W Los Angeles rozpoczyna się właśnie jeden z ważniejszych w tej części globu salonów motoryzacyjnych. Wśród nowości zobaczyć można np. zupełnie nową Mazdę 3.
Nowa Mazda 3
Czwarte wcielenie sprzedażowego hitu japońskiego producenta może pochwalić się m.in. zwiększonym o 25 (do 2725 mm) rozstawem osi. Wymiary hatchbacka pozostały niemalże bez zmian (4459 mm x 1797 mm x 1440 mm). Zauważalnie – aż o 82 mm – urósł za to sedan (4662 mm x 1797 mm x 1445 mm). Warto zauważyć, że w tej odmianie auto jest zaledwie o 8 mm krótsze niż pierwsza generacja Mazdy 6!
Nowa Mazda 3
Samochód ma być przepustką Mazdy do świata segmentu premium. Dotyczy to nie tylko doboru materiałów wykończeniowych, ale szeroko pojętej dbałości o detale. Przykładowo już na etapie wstępnych projektów wnętrza przywiązywano ogromną uwagę nie tylko do wygody i ergonomii ale też odpowiedniego nagłośnienia kabiny. W porównaniu z poprzednikiem w kabinie przeprojektowano niemalże wszystko. Od foteli i pozycji kierowcy, przez wyświetlacz HUD i zestaw wskaźników, na ekranie centralnym kończąc. Ten ostatni – umieszczony na szczycie konsoli środkowej – ma przekątną 8,8 cala i obsługiwany jest przy pomocy wielofunkcyjnego pokrętła umieszczonego na konsoli środkowej.
Nowa Mazda 3 ma status samochodu globalnego. W Europie auto oferowane będzie w czterech wersjach silnikowych: trzech benzynowych i jednej wysokoprężnej. Ofertę silników otwierają benzynowe jednostki Skyactiv-G o pojemnościach 1,5 i 2,0 litrów. W cennikach pojawi się też wysokoprężny Skyactiv-D o pojemności 1,8 l. Na dokładną specyfikację poszczególnych jednostek musimy jeszcze poczekać.
Nowa Mazda 3
Zupełną nowością jest natomiast Skyactiv-X SPCCI (Spark-Controlled Compression Ignition). Nowa Mazda 3 jest pierwszym produkcyjnym autem wykorzystującym rozwiązanie, które nazwać można krzyżówką silnika o zapłonie iskrowym z silnikiem wysokoprężnym. Mazda mówi o „zapłonie samoczynnym sterowanym świecą”. W dużym skrócie działanie – zasilanej benzyną – jednostki bardzo przypomina silnik Diesla. Generowane w cylindrach ciśnienie (i temperatura) są tak wysokie, że pozwalają na samoczynny zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej. Mimo tego japońscy inżynierowie nie zrezygnowali z klasycznej świecy, która pełni jednak nieco inną funkcję niż w klasycznym silniku benzynowym. Jej głównym zadaniem nie jest zapłon mieszanki, ale wywołanie go w ściśle określonym, pożądanym dla osiągów, momencie. Sama jednostka – przynajmniej teoretycznie – mogłaby pracować bez wykorzystywania świec.
Mazda 3 to najważniejszy model w portfolio japońskiej marki. Od debiutu pierwszej generacji w 2003 roku firma dostarczyła nabywcom ponad 6 mln sztuk.