Z oferty Fiata znika kolejny po – wycofanym w ubiegłym roku Punto – model. Tym razem nie chodzi jednak o popularne auto miejskie, lecz jedyny w ofercie marki roadster – Fiata 124 Spider!
Fiat 124 Spider
To smutna wiadomość dla fanów włoskiego producenta. Oznacza bowiem, że firma, która jeszcze kilka lat temu odgrywała jedną z kluczowych ról w Europie, degraduje powoli do miana marki niszowej! W ofercie zostają bowiem wyłącznie modele: 500, 500X, 500L, Panda i Tipo oraz – bazujące na pojazdach dostawczych – Qubo i Doblo. Dla porównania, w cennikach chociażby Audi, czyli producenta premium (!), znajdziemy dziś 14 podstawowych linii modelowych!
Fiat 124 Spider
Powody wycofania z europejskiej oferty Fiata 124 Spider nie są do końca jasne. Oficjalnie wymienia się problemy związane z koniecznością wymiany jednostki napędowej. Opracowany wspólnie z Mazdą (bliźniaczy model to MX-5) Fiat 124 Spider napędzany jest benzynowym silnikiem 1,4 l Multiair generującym 140 lub 170 KM (Abarth). Pod maską MX-5 znajdziemy za to benzynowe, japońskie, jednostki o pojemności 1,5 i 2,0 l z rodziny SkyActive. Problem w tym, że włoski 1,4 l nie spełnia najnowszych norm emisji spalin, z którymi radzą sobie japońskie silniki. Właśnie z tego względu 124 Spider zniknąć ma z oferty włoskiego producenta.
Fiat 124 Spider
Sprawa wydaje się jednak bardziej skomplikowana. Włosi opracowali już bowiem następcę silnika 1,4 Multiair o pojemności 1,3 l. Nowa jednostka – w topowej odmianie – generuje moc 150 KM, czyli o 10 KM wyższą, niż do tej pory. Oczywiście to wciąż o 20 KM mniej niż w odmianie Abarth (170 KM), ale – przy odrobinie chęci – sam model 124 Spider mógłby przecież pozostać w cennikach. Problemem może się jednak okazać nietypowa architektura pojazdu – to obecnie jedyny dostępny (jeszcze) w ofercie model z napędem na tylną oś. Możliwe, że projektując nowy 1,3 l Włosi nie brali pod uwagę możliwości zamontowania jednostki wzdłużnie i koszty dostosowania go do auta są zbyt wysokie.
Mało kto wie, że Fiat 124 Spider to najlepiej sprzedający się sportowy kabriolet we Włoszech, Hiszpanii i Szwajcarii oraz drugie pod względem sprzedaży auto tego segmentu w UE!