Jeśli nie podoba się wam oferta suvów Mercedesa producent ze Stuttgartu przygotował właśnie ciekawą alternatywę. Chodzi o "uterenowioną" klasę C - model All-Terrain.
Mercedes klasy C All-Terrain
Za sprawą zwiększenia prześwitu względem konwencjonalnej klasy C kombi o około 40 mm, a także seryjnego napędu na cztery koła 4MATIC, dwóch trybów jazdy off-roadowej oraz większych kół nowa klasa C All-Terrain z łatwością radzi sobie w lekkim terenie. „Terenowy” design obejmuje charakterystyczną osłonę chłodnicy, specjalne zderzaki z dolnymi osłonami oraz matowe, ciemnoszare nakładki nadkoli.
Ponadto najnowszy crossover z gwiazdą korzysta z rozwiązań niedawno wprowadzonej klasy C. Należą do nich 4-cylindrowe silniki z układem miękkiej hybrydy 48 V, system informacyjno-rozrywkowy MBUX (Mercedes-Benz User Experience) oraz najnowszej generacji systemy wspomagające.
W porównaniu do konwencjonalnej klasy C kombi wersja All-Terrain ma nieco większe wymiary. Jest o 4 mm dłuższa – mierzy 4755 mm. Dzięki nakładkom nadkoli szerokość wzrosła o 21 mm, do 1841 mm. Z kolei zwiększony o około 40 mm prześwit sprawia, że wysokość pojazdu wynosi 1494 mm. Standardowy rozmiar opon to 225/55 R 17 na felgach 7,5 J x 17 H2 ET 44,5. Opcjonalnie dostępne są zestawy z ogumieniem 245/45 R 18 na obręczach 8 J x 18 H2 ET 41 oraz 245/40 R 19 na felgach 8 J x 19 H2 ET 41.
Wielkość i funkcjonalność przestrzeni ładunkowej pozostają bez zmian: sportowo stylizowany tył mieści bagażnik o pojemności od 490 do 1510 l. Oparcie tylnej kanapy w wersji Kombi składa się w proporcji 40:20:40. Standardowa specyfikacja obejmuje pokrywę bagażnika EASY-PACK.
Ponieważ wersje All-Terrain bazują na zewnętrznej linii AVANTGARDE, listwy, obramowania bocznych szyb i relingi dachowe zyskują wykończenie z polerowanego aluminium. W przypadku zamówienia pakietu Night wybrane elementy ozdobne (np. obramowania szyb, lusterka boczne, osłony zderzaków oraz listwa ochronna progu bagażnika) mają czarne, lśniące wykończenie.
Mercedes klasy C All-Terrain
Standardem w klasie C All-Terrain jest również wnętrze AVANTGARDE. Do wyboru są tu trzy koncepcje kolorystyczne: czerń, beż macchiato/czarny i brąz sienny/czarny. Konsola środkowa jest lekko pochylona w kierunku kierowcy (o 6°), a wolnostojący zestaw wskaźników w postaci ekranu LCD wydaje się „unosić” nad resztą kokpitu. Klienci mają do wyboru wersje o przekątnej 10,25” (26,0 cm) lub 12,3” (31,2 cm).
Dla nowego wariantu zaprojektowano nowy widok "Offroad”. Zawiera on szczegółowe informacje, takie jak nachylenie drogi czy kąt skrętu kół. Wyświetlane są tu również współrzędne geograficzne i kompas.
Uwagę zwracają także fotele z charakterystycznym dla AVANTGARDE wzorem tapicerki. Wielofunkcyjna sportowa kierownica obszyta czarną skórą zapewnia odpowiedni chwyt. Ponadto standardowa specyfikacja obejmuje nastrojowe oświetlenie.
Mercedes klasy C All-Terrain
Wariant All-Terrain ma o około 40 mm większy prześwit niż konwencjonalna Klasa C Kombi i koła o większej średnicy. Sprawia to, że doskonale radzi sobie podczas jazdy po złej jakości nawierzchniach. Czterowahaczowe przednie zawieszenie zaopatrzono w nieco większe zwrotnice. Z tyłu pracuje układ wielowahaczowy.
Oprócz trybów ECO, COMFORT, SPORT i INDIVIDUAL wariant All-Terrain oferuje dwa dodatkowe tryby DYNAMIC SELECT do jazdy poza asfaltem: OFFROAD, przeznaczony do lekkiego terenu, takiego jak drogi gruntowe, żwir lub piasek, oraz OFFROAD+ z regulacją prędkości zjazdu (DSR), zalecany do nieco cięższego terenu i dróg o większym nachyleniu. Zależnie od wybranego programu system DYNAMIC SELECT odpowiednio dostosowuje charakterystykę pracy silnika, skrzyni biegów, układu kierowniczego, ESP oraz napędu 4MATIC.
