Nowy Mercedes CLA będzie dostępny jako auto spalinowe, hybrydowe i elektryczne. To prawdziwa rewolucja, bowiem Mercedes odchodzi od osobnego nazewnictwa modeli bateryjnych. Najwyraźniej podkreślanie tego, że auto jest napędzane elektrycznie nie wpływa dobrze na sprzedaż. To również oznacza ujednolicenie wyglądu - auta będą wyglądały tak samo niezależnie od źródła napędu.
- Mercedes CLA. Dwie elektryczne wersje na start
- Mercedes CLA z napędem spalinowym
- Mercedes CLA . Nadwozie
- Mercedes CLA . Wnętrze i wyposażenie
- Mercedes CLA. Ceny i debiut rynkowy
Mercedes CLA. Dwie elektryczne wersje na start
By to było możliwe, konieczne było zbudowanie CLA na nowej, multienergetycznej platformie. Dzięki niej samochód nie będzie miał już napędu na przód, ale na tył lub wszystkie cztery koła. Na początek Mercedes ujawnił dane dwóch wersji elektrycznych, które pojawią się na rynku jako pierwsze.
Mercedes CLA 250+ EQ to wersja bazowa. Samochód posiada silnik o mocy 272 KM (335 Nm), napędzający koła tylne. Pojemność (niklowo-manganowo-kobaltowego) akumulatora wynosi 85 kW netto. Auto można ładować prądem zmiennym z mocą 11 kW lub prądem stałym z mocą do 320 kW - oczywiście o ile uda się znaleźć tak szybką ładowarką i faktycznie poda ona taki prąd.

Mercedes CLA
CLA 250+ rozpędza się do 100 km/h w 6,7 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 210 km/h. Mercedes obiecuje absurdalnie niskie zużycie energii. W cyklu mieszanym wg WLTP ma wynosić między 12,2 a 14,1 kWh/100 km. Realnie zapewne sukcesem będzie zejście poniżej 20 kWh/100 km, co i tak będzie świetnym wynikiem bo oznaczałoby zasięg przekraczający 400 km.
Mocniejsza wersja elektryczna nosi oznaczenie CLA 350 4MATIC EQ. Auto posiada dwa silniki o mocy systemowej 354 KM (515 Nm), które napędzają obie osie i ten sam akumulator co wersja słabsza. Czas rozpędzania do 100 km/h to 4,9 s, prędkość maksymalna nadal jest ograniczona do 210 km/h. Ładowanie bez zmian - zasięg ma być symbolicznie mniejszy.
Przedni silnik ma 109 KM i włącza się tylko wtedy, gdy potrzebna jest dodatkowa moc lub trakcja, w zależności od sytuacji na drodze lub wybranego programu jazdy.

Mercedes CLA
Architektura napędu obejmuje dwubiegową przekładnię przy tylnej osi. Pierwszy bieg ma krótkie przełożenie 11:1, co zapewnia dobre przyspieszenie od samego startu. Drugi bieg (przełożenie 5:1) jest zestrojony z myślą o dostarczaniu mocy przy wysokich prędkościach. Punkty zmiany przełożeń zależą od sytuacji na drodze i wybranego programu jazdy. Ponadto optymalizator online stale dostosowuje je do bieżących parametrów, takich jak poziom naładowania akumulatora, moc i wymagania kierowcy. Siła napędowa jest przenoszona za pomocą kłów (1. bieg) lub tarcz (2. bieg).
Pod koniec roku pojawi się wariant CLA z akumulatorem z katodami litowo-żelazowo-fosforanowymi (LFP). Jego użyteczna zawartość energii wynosi 58 kWh.

Mercedes CLA
Mercedes CLA z napędem spalinowym
Na szczęście CLA nie będzie tylko autem elektrycznym. Jeszcze w tym roku pojawi się hybryda z techniką 48 V i silnikiem elektrycznym zintegrowanym ze skrzynią biegów. Dane techniczne nie są jeszcze znane, ale wiadomo, że silnik spalinowy w hybrydowym CLA będzie początkowo dostępny w trzech wersjach mocy. Kupujący otrzymają wybór pomiędzy napędem na przednie koła a 4MATIC.
W aucie hybrydowym silnik elektryczny, falownik i przekładnia tworzą wspólny moduł. Nowo opracowany akumulator litowo-jonowy 48 V ma pojemność do 1,3 kWh.

