Lancia ma za sobą zdecydowanie ciężkie lata. Czasy, gdy Delta świeciła tryumfy na rajdowych trasach pamiętają już tylko starsi fani marki. Z biegiem lat coraz bardziej było widać, że władający Lancią Fiat nie ma kompletnie pomysłu na tę markę. Na szczęście powoli pojaw się światełko w tunelu.
- Lancia klonem Chryslera. To był gwóźdź do trumny
- Wróciła Lancia Ypsilon
- Lancia Gamma. Co to za pojazd?
- W kolejce czeka Lancia Delta
Lancia klonem Chryslera. To był gwóźdź do trumny
Gwoździem do trumny były wprowadzone w Europie w 2011 roku modele Thema, Voyager i Flavia, które stanowiły klony modeli Chryslera. I to nie tylko klony techniczne, ale również stylistyczne. Jedynie Thema otrzymała nowe wnętrze, ale klienci nie dali się oszukać i pamiętali, że Chrysler 300C, który stał się Themą, zbudowano w oparciu o płytę podłogową Mercedesa W210, czyli popularnego "okulara"...
Pojazdy te zostały przez klientów zignorowane. W efekcie w 2014 roku ogłoszono, że Lancia zostanie wycofana z rynków europejskich. I tak też się stało. Trzy lata później, od 2017 roku Lancia była obecna już tylko we Włoszech, gdzie oferowała jeden, jedyny model - produkowanego w Tychach od 2011 roku Ypsilona.
Lancia Ypsilon II
Wróciła Lancia Ypsilon
W 2021 koncern Fiat Chrysler Automobiles przestał istnieć, łącząc się z grupą PSA (Peugeot-Citroen) i tworząc koncern Stellantis. Przez kolejne lata dla Lancii nie zmieniło się nic. Ostatecznie jednak, całkiem niespodziewanie, na początku 2024 roku zaprezentowano Lancię Ypsilon całkowicie nowej generacji.
Oczywiście nie ma mowy o żadnej wyjątkowości tego modelu. Nowa Lancia Ypsilon jest bliźniaczym technologicznie modelem Opla Corsy i Peugeota 208 (wszystkie modele oparto na platformie CMP; na szczęście różnią się stylizacją), a produkowana jest w dawnym zakładzie... Opla, w hiszpańskiej Saragossie. Z tego względu w czerwcu 2024 roku w Tychach zakończono produkcję Ypsilona II.
Lancia Ypsilon III
Jednocześnie zapowiedziano, że to tylko pierwszy z nowych modeli Lancii. Drugim modelem w gamie będzie Gamma, teraz Stellantis zdradził nieco szczegółów o tym pojeździe.
Lancia Gamma. Co to za pojazd?
Lancia Gamma była produkowana w latach 1976 - 1984. Samochód miał nadwozie typu fastback lub był dwudrzwiowym coupe, zaliczanym do segmentu E.
Lancia Gamma Coupe
Co ciekawe, był to pierwszy model Lancii skonstruowany po przejęciu marki przez Fiata. Auto wyróżniało się silnikiem, podobnie jak Alfa Romeo 33, Gamma była napędzana jednostkę typu bokser (o przeciwsobnym ustawieniu cylindrów), co umożliwiło niskie poprowadzenie maski.
Lancia Gamma
Następcą Gammy była Thema (produkowana w latach 1984-1994), którą z kolei zastąpiła Kappa (1994-2001), w Polsce znana jako auto rządowe.
Lancia Kappa
Zwieńczeniem linii była wyprodukowana zaledwie w 16 tys. egzemplarzy Lancia Thesis (2001-2009). Później jeszcze Lancia przez chwilę (2011-2014) sprzedawała znów Themę, ale był to Chrysler 300, więc nikt tego modelu nie traktował poważnie.
Platforma STLA Medium
Jaka będzie nowa Gamma? Model będzie oparty na platformie koncernu Stellantis STLA Medium. Umożliwia ona produkowanie samochodów należących do segmentu C i D, z nadwoziem typu SUV lub klasycznym i napędem na przód lub obie osie. Długość pojazdów opartych na STLA Medium może wynosić między 4,3 i 4,9 m, a rozstaw osi mieści się między 270 a 290 cm. Platforma umożliwia stosowanie napędów elektrycznych, spalinowych i hybrydowych.
Na STLA Medium oparto Peugeota 3008 i 5008 oraz Opla Grandland, a w przyszłym roku gamę poszerzy Citroen C5 Aircross.
Platforma STLA Medium
W kolejce czeka Lancia Delta
Wiadomo więc, że Lancia Gamma zostanie zdegradowana z segmentu E do D. Czy auto będzie sedanem czy crossoverem? Tego nie wiadomo, ale biorąc pod uwagę obecny wygląd raczej będziemy mieć do czynienia z crossoverem.
Lancia Gamma zostanie zaprezentowana w 2026 roku, Stellantis nie spieszy się więc z reaktywacją włoskiej marki. Dobrą dla Włochów informacją jest z kolei, że Gamma będzie produkowana w otwartym w 1994 roku zakładzie w Melfi. Fabryka ta do 2003 roku produkowała Ypsilona I generacji (później produkcję przeniesiono do Polski), a obecnie produkuje Jeepy Compass i Renegade.
Platforma STLA Medium
Stellantis zapowiedział również, że w 2028 roku w ofercie Lancii pojawi się trzeci model - kompaktowa Delta.