyścigach górskich i wytrzymałościowych, czterocylindrowy Laurin & Klement FCS o mocy 95 KM ustanowił w 1908 roku na torze Brooklands w Wielkiej Brytanii rekord prędkości wynoszący 118,72 km/h.

Rajdowa Skoda 120
Rajdowa Skoda 120
W okresie międzywojennym ton rozwoju motoryzacji nadawała nowa generacja samochodów Skody wspartych na ramie centralnej. W styczniu 1936 roku doskonały start w słynnym już wtedy Rajdzie Monte Carlo zaliczyła Skoda Popular Roadster. Rok później jej sukces powtórzył model Skoda Rapid coupé. Po drugiej wojnie światowej podstawowy model marki 1101 dominował na torze Spa-Francorchamps dzięki kierowcom z Czechosłowacji i innych krajów. Prosty model wielokrotnie udowadniał swoją wartość podczas startów w rajdach Monte Carlo czy Tour d’Europe. Podobną, świetną formę wykazywało wiele kolejnych modeli, w tym zaprezentowana w 1959 roku pierwsza Octavia.
Nowy rozdział w historii zaangażowania marki w motorsport otworzyła w 1964 roku Skoda 1000 MB wyposażona w nadwozie samonośne i zespół napędowy zamontowany za tylną osią. W kolejnych modelach Skody znaczący sukces w rajdach odniósł norweski kierowca John Haugland.

Wyścigowa Skoda z silnikiem 1,0 l o mocy 95 KM
Wyścigowa Skoda z silnikiem 1,0 l o mocy 95 KM
W 1977 roku swoją wysoką jakość udowodniła Skoda 130 RS, która wygrała swoją klasę między innymi w Rajdzie Monte Carlo i Rajdzie Akropolu. Równolegle model ten doskonałe sprawdzał się także w wyścigach płaskich: w 1981 roku zdobył tytuł Mistrza Konstruktorów w Europejskich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych (ETCC)! Największe sukcesy Hauglanda przyszły za kierownicą modelu 130 LR. Jego klasowe zwycięstwo w jednym z najważniejszych wówczas rajdów RAC Rally w latach 1985 i 1986 do dziś robią wrażenie.

Kolejna era Skody w motorsporcie przyszła wraz z debiutem modelu Favorit. Popularny hatchback był godnym następcą swoich wielkich przodków: załoga Pavel Sibera/Petr Gross cztery razy pod rząd wygrała nim Rajd Monte Carlo (klasa F2 w latach 1991–1994). Skoda potwierdziła swoją jakość jako konstruktor, wygrywając między innymi Puchar FIA klasy F2. Następcą rajdowego modelu Favorit była Felicia Kit-Car. Za jej sterami Stig Blomqvist wywalczył trzecie miejsce w RAC Rally w 1996 roku.

Skoda Fabia Super 2000
Skoda Fabia Super 2000
Wraz z debiutem rajdowej wersji modelu Octavia Kit-Car Skoda zdecydowała się na zaangażowanie w topowych rozgrywkach Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC). W roku 2001 model Octavia WRC wywalczył trzecie miejsce w znanym z morderczych warunków Rajdzie Safari. Następca Octavii w zespole Skoda Motorsport, Fabia WRC, także odnosiła znaczące sukcesy w tej najwyższej rajdowej lidze świata.

Zdecydowanie najbardziej udanym modelem w całej 115-letniej historii udziału Skody w sporcie była jednak dominująca na poziomie krajowym i światowym Fabia Super 2000. Jeżdżący tą nowoczesną czteronapędową konstrukcją z Mladej Boleslavi duet Jan Kopecký/Pavel Dresler osiągnął dla Skody historyczny wynik, zdobywając tytuły Rajdowego Mistrza Europy (FIA ERC) i Rajdowego Mistrza Azji i Pacyfiku (FIA APRC) w dwóch kolejnych latach. Między rokiem 2009 a 2014 zawodnicy jeżdżący Skodą Fabia Super 2000 zdobyli w sumie ponad 50 krajowych i międzynarodowych tytułów.

Skoda Fabia WRC
Skoda Fabia WRC
W roku 2015 Skoda świętowała cztery zwycięstwa w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC 2) swojej najnowszej konstrukcji, modelu Fabia R5. Bazujący na kompakcie trzeciej generacji wyczynowy samochód wyposażony w napęd na cztery koła i najnowsze zdobycze techniki uzyskał homologację FIA 1 kwietnia 2015 roku.

W swoim pierwszym sezonie jazdy nową Skodą Fabia R5 szwedzki duet Pontus Tidemand/Emil Axelsson zdobył dla czeskiego giganta motorsportu już czwarty tytuł Rajdowego Mistrza Azji i Pacyfiku z rzędu. Model ten zdobył w tym sezonie także pięć zwycięstw krajowych.

Historia motorsportu: Skoda - GALERIA ZDJĘĆ

Historia motorsportu: SkodaHistoria motorsportu: SkodaHistoria motorsportu: SkodaHistoria motorsportu: SkodaHistoria motorsportu: SkodaHistoria motorsportu: Skoda

Zobacz także

Skoda Octavia Business Edition. Nowość

Skoda Octavia Business Edition. Nowość 2024-09-18

Skoda systematycznie zwiększa gamę wersji wyposażeniowych Octavii. Niespełna miesiąc temu w cennikach pojawiła się wersja najtańsza, czyli Essence oraz najdroższa, czyli RS. Teraz gama poszerza się o wersję limitowaną Business Edition, którą...
Skoda Octavia Essence i RS. Polskie ceny

Skoda Octavia Essence i RS. Polskie ceny 2024-08-24

Skoda Octavia IV debiutowała w 2019 roku, a w lutym 2024 roku została poddana modernizacji. Trzeba zauważyć, że auto ma już solidny staż rynkowy, a jest zaskakująco rzadkim, jak na popularność poprzednich generacji, widokiem na polskich drogach.
Skoda Octavia po liftingu. Pierwsze zdjęcia

Skoda Octavia po liftingu. Pierwsze zdjęcia 2024-02-14

Skoda Octavia IV generacji debiutowała w 2019 roku i do dziś przetrwała na rynku w formie praktycznie niezmienionej. Ale to już przeszłość, Octavia została wreszcie poddana kuracji odmładzającej.
Skoda Octavia po liftingu. Pierwsze szkice

Skoda Octavia po liftingu. Pierwsze szkice 2024-02-07

Skoda Octavia to jeden z bestsellerów czeskiej marki. Octavia powróciła na rynek w 1996 roku i od tamtej pory z salonów wyjechało ponad 7 milionów egzemplarzy tego modelu. Obecna, czwarta generacja debiutowała w listopadzie 2019 roku, a więc wkroczyła...
Skoda Afriq - ósmy samochód studencki

Skoda Afriq - ósmy samochód studencki 2022-05-25

Skoda zaprezentowała właśnie swój ósmy samochód studencki - Skodę Afriq. Auto jest wyposażone w silnik 2.0 TSI z napędem 4x4, znany z modelu Octavia. Generuje on 190 KM mocy i charakteryzuje się maksymalnym momentem obrotowym 320 Nm. Model AFRIQ,...
Skoda Enyaq Coupe iV już w produkcji

Skoda Enyaq Coupe iV już w produkcji 2022-02-16

W głównej fabryce marki w Mladá Boleslav rozpoczęła się seryjna produkcja elektrycznej Skody Enyaq Coupe iV. Obok modeli Enyaq iV, Octavia i Octavia iV, każdego dnia będzie tu wytwarzanych ponad 120 egzemplarzy tego modelu W produkcję auta jest...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS