chceauto.pl
x
Motoryzacja na ręcznym. Fabryki zamarły!

Motoryzacja na ręcznym. Fabryki zamarły!

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2020-03-19
Prawdziwa hekatomba. Tak, jednym słowem, określić można to, co dzieje się obecnie z europejskim przemysłem motoryzacyjnym. Producenci masowo wstrzymują produkcję, a salony świecą pustkami.

Przypomnijmy – z początkiem tygodnia o czasowym zatrzymaniu linii produkcyjnych w europejskich fabrykach informowały koncerny FCA i PSA. We wtorek ich śladem poszły również Volkswagen i Mercedes-Benz, a także Toyota.

Grupa producentów, którzy zdecydowali się na wstrzymanie produkcji powiększa się nie tylko z dnia na dzień, ale wręcz z godziny na godzinę! Wczoraj wieczorem decyzję o zatrzymaniu linii montażowych w swoich fabrykach na Starym Kontynencie ogłosił Ford.

Oprócz tego rośnie liczba marek, które wygaszają funkcjonowanie zakładów produkcyjnych w poszczególnych krajach. Dla przykładu – Volvo poinformowało właśnie o wstrzymaniu produkcji w swojej fabryce w Ghent w Belgii, gdzie powstają modele XC40 i V60. Fabrykę w brytyjskim Sunderland zamknął też Nissan. Podobne kroki – w stosunku do francuskich fabryk – już wcześniej pojęło Renault.

Europejski rynek odczuwa już skokowe załamanie sprzedaży, ale nie ulega wątpliwości, że prawdziwy wymiar pandemii da o sobie znać dopiero w marcowych wynikach sprzedaży. Od początku roku utrzymuje się jednak wyraźny trend spadkowy. W styczniu sprzedano na Starym Kontynencie o 7,4 proc. mniej pojazdów niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W lutym salony opuściło o 7,2 proc. miej aut w stosunku rok do roku (tegoroczny liczył 29 dni!). Biorąc pod uwagę skumulowaną sprzedaż za pierwsze dwa miesiące mamy właśnie do czynienia z najgorszym początkiem roku od 7 lat. W lutym w samych tylko Niemczech – na największym pojedynczym rynku motoryzacyjnym UE – zainteresowanie nowymi samochodami spadło o 11 proc. O 8,8 proc. gorsze wyniki zanotowali dealerzy w opanowanych pandemią Włoszech. O 6 proc. spadła liczba rejestracji w Hiszpanii.

Jak informuje branżowy serwis ”Automotive News Europe” w samym lutym koncern Volkswagen dostarczył europejskim klientom o 4,4 proc. mniej aut niż przed rokiem, przy czym wynik samej marki był słabszy o 9,7 proc.

Grupa Renault zanotowała spadek sprzedaży aż o 14 proc. Największym poszkodowanym okazała się być Dacia, która w lutym dostarczyła nabywcom o 27 proc. mniej aut niż rok temu.

Grupa PSA straciła 8,5 proc. nabywców. Największy spadek – aż o 21 proc. - zanotował Opel.

Wśród ”ofiar” wymienić też można koncern FCA (-6,9 proc.). Rekordowy spadek zamówień – aż 33 proc! – dotyczył Jeepa. 22 proc. nabywców straciła Alfa Romeo.

O 20 proc. w stosunku rok do roku zmalała też liczba chętnych na nowe Fordy.

Co ciekawe, z kryzysem zaskakująco dobrze radzą sobie producenci azjatyccy. Toyota dostarczyła w lutym europejskim nabywcom o 11 proc. więcej aut niż przed rokiem. Sprzedaż Lexusa podskoczyła o rekordowe 51 proc! Nieźle radzą też sobie Kia i Hyndai. W pierwszym przypadku sprzedaż marki poprawiła się o 1,2 proc. W drugim zanotowano spadek o symboliczne 0,5 proc.

Zobacz także

Toyota, Subaru i Mazda nie rezygnują z silników spalinowych

Toyota, Subaru i Mazda nie rezygnują z silników spalinowych 2024-06-05

Toyota, Subaru i Mazda to trzy firmy, które sceptycznie podchodziły do ślepego pędu ku elektomobilności i wygląda na to, że miały rację. Rynek samochodów elektrycznych w Europie dotknęła stagnacja, wobec czego wiele firm nagle zmienia swoje...
Toyota Sport Crossover Concept

Toyota Sport Crossover Concept 2023-12-09

Toyota w najbliższych latach zamierza wprowadzić do sprzedaży kilka modeli elektrycznych. Wśród znajdzie się duży crossover, który będzie oparty na pokazanym na specjalnej konferencji prasowej w Brukseli modelu Sport Crossover Concept. Wersja...
Volkswageny ID. otrzymają nowy silnik elektryczny

Volkswageny ID. otrzymają nowy silnik elektryczny 2023-04-14

Volkswagen opracował nową generację elektrycznego napędu dla samochodów z rodziny ID. Nowy silnik będzie mocniejszy, a jednocześnie ma zużywać mniej energii, zwiększając zasięg. W samochodach jednostka o kodzie APP550 pojawi się pod koniec 2023...
Prawie milion km na liczniku Toyoty Avensis

Prawie milion km na liczniku Toyoty Avensis 2022-12-16

Klub Rekordowych Przebiegów to zorganizowana przez Toyotę oficjalna społeczność właścicieli długowiecznych samochodów marki. W ciągu czterech miesięcy istnienia Klubu dołączyło do niego 4 025 aut, które pokonały przynajmniej 200 000 km....
Toyota obejmie gwarancją nawet... 10-letnie samochody

Toyota obejmie gwarancją nawet... 10-letnie samochody 2022-10-24

Gwarancja Toyota Relax to program gwarancyjny, z którego mogą skorzystać zarówno pierwsi właściciele samochodu Toyoty po wygaśnięciu podstawowej 3-letniej gwarancji producenta, jak i nabywcy używanego auta marki, pochodzącego z Polski lub z...
Klub Rekordowych Przebiegów Toyoty

Klub Rekordowych Przebiegów Toyoty 2022-08-04

Toyota zaprasza właścicieli samochodów marki do podzielenia się niezrównaną trwałością swoich samochodów w Klubie Rekordowych Przebiegów. Posiadacze samochodów Toyoty z przebiegiem powyżej 200 000 km mogą dołączyć do Klubu, podzielić się...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS