Mercedes nie zasypia gruszek w popiele. W marcu na salonie genewskim debiutował zupełnie nowy Mercedes CLA, a już po miesiącu na salonie w Nowym Jorku pojawiła się najmocniejsza wersja, czyli CLA 45 AMG.
Pod względem technicznym CLA nawiązuje do Mercedesa klasy A AMG, natomiast pod względem filozofii - większego Mercedesa CLS 63 AMG.
Mercedes - Benz CLA
Źródłem napędu Mercedesa CLA 45 AMG jest doładowany benzynowy silnik o pojemności 2.0. Dzięki maksymalnemu doładowaniu na poziomie 140 barów, jednostka ta generuje aż 360 KM (przy 6000 obr/min) oraz 450 Nm momentu obrotowego (w zakresie 2250-5000 obr/min).
Producent zapewnia, że 181 KM z litra pojemności to najlepszy wynik osiągnięty kiedykolwiek w seryjnie produkowanej jednostce napędowej, a 360 KM to największa moc osiągnięta z dwulitrowego, czterocylindrowego silnika turbo. Otwarte pozostaje pytanie o wytrzymałość tak wysilonej jednostki...
Mercedes - Benz CLA
Podobnie jak w Mercedesie A 45 AMG napęd przenoszony jest na wszystkie cztery koła za pośrednictwem dwusprzęgłowej, siedmiobiegowej skrzyni AMG Speedshift DCT. Mercedes podkreśla, że oprogramowanie sterujące przekładnią pochodzi z modelu SLS AMG, oczywiście zostało odpowiednio zaadoptowane do potrzeb CLA.
Skrzynia biegów może pracować w jednym z kilku trybów: C (Controlled efficiency), S (Sport) i M (Manual). W tym ostatnim zmiana przełożeń odbywa się sekwencyjnie za pomocą łopatek przy kierownicy.
Mercedes - Benz CLA
W samochodzie zastosowano napęd na cztery koła AMG 4MATIC ze sterowanym elektronicznie sprzęgłem wielopłytkowym. W normalnych warunkach moment obrotowy trafia na koła przedniej osi, dzięki czemu obniżane jest zużycie paliwa. W momencie poślizgu kół elektronika automatycznie załącza sprzęgło, dzięki czemu moment obrotowy jest transferowany na koła tylnej osi - w ekstremalnej sytuacji rozkład momentu wynosi dokładnie 50:50.
Mercedes - Benz CLA
Elektronika sterująca dystrybucją momentu obrotowego wykorzystuje wiele informacji, m.in o przyspieszeniu wzdłużnym i poprzecznym samochodu, kącie skrętu kół, prędkości pojazdu, położeniu pedału gazu, czy różnicy w prędkości obrotowej pomiędzy poszczególnymi kołami. W praktyce system działa tak szybko, że poślizg jest gaszony w zarodku, a kierowca ma wrażenie prowadzenia pojazdu wyposażonego w stały napęd 4x4.
Mercedes - Benz CLA
Mercedesa CLA 45 AMG wyposażono w układ kierowniczy o stałym przełożeniu z elektromechanicznym wspomaganiem o sile zmiennej w zależności od prędkości jazdy. Z kolei kluczowymi elementami układu hamulcowego są podwójnie wentylowane tarcze o średnicy 35 cm z przodu i 33 cm - z tyłu.
Mercedes CLA 45 AMG trafi do europejskich salonów we wrześniu. Niemiecką cenę tego pojazdu ustalono na 56 tys. euro (obejmuje niemiecki VAT w wysokości 19 proc). Cena polska nie została jeszcze ustalona.