RC był pierwszym seryjnie produkowanym coupe marki ze stałym dachem od 2000 roku, gdy zakończono montaż pierwszej generacji modelu SC. W 2018 roku auto przeszło face lifting, który upodobnił wygląd auta do większego LC, a pięć lat później przeprojektowano wnętrze, zaktualizowano systemy bezpieczeństwa i udoskonalono układ jezdny. W ciągu 10 lat od uruchomienia produkcji na drogi wyjechały zaledwie 91 132 egzemplarze Lexusa RC.
- Lexus RC z napędem hybrydowym
- Lexus RC F z silnikiem V8
- Wyścigowy Lexus RC F GT3
Lexus RC z napędem hybrydowym
RC to auto przełomowe w historii Lexusa. To pierwsze coupe tego producenta, które otrzymało napęd hybrydowy. Pod maską modelu RC 300h znalazła się 2,5-litrowa jednostka o czterech cylindrach, połączona z silnikiem elektrycznym oraz bezstopniową skrzynią biegów. Łączna moc 223 KM trafiała na tylne koła. Oczywiście w samochodach coupe szuka się czegoś innego niż niskiego spalania, dlatego na hybrydowego Lexusa RC zdecydowało się tylko niespełna 14 tys. osób.
Lexus RC - napęd hybrydowy
Lexus RC F z silnikiem V8
Ponadto Lexus RC był dostępny także z czterocylindrowym, turbodoładowanym silnikiem o pojemności 2,0 l oraz 3,5-litrowym motorem V6. Jednak zdecydowanie najlepiej wyglądała wersja RC F. W momencie debiutu w 2014 roku wariant ten dysponował najmocniejszym silnikiem V8 w historii Lexusa – jeszcze wtedy 477-konnym, wolnossącym motorem o pojemności pięciu litrów.
Auto posiadało też aktywny mechanizm różnicowy, 8-biegową skrzynię automatyczną, system kontroli startu czy wysuwany spojler tylny z włókna węglowego. Na całym świecie sprzedano 12 tys. egzemplarzy RC F. Co ciekawe, dzisiaj w polskich salonach dostępna jest już tylko ta najmocniejsza wersja Lexusa RC.
Lexus RC F - silnik V8
Lexus RC F była jeszcze dostępny w limitowanej odmianie Track Edition. Wnętrze auta wykonano z czarnej alcantary z niebieskimi elementami, a listwa przy schowku pasażera i panele w drzwiach są wykończone włóknem węglowym. Auto ma 19-calowe felgi BBS Track Edition, karbonowo-ceramiczne hamulce tarczowe Brembo, układ wydechowy z elementami tytanu, a także stały spojler z włókna węglowego. W wersji Track Edition auto rozpędza się do 100 km/h w 4,3 s, a prędkość maksymalna wynosi 270 km/h.
Lexus RC
Wyścigowy Lexus RC F GT3
Na bazie Lexusa RC powstał wyścigowy samochód o nazwie RC F GT3. Model ten wygrywał zawody w klasie GT3
m.in. wyścigu Daytona 24h, mistrzostwach Blancpain GT World Challenge America czy japońskiej serii Super GT, a w 2024 roku auto zadebiutowało w kultowym 24-godzinnym wyścigu w Le Mans.
Lexus RC F GT3
Lexus RC F GT3 powstał na bazie drogowego modelu RC F i jest oferowany na zamówienie prywatnym zespołom wyścigowym. Zgodnie z przepisami FIA zachował z seryjnego Lexusa RC F m.in. płytę podłogową i układ napędu z silnikiem z przodu napędzającym tylne koła.
Poszycie nadwozia wykonano z włókna węglowego, a pojemność wolnossącego silnika V8 zwiększono z pięciu litrów do 5,4 litra. Moc wzrosła do ponad 500 KM, przy czym dokładna moc startowa jest dostosowywana od regulaminów danej serii wyścigowej.
Sześciobiegowa, sekwencyjna skrzynia biegów obsługiwana jest przy pomocy łopatek za kierownicą, a moc trafia na tylne koła. Zastosowanie ultralekkich materiałów do wykonania nadwozia, spojlerów i elementów konstrukcyjnych, odchudzenie wnętrza do niezbędnego minimum oraz lekkie, wyścigowe podzespoły sprawiły, że Lexus RC F GT3 waży zaledwie 1300 kg.