Mercedes to kolejny producent, który wkracza na rynek samochodów elektrycznych. Niemiecki koncern robi to z przytupem, uruchamiając całą markę aut zasilanych prądem - EQ. Pierwszy z pojazdów tej marki to Mercedes EQC - pojazd ten właśnie ujrzał światło dzienne.
Mercedes EQC
Jaki jest Mercedes EQC? Model ten należy do niesłychanie modnego ostatnio segmentu crossoverów. Auto ma 476 cm długości, 188 szerokości i 162 cm wysokości, przy rozstawie osi 287 cm. Dzięki umieszczeniu elementów napędu w podłodze i pod tylną kanapą pojemność bagażnika wynosi około 500 litrów. Samochód waży 2425 kg, w tym waga baterii to 650 kg. Właśnie z tego powodu ładowność pojazdu wynosi tylko 500 kg.
Najciekawszy w EQC jest układ napędowy. Składa się on z dwóch silników oraz zespołu akumulatorów. Silniki umieszczono przy osiach, przedni odpowiada za napędzanie pojazdu przy niskich i średnich obciążeniach, natomiast tylny dodaje potężny zastrzyk mocy podczas mocnego przyśpieszania.
Mercedes EQC
Sumaryczna moc obu silników to aż 300 kw (408 KM), zaś moment obrotowy wynosi 765 Nm. Dzięki temu ciężki samochód rozpędza się do 100 km/h w 5,1 s! Prędkość maksymalna została ograniczona do 180 km/h.
Akumulatory litowo-jonowe umieszczono pod tylną kanapą. Ich pojemność to 80 kWh, ma to gwarantować zasięg nawet 450 km. Jest to jednak wartość teoretyczna, wyliczona wg starej normy pomiaru zużycia paliwa, czyli NEDC. Można się spodziewać, że EQC będzie w stanie przejechać bez ładowania około 300 km.
Mercedes EQC
A ile trwa ładowanie? Każdy samochód jest wyposażony w chłodzoną wodą pokładową ładowarkę (OBC) o mocy 7,4 kW, za jej pośrednictwem samochód możemy podłączyć zarówno do domowej sieci, jak i stacji szybkiego ładowania. W tym drugim przypadku możliwe jest naładowanie baterii z 10 do 80 proc. w 40 minut.
Mercedes EQC będzie mógł pracować w jednym z kilku trybów: Comfort, Eco, Max Range, Sport oraz tryb Individual. Wpływają one na osiągi pojazdu oraz zasięg.
Mercedes EQC
Kierowca ma również możliwość wyboru intensywności procesu rekuperacji, co robi się za pomocą łopatek za kierownicą. W skrócie chodzi o to, z jaką siłą samochód hamuje po puszczeniu gazu, ładując jednocześnie baterie (im mocniej auto zwalnia, tym więcej energii trafia do akumulatorów). Przy maksymalnej rekuperacji Mercedesem EQC steruje się właściwie tylko pedałem gazu, siła hamowania po jego puszczeniu jest tak duża, że nie trzeba używać hamulców.
Mercedes EQC zostanie zaprezentowany publicznie na początku października na salonie w Paryżu. W salonach ma pojawić się w połowie przyszłego roku.
Mercedes EQC na wideo:
Mercedes EQC. Pierwszy elektryczny! - GALERIA ZDJĘĆ