Hyundai Staria 1.6 T-GDI HEV 225 KM
Hyundai Staria to sporych rozmiarów van, który może przewieźć do 9 osób, największy model w europejskiej gamie koreańskiego producenta. Samochód został zaprezentowany w 2021 roku i można było go kupić m.in. w Niemczech, ale do Polski trafił dopiero w drugiej połowie 2024 roku.
Hyundai Staria ma samonośne nadwozie o długości 525 cm i należy do segmentu vanów, a więc pojazdów, których popularność w ostatnich latach spadała na rzecz SUV-ów. Tymczasem vany są niezastąpione dla osób poszukujących naprawdę dużych samochodów osobowych (nie: dostawczych).
Staria jest o 42 cm dłuższa niż flagowy SUV w europejskiej ofercie Hyundaia, czyli Santa Fe. Jest nawet o 25 cm dłuższa od flagowego SUV-a w ofercie amerykańskiej, czyli modelu Palisade. Staria ma długość porównywalną z samochodami dostawczymi, jednak jej wyposażenie i oferowany komfort są jak najbardziej osobowe.
W Polsce Hyundai Staria będzie dostępny wyłącznie z hybrydowym układem napędowym generującym 225 KM i 367 Nm. Napęd na koła przednie przenoszony jest za pomocą sześciostopniowej, hydrokinetycznej skrzyni biegów. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, zaś z tyłu – zawieszenie wielowahaczowe. Masa własna pojazdu wynosi zależnie od wersji wyposażenia od 2200 do 2270 kg.
Mimo pokaźnych gabarytów Staria jest dość dynamiczna, rozpędza się do 100 km/h w 10,2 s. To czas o dwie sekundy krótszy od Starii napędzanej 175-konnym dieslem 2.2, który nie będzie dostępny na polskim rynku. Ponadto w USA Starię można kupić z silnikiem 3.5V6 o mocy 268 KM.
Bazowa wersja Hyundaia Staria to Smart. Samochód posiada m.in. trzystrefową klimatyzację oraz przesuwne (z lewej i prawej strony) drzwi. Standardem są także mocowania ISOFIX na tylnych siedzeniach, inteligentny tempomat i bogaty pakiet systemów bezpieczeństwa. Podgrzewane przednie fotele i kierownica – również nie wymagają dopłat, podobnie jak wybieranie trybów jazdy, łopatki przy kierownicy, kierownica obszywana skórą.
Wyposażenie wersji Smart obejmuje także światła LED z charakterystyczna listwą świetlną pomiędzy reflektorami, kamerę cofania oraz przednie i tylne czujniki parkowania, a także indukcyjną ładowarką, systemy CarPlay i Android Auto, system telematyczny Hyundaia BluLink i nawigację z ekranem 10,25”. W zakresie wyposażenia podstawowego STARIA zawiesiła poprzeczkę swojej konkurencji naprawdę wysoko. Taki samochód w wersji 9-osobowej kosztuje od 200 tys. zł.
Wyżej pozycjonowane są wersje Smart Business i Smart VIP. Obie są wyposażone w 9 miejsc, z czego fotele środkowego i tylnego rzędu można złożyć w pół. Pojemność bagażnika można zmieniać przesuwając siedzenia środkowego i tylnego rzędu. Wynosi ona od 831 do 1303 litrów – i to licząc do linii okien.
W odmianie Smart Business pojawia się elektryczne sterowanie drzwiami bocznymi (prawa i lewa strona) oraz elektrycznie otwierana klapa bagażnika. W tej wersji samochód oferowany jest z osiemnastocalowymi obręczami kół (wersja bazowa ma 17 cali) oraz przesuwane szyby boczne tylnych drzwi.
W wersji Smart VIP otrzymamy dodatkowo system kamer 360, asystenta jazdy autostradowej (HDA), system wyświetlający widok z martwego pola (BVM) i podgląd na ekranie nawigacji na tylne siedzenia. Najważniejszą zmianą optyczną we wnętrzu jest tapicerka skórzana: ciemna lub jasna. Przednie fotele są wentylowane.
Cennik wersji Smart Business zaczyna się od 218 tys. zł, a wersji Smart VIP - od kwoty 233 tys. zł.
Najwyżej pozycjonowana jest siedmioosobowa wersja Luxury. Samochód wyróżnia się innym wykończeniem nadwozia z detalami dekoracyjnymi w kolorze czarnym lub mosiądzu. Pomiędzy przednimi fotelami znajduje się potężna konsola ze schowkami i portami USB-C. Fotele wykończone są tapicerką skórzaną Nappa.
Siedzenia środkowego rzędu są odchylane do pozycji relaksacyjnej i mają wentylację. Ciekawym elementem wyposażenia jest interkom, który umożliwia komunikację głosową pomiędzy kierowca i pasażerami tylnych foteli. Kierowca na wyświetlaczu może także wyświetlić sobie obraz kabiny. Wyposażenie obejmuje również system nagłośnieniowy BOSE, rolety tylnych okien, dodatkowe wyciszenia i nastrojowe oświetlenie kabiny. Cena Hyundaia Staria Luxury zaczyna się od 253 tys. zł.
Hyundai Staria jest produkowany w fabryce Ulsan w Korei. Pierwsze egzemplarze dotrą na polski rynek w listopadzie 2024 roku. Samochód jest objęty trzyletnią gwarancją bez limitu kilometrów.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2024-09-28