Testom zderzeniowym poddano pojazdy które zadebiutowały na europejskich rynkach w minionych dwunastu miesiącach. 26 pojazdów ocenionych zostało na pięć gwiazdek. Osiem aut otrzymało trzy gwiazdki, dwa - nowy Jeep Compass i Renault Traffic - zaliczyły dużą wizerunkową wpadkę. Ich bezpieczeństwo oceniono na upokarzające dwie gwiazdki.
Jedynie osiem pojazdów otrzymało maksymalny wynik pięciu gwiazdek w każdej z ocenianych kategorii - bezpieczeństwa dorosłych i dzieci, ochronie pieszych i wyposażeniu w systemy zwiększające bezpieczeństwo. Które auta zdobyły prestiżowe wyróżnienie "najlepszych w swojej klasie"?
Volvo V40
Najbezpieczniejszym autem segmentu B okrzyknięto nowe Renault Clio. Ochronę dorosłych oceniono na wysokie 88 procent, dzieci na 89 procent a systemy wspomagające bezpieczeństwo na - bardzo wysokie - 99 procent. Słabiej wypadł jedynie test z udziałem pieszego - jego bezpieczeństwo oceniono na 66 procent.
W kategorii niewielkie auto rodzinne zwyciężyło nowe Volvo V40. Za ochronę dorosłych przyznano autu aż 98 procent punktów, ochrona dzieci oceniona została na 75 procent. Dzięki wyposażeniu w poduszkę powietrzną dla pieszego poziom ochrony niezmotoryzowanych uczestników ruchu oceniono na wysokie 88 procent. Za systemy wspomagające bezpieczeństwo auto ze Szwecji otrzymało maksymalną notę - 100 punktów procentowych.
BMW seria3
Najbezpieczniejszym autem rodzinnym (kategoria large family car) uznano BMW serii 3. Samochód zyskał wysokie noty w każdej z kategorii. Ochronę dorosłych oceniono na solidne 95 procent, dzieci na 84 procent. Za ochronę pieszych przyznano autu 78 punktów procentowych, systemy wspomagające bezpieczeństwo oceniono na 86 procent.
Za najbezpieczniejsze auto typu MPV uznano Forda B-MAXa. Auto otrzymało wysoki wynik 92 procent za ochronę dorosłych, 84 procent za ochronę dzieci i 67 procent za ochronę pieszych. Systemy wspomagające bezpieczeństwo oceniono na 71 procent.
Wyróżnienie w tej kategorii otrzymał też nowy Fiat 500L. Za ochronę dorosłych auto otrzymało 94 procent punktów, za ochronę dzieci - 78 procent. Bezpieczeństwo pieszych określono na 65 procent, za systemy wspomagające przyznano autu 71 procent punktów.
Ford Kuga
Euro NCAP sprawdziło też bezpieczeństwo nowych aut klasy SUV. Wśród mniejszych reprezentantów tego segmentu nagrodę "best in class" zdobył nowy Ford Kuga. Bezpieczeństwo dorosłych oceniono na wysokie 94 procent, dzieci na 86 procent. 70 punktów procentowych przyznano auto za ochronę pieszych, maksymalny wynik - 100 punktów - za systemy wspomagające bezpieczeństwo.
Najbezpieczniejszym dużym autem klasy SUV został nowy Hyundai Santa Fe, który otrzymał 96 punktów procentowych za ochronę dorosłych i aż 89 punktów procentowych za ochronę dzieci. Bezpieczeństwo pieszych oceniono na 71 procent, systemy wspomagania na 86 procent.
Ford Transit
W kategorii dużych rodzinnych vanów na wyróżnienie zasłużył nowy Ford Transit w osobowej wersji Custom. Za ochronę dorosłych pasażerów auto otrzymało 84 punkty procentowe, bezpieczeństwo dzieci oceniono na wysokie 90 procent. 71 procent punktów przyznano autu za systemy wspomagające bezpieczeństwo. Najsłabiej - jedynie na 48 procent - oceniono bezpieczeństwo pieszych, co jednak nie powinno nikogo dziwić biorąc pod uwagę kształty karoserii.