Mercedes CLA
Przy szybkościach miejskich i gdy zapotrzebowanie na moc spada poniżej 20 kW hybrydowe warianty mogą poruszać się wyłącznie przy użyciu energii elektrycznej. Tak zwane elektryczne żeglowanie, czyli efektywne wytracanie prędkości z odłączonym układem napędowym, jest możliwe do prędkości około 100 km/h.
Silnik elektryczny, w tym falownik, jest zintegrowany z nową, kompaktową ośmiobiegową przekładnią dwusprzęgłową (8F-eDCT). Oznaczenie „eDCT” wskazuje na integrację silnika elektrycznego ze skrzynią oraz elektrohydrauliczne sterowanie układem mechanicznym. Motor elektryczny obsługuje obie linie podwójnego sprzęgła. Przenoszenie siły napędowej i rozłączanie odbywa się za pomocą dwóch sprzęgieł napędowych i sprzęgła rozłączającego.
Główną rolę w napędzie hybrydowym będzie pełnił 4-cylindrowy, doładowany silnik 1,5. Silnik oznaczony jako M 252 należy do rodziny modułowych jednostek (FAME).
Wspólne cechy silników FAME obejmują całkowicie aluminiową skrzynię korbową i głowicę cylindrów z częściowo zintegrowanym kolektorem wydechowym.

Mercedes CLA
Benzynowy silnik wykorzystuje proces spalania oparty na cyklu Millera. Stosunkowo wczesne zamykanie zaworów dolotowych zmniejsza straty i umożliwia uzyskanie wysokiego stopnia sprężania – 12:1. Taka konstrukcja pomaga utrzymać wysoką efektywność i niskie zużycie paliwa, szczególnie przy częściowym obciążeniu. Zmniejsza również emisję NOx.
Zespół silnik-przekładnia ma kompaktowe wymiary i jest zamontowany poprzecznie między zwrotnicami.

Mercedes CLA
Mercedes CLA . Nadwozie
Samochód spalinowy stylistycznie będzie niemal identyczny z elektrycznym. Jedną z niewielu wyróżniających cech będzie klasyczna osłona chłodnicy z chromowanym wzorem gwiazdy, standardowo z podświetlanym obramowaniem LED.
Nowy CLA ma 4723 mm długości, co oznacza, że jest o około 4 cm dłuższy od swojego poprzednika. Rozstaw osi wzrósł o ponad 6 cm, do 279 cm. Kierowca i pasażer z przodu mają nieco więcej miejsca na nogi (+ 11 mm). Pasażerowie w obu rzędach siedzeń dysponują również większą ilością przestrzeni nad głową: wzrost wynosi, odpowiednio, 16 i 28 mm (przód/tył). To zasługą wyżej poprowadzonej linii dachu i standardowego dachu panoramicznego.

Mercedes CLA
CLA EQ to pierwszy Mercedes z przednim bagażnikiem (tzw. frunkiem). Oferuje 101 litrów dodatkowej przestrzeni ładunkowej – idealnej na przewody do ładowania. Z tyłu nowy elektryczny CLA oferuje bagażnik o pojemności 405 litrów (55 litrów mniej niż w obecnej generacji).
Mercedes CLA . Wnętrze i wyposażenie
Nowy Mercedes CLA ma być bogato wyposażony. Każdy egzemplarz jest bazowo dostarczany w linii Progressive, z reflektorami LED High Performance, pakietem lusterek, wielofunkcyjną skórzaną kierownicą o sportowym wzornictwie, komfortowymi fotelami z tapicerką z syntetycznej skóry ARTICO z funkcją podgrzewania oraz 4-kierunkową regulacją podparcia lędźwiowego i jednostrefową klimatyzacją THERMATIC z otworami wentylacyjnymi dla drugiego rzędu.

Mercedes CLA
Na życzenie dostępna jest linia AMG. Elementy zewnętrzne obejmują w tym przypadku 18-calowe felgi z lekkiego stopu, przedni zderzak z wlotami powietrza i chromowanym splitterem oraz specjalny tylny zderzak.
W kabinie nie ma niespodzianki - dominują ekrany. Za jedna szklaną powierzchnią znajduje się 10,25-calowy zestaw wskaźników oraz 14-calowy ekran centralny, oba LCD. Opcjonalnie dostępny będzie tzw. MBUX Superscreen, czyli 14-calowy ekran dla pasażera z przodu. Kolejnym dodatkiem jest wyświetlacz przezierny head-up – w odległości około 2,8 metra przed pojazdem kierowca widzi unoszący się, wirtualny obraz o przekątnej 12,2”.

Mercedes CLA
Mercedes CLA. Ceny i debiut rynkowy
Niezależnie od napędu nowy Mercedes CLA będzie produkowany w fabryce Mercedes w Rastatt. Mercedes nie informuje o cenach i terminie, w którym rozpocznie zbieranie zamówień.