Trzy dekady temu, w 1991 roku, na europejskie drogi wyjechał pierwszy egzemplarz Opla Astry. Od tego czasu firma z Russelsheim sprzedała już prawie 15 mln sztuk tego modelu! Poniżej znajdziecie garść ciekawostek dotyczących poszczególnych generacji zasłużonego modelu.
Następca Kadetta przejął nazwę - Astra - od siostrzanej brytyjskiej marki Vauxhall. Samochód oferował mnóstwo nowo opracowanych systemów bezpieczeństwa, takich jak chociażby napinacze pasów bezpieczeństwa. Firma z dumą podkreśla dziś, że Astra F została również zaprojektowana z myślą o ochronie środowiska. Zastosowanie znacznej ilości materiałów nadających się do recyklingu było dużym krokiem w kierunku zamkniętego obiegu surowców. W latach 1991-1997 wyprodukowano około 4,13 miliona egzemplarzy Astry F. Oznacza to, że samochód stał się najlepiej sprzedającym się modelem w dotychczasowej historii Opla!
Opel Astra G
Mało kto wie, że przy projektowaniu następnej generacji projektanci Opla poszukiwali niestandardowych inspiracji. Jedną z nich był kinowy przebój - "Park Jurajski”. Nie oznacza to oczywiście, że Astra G została sklonowana z DNA dinozaura. Chodzi o wykorzystanie projektowania wspomaganego komputerowo (CAD) i służącego do tego programu ALIAS, który opracowano pierwotnie na potrzeby filmowych efektów specjalnych uzyskiwanych techniką animacji komputerowej. Oprogramowanie umożliwiło pracę nad nowym modelem w wirtualnym, trójwymiarowym środowisku.
Opel Astra H
Astra H została hitem sprzedażowym w 2003 r. Podczas premiery modelu trzeciej generacji na targach IAA we Frankfurcie szanowane niemieckie czasopismo motoryzacyjne "auto motor und sport” zapytało czytelników o to, który z samochodów kompaktowych prezentowanych na targach podobał im się najbardziej. Wygrał nowy Opel, zdobywając aż 52 procent głosów.
Opel Astra J
W czwartej generacji Opel zrezygnował z litery "I”, aby uniknąć pomyłki z rzymską jedynką. Tak właśnie - w 2009 roku - pojawiła się Astra J. Auto przejęło zaawansowane technologie z udanego modelu klasy średniej - Opla Insignii. Reflektory AFL+ w Astrze doświetlały zakręty, a przednia kamera Opel Eye nie tylko rozpoznawała znaki drogowe, ale także niekontrolowane opuszczanie pasa ruchu.
Opel Astra K
Kontynuując wieloletnią tradycję, Astra K wyróżniła się również technologią oświetlenia. "Europejski Samochód Roku 2016” był pierwszym modelem w segmencie kompaktowym wyposażonym w matrycowe reflektory Intelli-Lux LED – wcześniej zarezerwowane dla modeli luksusowych i premium z wyższych klas. Ponadto w nowej Astrze K zadbano o dobre samopoczucie kierowcy i pasażera z przodu, wprowadzając tzw. "ergonomiczne" fotele z atestem niemieckiej kampanii na rzecz zdrowych pleców – AGR (Aktion Gesunder Rücken). Fotele mogły być nawet wyposażone w funkcje wentylacji i masażu.
Opel Astra 2021
Nowy model, debiutujący w 2021 roku, to już szósta generacja Opla Astry i początek kolejnej nowej ery. Po raz pierwszy ten przedstawiciel klasy kompaktowej będzie dostępny z napędem elektrycznym, jako hybryda plug-in, czyli z funkcją doładowania z zewnętrznego źródła prądu. W ofercie znajdą się dwa warianty takiego napędu różniące się osiągami. Nie zabraknie też wersji z bardzo oszczędnymi silnikami benzynowym i wysokoprężnym. Nowy Opel Astra to również deklaracja stylistyczna niemieckiego producenta samochodów, który proponuje odważne i minimalistyczne wzornictwo z nowym obliczem marki Opel Vizor oraz cyfrowym kokpitem Pure Panel.