BMW i8 Coupé i BMW i8 Roadster zbliżają się do końca produkcji. Ostatnie egzemplarze zjadą z linii produkcyjnej w kwietniu tego roku, sześć lat po wprowadzeniu na rynek.
BMW i8
BMW i8 to samochód jedyny w swoim rodzaju. Auto wprowadzono na rynek w 2014 roku. Model ten do dziś wyróżnia się niezwykłą stylizacją z drzwiami unoszonymi do góry. Jednak w momencie debiutu i8 najbardziej wyróżniało się układem napędowym - było pierwszą hybrydą plug-in w gamie niemieckiego producenta, modelem który położył podwaliny pod szeroką dziś gamę modeli z napędem hybrydowym z możliwością ładowania z gniazdka.
BMW i8 jest dziś najpopularniejszym na świecie sportowym samochodem z napędem hybrydowym. Z sumarycznym wynikiem ponad 20 tys. sztuk egzemplarzy osiągnęło wyższą sprzedaż niż wszyscy konkurenci w tym segmencie razem wzięci.
BMW i8
BMW i8 debiutowało równocześnie z BMW i3 na salonie we Frankfurcie w 2013 roku. Oba modele stanowiły sygnał, że niemiecki koncern stawia na elektryfikację. Dziś, oprócz wciąż produkowanego i3 (z napędem elektrycznym oraz tzw. range extenderem) oraz elektrycznego Mini Cooper SE, w gamie niemieckiej firmy znajduje się cały szereg hybryd plug-in. Dostępne są one we wszystkich istotnych segmentach, począwszy od klasy samochodów kompaktowych i klasy średniej, poprzez BMW X po samochody sportowe i luksusowe limuzyny.
Co więcej do roku 2023 BMW planuje rozszerzyć swoją ofertę do 25 zelektryfikowanych modeli, z czego ponad połowa będzie w pełni elektryczna.
BMW i8
Jak działa napęd BMW i8? Silnik spalinowy z technologią BMW TwinPower Turbo napędza tylne koła, a silnik elektryczny - przednie koła. W rezultacie daje to hybrydowy napęd na wszystkie osie. Dzięki temu, oraz dzięki spontanicznemu oddawaniu mocy silnika elektrycznego o maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm, dostępnym już w chwili ruszania z miejsca, sportowy charakter BMW i8 czuć również podczas jazdy na samym napędzie elektrycznym. W trybie elektrycznym samochód rozwija prędkość do 120 km/h.
W BMW i8 po raz pierwszy zastosowano nowy trzycylindrowy silnik benzynowy z technologią BMW TwinPower Turbo. Jednostka o pojemności 1,5 l charakteryzowała się zarówno bardzo kompaktową konstrukcją, jak i wyjątkowo wysoką mocą właściwą. Moc 113 kW (154 KM) z litra pojemności ustanowiła nowy rekord w seryjnych modelach BMW. W sumie silnik generował 231 KM.
BMW i8
Jesienią 2017 roku i8 przeszło modernizację, przy okazji wprowadzono na rynek i8 Roadster.
Pojemność akumulatora zwiększono z 20 do 34 Ah, a pojemność energetyczną brutto podniesiono do 11,6 kWh. Zoptymalizowana technologia ogniw umożliwiła też zwiększenie mocy maksymalnej silnika elektrycznego o 9 kW (12 KM) do 105 kW (143 KM). Razem z silnikiem spalinowym dało to moc systemową 275 kW (374 KM). Dzięki temu BMW i8 Coupé przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 4,4 s, a BMW i8 Roadster w czasie 4,6 s. Oba modele uzyskują prędkość maksymalną 250 km/h. Zasięg elektryczny wynosi 55 km w BMW i8 Coupé oraz 53 km w BMW i8 Roadster.
Obecnie w fabryce w Lipsku produkowanych jest między innymi 200 pojazdów limitowanej edycji Ultimate Sophisto BMW i8. Jeden z tych modeli edycji specjalnej już w grudniu 2019 roku opuścił linię montażową jako 20-tysięczny egzemplarz i8.
Przy takim wolumenie produkcji BMW i8 wyprzedziło już niejeden legendarny samochód sportowy BMW. Pośród kamieni milowych w historii samochodów sportowych jego sprzedaż znacznie wyprzedza klasyczne modele, takie jak BMW M1, które w wersji drogowej wyprodukowane zostało w liczbie zaledwie 399 sztuk, a także BMW Z8, które powstało łącznie w liczbie 5000 egzemplarzy.