Podczas niedawnej premiery nowej Mazdy CX-60 PHEV, japońska firma ogłosiła, że model ten dostępny będzie również z opracowanym od podstaw silnikiem e-Skyactiv D.
Nowy silnik Diesla Mazdy
Mazda to jedna z firm, która nie stawia się na jeden typ napędu (jak elektryczny), ale rozwija również silniki spalinowe, chociaż w wersjach ekologicznych.
W sumie, w ciągu najbliższych trzech lat, Mazda wprowadzi na rynek pięć nowych modeli ze zelektryfikowanymi układami napędowymi, opartych o platformę wszechstronnej architektury. Po 2025 r. firma zaprezentuje zupełnie nową modułową płytę podłogową Skyactiv EV – rozwiązanie, które pozwoli konstruować samochody elektryczne różnej wielkości na jednej, wspólnej platformie.
Mazda CX-60
Nowy silnika Diesla jest dla Mazdy pierwszym, zbudowanym od podstaw, rzędowym, sześciocylindrowym silnikiem e-Skyactiv D o pojemności 3,3 l. Według producenta nowa jednostka wysokoprężna jest jednym z najczystszych silników Diesla na świecie i dlatego Mazda jest przekonana, że ta jednostka napędowa przekroczy wymagania zapowiadanych regulacji dotyczących emisji spalin, gdy tylko wejdą one w życie.
Nowy, montowany wzdłużnie sześciocylindrowy silnik e-Skyactiv D o pojemności 3283 cm3 z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Common Rail, opracowany został w duchu „rightsizingu”. To oznacza odpowiedni dobór pojemności silnika do wielkości i przeznaczenia samochodu, by uzyskać optymalne parametry mocy i zużycia paliwa. Silnik e-Skyactiv D będzie dostępny do wyboru w dwóch wersjach mocy – 200KM/147kW z napędem na tylne koła i 254KM/187kW z napędem na wszystkie koła Mazda i-Activ AWD.
Mazda CX-60
Silnik wyposażony będzie w nowy, 48-woltowy system Mazda M Hybrid Boost. Nowa, wysoce innowacyjna, zaawansowana technologia spalania DCPCI (Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition) ma poprawić wydajność silnika, emisję spalin i oszczędność paliwa, uzyskując sprawność termiczną przekraczającą 40 proc.
Jednostka e-Skyactiv D 254KM/187kW zapewnia Maździe CX-60 przyspieszenie do 100 km/h w 7,4 sekundy, pozwala osiągnąć prędkość maksymalną 219 km/h i według WLTP odznacza się zużyciem paliwa 5,3 l/100 km przy emisji CO₂ na poziomie tylko 137 g/km. Wariant o mocy 200KM/147kW osiąga średnie zużycie paliwa wg WLTP 4,9 l/100 km i emisję CO₂ 127 g/km.
Mazda CX-60
Mazda CX-60 z silnikiem Diesla będzie dostępna na większości rynków europejskich, a do salonów trafi w styczniu 2023 r. Polscy dealerzy Mazdy rozpoczną zbieranie zamówień na tę wersję napędową jeszcze w lipcu.
Mazda CX-60 e-Skyactiv D z silnikiem o mocy 200 KM i napędem na tylną oś kosztuje od 201 900 zł za wersję Prime-Line. Mocniejszy wariant 254 KM z napędem na wszystkie koła dostępny jest od poziomu Exclusive-Line i wyceniony został od 231 900 zł.
W późniejszym terminie do silników Diesla i PHEV dołączy rzędowy, sześciocylindrowy silnik benzynowy e-Skyactiv X o pojemności 3 litrów.
W 2023 r. firma zaprezentuje nowy model – Mazdę CX-80, która jest większa od CX-60 i będzie wyposażona trzy rzędy siedzeń.