Na salonie w Tokio Mazda zaprezentowała prototyp o nazwie RX-Vision. Pojazd ten jest dowodem na to, że japońska firma wciąż pracuje nad technologią silnika z obrotowym tłokiem, czyli silnikiem Wankla.
Mazda RX-Vision
Mazda pozostaje jedynym producentem z branży motoryzacyjnej, który nadal rozwija ten typ jednostki napędowej. Przypomnijmy, że po zakończeniu produkcji modelu RX-8 w 2012 roku, Japończycy nie mają już w ofercie samochodów z silnikami Wankla.
Mazda RX-Vision
Bezpośrednim powodem zakończenia produkcji były nowe normy emisji spalin, których jednostki Wankla nie mogły spełnić. Chociaż mają one wiele zalet, to nie brakuje im również wad. Wśród największych jest wysokie zużycie paliwa (a co za tym idzie - emisja spalin) oraz niewiele mniejsze - oleju silnikowego (co również nie wpływa pozytywnie na skład spalin).
Mazda RX-Vision
Jednak Mazda wciąż pracuje nad technologią silnika z tłokiem obrotowym, czego dowodem jest zaprezentowana właśnie, koncepcyjna Mazda RX-Vision. Pojazd ten stanowi platformę, na której zadebiutuje nowa generacja silnika Wankla - SKYACTIV-R i ucieleśnia wizję sportowego samochodu z silnikiem umieszczonym z przodu i napędem na tylną oś.
Mazda RX-Vision
Mazda RX-Vision posiada proporcje typowe dla samochodu sportowego z silnikiem umieszczonym z przodu. Niska, szeroka sylwetka, krótkie zwisy oraz zwarta bryła kabiny nie pozostawiają żadnych złudzeń, co do sportowego charakteru tego modelu. Niska linia maski to zasługa lekkiego, kompaktowego silnika z wirującym tłokiem SKYACTIV-R. Nadwozie ma 439 cm długości, 192,5 cm szerokości i tylko 116 cm wysokości. Rozstaw osi to równe 270 cm.
Mazda RX-Vision
Wewnątrz projektanci postawili na prostotę. Starannie wykończony, niemal industrialny zespół zegarów w zestawieniu z prostym stylistycznie panelem instrumentów i tapicerką ze skóry naturalnej z motywem siodła w panelu środkowym tworzą klimat kabiny
Kilka lat temu konstruktorzy Mazdy wrócili do desek kreślarskich i „od zera” zaprojektowali benzynową jednostkę SKYACTIV-G oraz wysokoprężny motor SKYACTIV-D. Jednak nawet po zakończeniu produkcji modelu RX-8 w 2012 roku, Mazda nie zaprzestała prac nad rozwojem silnika Renesis.
Jego nowa generacja została ochrzczona mianem SKYACTIV-R. Niestety, producent nie ujawnił póki co żadnych danych dotyczących nowej konstrukcji. Nie wiadomo więc, czy i jak japońscy inżynierowie poradzili sobie z największymi problemami silników z rotacyjnym tłokiem, czyli uszczelnieniem i zużyciem paliwa.
Nie znamy również żadnych danych technicznych jednostki napędowej.