Kupując samochód z rynku wtórnego kierujemy się przeważnie ceną, rocznikiem i kosztami eksploatacji.
Wielu kierowców zapomina jednak o bardzo ważnej kwestii, jaką jest bezpieczeństwo. Często – mylnie – wychodzimy z założenia, że odpowiedni poziom zabezpieczenia gwarantuje wielkość samochodu. Nie jest to – niestety – prawda. Dla przykładu – stosunkowo duże i komfortowe pojazdy klasy średniej jak np. Citroen Xantia czy BMW serii 3 E36 oferują skandalicznie niski poziom bezpieczeństwa (w testach Euro NCAP uzyskały zaledwie po jednej na cztery gwiazdki).
Volkswagen Golf IV
Oczywiście nie można zapominać o zasadzie zachowania pędu, ale w przypadku samochodów, masa i wielkość to jeszcze nie wszystko. Bardzo ważny jest również rocznik, a dokładniej, wiek konstrukcji.
Trzeba pamiętać, że nowoczesne samochody, wbrew pozorom, mają niewiele wspólnego z pojazdami sprzed 10 czy 15 lat. W dziedzinie ochrony przed skutkami wypadków pasażerów i pieszych zaszły w tym czasie ogromne zmiany.
Volvo S40
O tym, jaki wpływ ma wiek konstrukcji na poziom zabezpieczenia pasażerów dobitnie świadczą statystyki. Mimo że w Niemczech dochodzi średnio do 7-krotnie większej liczby wypadków niż w Polsce, bilans ofiar śmiertelnych w obu krajach jest niemal identyczny. W ciągu roku na polskich i niemieckich drogach notuje się średnio po 4000 zgonów. Dlaczego u naszych zachodnich sąsiadów, mimo większej liczby wypadków, ginie w nich tyle samo osób, co w Polsce? Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Średni wiek pojazdu w naszym kraju przekracza 14 lat. Za Odrą auta są przeważnie o sześć lat młodsze.
Saab 9-5
Na szczęście, nawet dysponując stosunkowo niewielkim budżetem – 8-12 tys. zł, można stać się właścicielem samochodu, który zapewniać będzie stosunkowo wysoki poziom bezpieczeństwa. Oto ranking ośmiu najbezpieczniejszych pojazdów wyprodukowanych przed rokiem 1999. Samochody przetestowane zostały pod kątem poziomu bezpieczeństwa przez założony w 1997 roku instytut Euro NCAP. Każdy z nich uzyskał maksymalny wówczas wynik czterech gwiazdek za ochronę dorosłych pasażerów przed skutkami wypadku (w kolejnych latach skalę ocen zwiększono do pięciogwiazdkowej).
Kliknij w nazwę auta aby dowiedzieć się więcej o konkretnym modelu. Następnie możesz wybrać interesujący cię rocznik i jednostkę napędową, alby sprawdzić dane techniczne, osiągi i średnie ceny.
Volkswagen Golf mk 4Volvo S70 mk 1Volvo S40 mk 1 Saab 9-5Renault Megane mk 1Renault Espace mk 2Mercedes E W210Ford Focus mk 1AUTA DO 10tys NIE SĄ BEZPIECZNE.. Auto normalnie użytkowane tyle lat jest na tyle zniszczone że może się stać nieszczęśliwy wypadek.No chyba że kupimy Renault Clio 2008 za 6000zł spawanego z dwóch lub anglika ale tu też możemy mieć psikusa
A ja jezdzę Japończykami.Obecnie TOYOTA Picnic 1998r.Auto b.bezpieczne i bez awaryjne.Czym tu się chwalicie.Żona ma VW Polo 98r -porazka,kolega Francuza-pomyłka.Gratuluję wyboru.
Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że poduszka powietrzna starsza niż 10 lat nie jest pewnym komponentem. Fifty-Fifty wystrzeli, albo i nie...