Mercedes klasy C All-Terrain
Klasa C jest standardowo wyposażona w reflektory LED. Na życzenie dostępny jest system DIGITAL LIGHT, znany już z nowej Klasy S, który w przypadku wersji All-Terrain oferuje specjalne oświetlenie terenowe. Podczas jazdy w lekkim terenie szerokokątne oświetlenie drogi pozwala kierowcy na szybsze dostrzeżenie przeszkód – nawet podczas pokonywania zakrętów. Funkcja włącza się po uruchomieniu trybu jazdy terenowej i jest aktywna do 50 km/h; powyżej tej prędkości automatycznie się dezaktywuje.
DIGITAL LIGHT korzysta z modułu świetlnego z trzema niezwykle mocnymi LED-ami w każdym reflektorze. Emitowanie przez nie światło jest załamywane i kierowane przez 1,3 miliona mikroluster. Rozdzielczość lamp wynosi zatem ponad 2,6 miliona pikseli na pojazd. W rezultacie oświetlenie ma niemal nieograniczone możliwości dystrybucji światła, doskonale dopasowane do aktualnych warunków. Jednak decydującym czynnikiem jest nie tylko technika reflektora, lecz również stojąca za nią cyfrowa inteligencja. Pokładowa kamera i systemy czujników wykrywają innych użytkowników drogi, a wydajne komputery w ciągu milisekund oceniają dane oraz cyfrowe mapy i przekazują do lamp „instrukcje” dotyczące aktualnego uformowania snopu światła.
Mercedes klasy C All-Terrain
Większą przyczepność i stabilność jazdy, nawet na trudnych nawierzchniach, zapewnia napęd na wszystkie koła 4MATIC, który w wersjach All-Terrain należy do wyposażenia standardowego. Do 45 proc. momentu obrotowego trafia na oś przednią, a do 55 proc. - na tylną. Aby uzyskać jeszcze większą efektywność i połączyć napęd z 9-biegową skrzynią automatyczną, układ 4MATIC przeszedł dalsze prace rozwojowe. Nowy zespół napędu przedniej osi umożliwia przenoszenie wyższego momentu obrotowego przy optymalnym pod kątem dynamiki jazdy rozkładzie obciążenia. Co więcej, układ 4MATIC ma znaczną przewagę wagową nad swoim odpowiednikiem z poprzedniej Klasy C, co przyczynia się do redukcji emisji CO2. Technicy zdołali także zmniejszyć straty tarcia w nowej skrzyni rozdzielczej, która ma zamknięty obieg oleju i nie wymaga żadnych dodatkowych środków chłodzących.
Klasa C All-Terrain jest dostępna z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym. W wariancie benzynowym zastosowano nowy 4-cylindrowy silnik benzynowy (M 254) ze zintegrowanym rozrusznikoalternatorem (ISG) drugiej generacji. Na krótki czas elektryczne wsparcie może podnieść moc jednostki spalinowej nawet o 15 kW (20 KM). Dzięki rekuperacji i możliwości „żeglowania” z wyłączonym silnikiem benzynowa jednostka M 254 jest bardzo efektywna. Mercedes-Benz po raz pierwszy połączył w jednej konstrukcji wszystkie innowacje modułowej rodziny 4- i 6-cylindrowych motorów benzynowych i wysokoprężnych. Obejmują one powłokę cylindrów NANOSLIDE®, honowanie cylindrów CONICSHAPE® oraz układ oczyszczania spalin umieszczony bezpośrednio przy silniku. Nowością jest segmentowa turbosprężarka ze wspólnym przepływem, stanowiącym dalszy etap rozwoju techniki twin-scroll. Efekt: jeszcze sprawniejsza reakcja sprężarki.
Również wariant z silnikiem wysokoprężnym korzysta z instalacji miękkiej hybrydy. Czterocylindrowy silnik OM 654 M jest wyposażony w zintegrowany rozrusznikoalternator drugiej generacji i 48-woltową instalację elektryczną, może odzyskiwać energię i żeglować z wyłączonym motorem. Elektryfikacja pozwoliła na zastosowanie elektrycznej sprężarki czynnika chłodniczego układu klimatyzacji.
Ceny nowej odmiany Mercedesa klasy C All-Terrain nie zostały jeszcze opublikowane.