Na salonie w Detroit zadebiutował Lexus LS piątej generacji.
Lexus LS
Pierwsza generacja tego flagowego sedana Lexusa pojawiła się 27 lat temu. Lexus LS 400 debiutował w 1990, będąc pierwszym modelem nowej marki i szybko zdobył uznanie kierowców. Czy piąta generacja powtórzy ten sukces?
Nowy LS jest dłuższy i niższy od swego poprzednika (długość całkowita to 5235 mm, wysokość - 1450 mm, a szerokość - 1900 mm). Samochód oparto na nowej globalnej platformie GA-L przeznaczonej dla modeli luksusowych. Jest to wydłużona wersja płyty zastosowanej w coupe LC 500.
Platforma GA-L jest najsztywniejsza w historii marki, stanowiąc solidną podstawę dla uzyskania doskonałych parametrów w zakresie sprawności prowadzenia, płynności jazdy i wyciszenia kabiny. Wynoszący 3125 mm rozstaw osi jest o 35 mm większy niż w wydłużonej wersji dotychczasowego LS.
Lexus LS
Połączenie komfortu jazdy i doskonałego prowadzenia nowy LS zawdzięcza również najnowszej generacji zintegrowanego układu stabilizacji ruchu pojazdu (VDIM). Układ ten realizuje kompleksowe sterowanie podzespołami samochodu – układem hamulcowym, kierowniczym, przeniesienia napędu i zawieszenia – kontrolując liniowe i obrotowe ruchy samochodu względem jego osi podłużnej, poprzecznej i pionowej. Pozwala to uzyskać wyjątkowy komfort i bezpieczeństwo jazdy oraz doskonałe prowadzenie i trzymanie się nawierzchni.
Zastosowane w ramach układu wspomagającego jazdę dynamiczną (LDH) aktywne drążki stabilizatorów wraz z mechanizmem niezależnego skrętu kół tylnych dodatkowo poprawia własności jezdne. Układ VDIM jest w stanie wspomagać stateczność ruchu w warunkach zróżnicowanej przyczepności podłoża, np. na nawierzchni częściowo suchej i częściowo oblodzonej.
Lexus LS
Do budowy nowego LS zastosowane zostały między innymi blachy ze stali o podwyższonej wytrzymałości i stopy aluminium, co pozwoliło zmniejszyć jego masę o ponad 90 kg w porównaniu do poprzednika.
Oszczędności na masie w połączeniu z wysoką sztywnością nadwozia i zastosowaniem nowego silnika V6 przełożyły się na poprawę cech dynamicznych samochodu.
Specjalnie dla nowego Lexusa LS został skonstruowany od podstaw 3,5-litrowy silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem, przy którego tworzeniu wykorzystano rozwiązania z doświadczeń Toyoty w Formule 1.
Lexus LS
Serce nowego Lexusa LS rozwija moc 415 KM i 600 Nm moment obrotowy – sporo więcej niż V8 w obecnym LS. Długi skok tłoka i jego optymalny stosunek do średnicy cylindra sprzyja sprawności spalania przy dużych prędkościach obrotowych oraz skuteczności podwójnego turbodoładowania, czego wyznacznikiem jest czas rozpędzania 0-100 km/h wynoszący około 4,5 sekundy wersji z napędem 4x4.
Ale jeszcze ważniejsze może być to, w jaki sposób silnik i skrzynia biegów zostały zestrojone, aby umożliwiać natychmiastowe przyspieszenie i równomierny wzrost momentu obrotowego aż do granicznej prędkości obrotowej.
Kierowca będzie miał możliwość dopasowywania sposobu reakcji układu napędowego, wybierając pomiędzy jego trybami pracy Normal, Sport i Sport+, a odpowiednio dopracowany odgłos silnika spotęguje sportowe doznania.
Lexus LS
W nowym LS została zastosowana, po raz pierwszy w luksusowym sedanie, 10-stopniowa automatyczna skrzynia biegów, wcześniej debiutująca w LC 500. Jest to tradycyjna skrzynia z przekładnią hydrokinetyczną, jednak o czasach przełączania konkurujących z osiąganymi w układach dwusprzęgłowych.
Konstruktorzy Lexusa w pełni wykorzystali walory nowej płyty podłogowej, w szczególności jej obniżony profil i gabaryty odpowiednie dla limuzyny o dużym rozstawie osi, nadając nowemu LS należycie wydłużoną bryłę i niski, przyklejony do podłoża profil. W porównaniu z LS obecnej generacji, jest on o około 15 mm niższy, natomiast linia maski i pokrywy bagażnika poprowadzone są o odpowiednio ok. 30 mm i ok. 41 mm niżej.
Nowy LS jest pierwszym sedanem marki z sześciosegmentowym układem szyb bocznych. Jest również pierwszym sedanem Lexusa z szybami bocznymi płasko wkomponowanymi w słupki nadwozia.
Lexus LS
Nowy Lexus LS ma wpisany w swoją konstrukcję wysoki poziom bezpieczeństwa biernego, czyli ochrony swoich pasażerów przed skutkami kolizji. Ponadto wyposażono go w szereg funkcji pozwalających unikać kolizji bądź minimalizować ich skutki.
Samochód otrzymał pakiet bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System +, a także zaawansowany zestaw funkcji bezpieczeństwa z pierwszą na świecie intuicyjną detekcją pieszych sprzężoną z aktywnym reagowaniem układu kierowniczego. W razie wykrycia z przodu pieszego, z którym kolizja jest nieunikniona, LS automatycznie uruchomi hamulce i za pośrednictwem układu kierowniczego samoczynnie wykona manewr omijający, pozostając w obrębie obranego pasa ruchu.
Kierowca jest ostrzegany za pośrednictwem opcjonalnego wyświetlacza projekcyjnego.
Nowością jest również system jazdy półautonomicznej Lexus CoDrive.