Na salonie w Detroit Volkswagen zaprezentuje nową, siódmą generację modelu Jetta. Z tej okazji warto przypomnieć historię tego, nieco przyćmionego przez Golfa, modelu.
Volkswagen Golf I
Volkswagen Golf na trwałe wpisał się w historię motoryzacji. Pierwsza generacja tego modelu zaskoczyła kompaktowym nadwoziem typu hatchback i przednim napędem. Auto błyskawicznie zdobyło popularność, jednak zwracano uwagę, że nie każdemu wystarczy dostępny w Golfie bagażnik o pojemności 250 litrów.
Aż tyle lata zajęło zarządowi Volkswagena podjęcie decyzji o wprowadzeniu na rynek opartego na Golfie sedana. Samochód debiutował na salonie we Frankfurcie w 1979 roku. Miał ponad dwukrotnie większy bagażnik niż Golf - pojemność wynosiła 550 litrów.
Volkswagen Jetta I
Początkowo sedan miał nazywać się Hummel, czyli trzmiel. Być może jednak zbyt bliskie były nawiązania do drugowojennego niemieckiego niszczyciela czołgów o tej nazwie i ostatecznie auto zostało nazwane Jetta. Nazwa ta odnosiła się do silnych wiatrów wiejących w stratosferze, zwanych jetstream, tym samym nawiązywała do innych "wietrznych" nazw jak Scirocco czy Passat.
Co ciekawe, Jetta zwykle była lepiej wyposażona niż Golf i napędzana mocniejszymi silnikami. Np. już w 1980 roku w gamie Jetty pojawił się benzynowy silnik 1.6 o mocy 110 KM, który również był dostępny w Golfie, ale wyłącznie w usportowionej wersji GTI.
Volkswagen Jetta II
Różnice stylistyczne między Jettą i Golfem nie sprowadzały się wyłącznie do tylnej części nadwozia. Pierwsza generacja Jetty otrzymała np. prostokątne reflektory (Golf miał okrągłe), co stało się znakiem rozpoznawczym modelu w kolejnych latach.
Druga generacja Jetty pojawiła się w 1984 roku - styliści mocno pracowali nad odróżnieniem tego modelu od Golfa, ale efekty ich prac nie były szczególnie efektowne.
Volkswagen Jetta III / Volkswagen Vento
Trzecia generacja produkowana była w latach 1992-1998 i - niespodziewanie - na większości rynków była sprzedawana pod nazwą Vento (nazwa pochodziła od wiatru wiejącego nad jeziorem Garda we Włoszech). Tylko w obu Amerykach samochód nadal był oferowany jako Jetta (również w wersji dwudrzwiowej).
Samochód zachował silniki Golfa, a na szczycie gamy stał sześciocylindrowy silnik VR6 o mocy 174 KM. Pojemność bagażnika nadal mogła imponować - wynosiła 550 litrów.
W Polsce Volkswagen Vento był dość częstym widokiem na drogach, bowiem... masowo używany był przed policję jako oznakowany radiowóz.
Volkswagen Jetta IV / Volkswagen Bora
W 1998 roku debiutowała kolejna, czwarta generacja, oparta na Golfie IV (płytę podłogową model dzielił również z Octavią I generacji). W Europie model ten znów zyskał nową nazwę - tym razem Bora (zimny, północny wiatr), natomiast w Ameryce nadal nazywał się Jetta.
Jetta IV/Bora po raz pierwszy była dostępna również jako kombi. Najmocniejszy silnik dostępny w tym modelu to 2.8VR6 o mocy 204 KM, jednostka ta oferowana była wyłącznie z napędem wszystkich kół.
Stylistycznie samochód już znacznie różnił się Golfa - identyczne było tylko kilka paneli nadwozia.
Volkswagen Jetta V
Od piątej generacji, która pojawiła się w 2005 roku Volkswagen wrócił do stosowania nazwy Jetta, niezależnie od rynku. Ponieważ do tej pory Jetta zdobyła sobie uznanie w USA, to właśnie tam, na salonie w Nowym Jorku, miała miejsce premiera tego modelu. W ślad za tym poszło uruchomienie produkcji w zakładzie w meksykańskim Pueblo, skąd Jetta była eksportowana nie tylko do USA, ale również do Europy.
Volkswagen Jetta VI
Od szóstej generacji (premiera w USA w 2010 roku) Jetta przestała mieć stylistycznie cokolwiek wspólnego z Golfem. Samochód nadal świetnie sprzedawał się w USA (gdzie stał się najchętniej kupowanym niemieckim sedanem), dodatkowo wprowadzono go do salonów Volkswagena w Rosji, Indiach i Chinach. Oczywiście Jetta była oferowana również na polskim rynku.
Siódma generacja Volkswagena Jetta zadebiutuje już w przyszłym tygodniu na salonie w Detroit. Samochód będzie budowany w oparciu o modułową płytę podłogową MQB, produkowany w Meksyku i trafi również na rynki europejskie.
Stylistycznie nowy mode ma wyraźnie odcinać się od Golfa, natomiast technologicznie oba modele będą oczywiście bliźniakami - wspólna m.in. będzie modułowa płyta podłogowa MQB. Wiadomo również, że na rynku auto zachowa nazwę Jetta, natomiast w Chinach i Meksyku będzie nazywał się Sagitar. Volkswagen, niestety, nie planuje wprowadzać Jetty na rynki europejskie.