Zajmująca się badaniami rynków amerykańska firma analityczna J.D. Power podała wyniki badania satysfakcji klienta z zakupu samochodu na rynku niemieckim.
O wynikach badania w zakresie marek pisaliśmy już w tekście Najlepsze marki wg Niemców. Warto jednak przyjrzeć się, które modele samochodów zyskały wśrod niemieckich kierowców najwyższe oceny. Pisaliśmy już o samochodach miejskich i nieco większych - należących do segmentu B.
Teraz nadeszła pora, by przyjrzeć się chyba najważniejszemu segmentowi na rynkach europejskich - czyli klasie samochodów kompaktowych.
Wyniki badań J.D. Power można uznać za sensacyjne. W królestwie Volkswagena Golfa, zdecydowane i bezapelacyjne zwycięstwo odniosła bowiem...
Mazda3 (862 na 1000 możliwych punktów)! Samochód ten to młoda konstrukcja, premiera odbyła się w 2008 roku, a pierwsze auta do salonów trafiły rok później. Jak widać, krótki okres sprzedaży nie przeszkodził Mazdzie3 w podbiciu serc konserwatywnych, niemieckich kierowców.
To kolejny sukces Mazdy, przypomnijmy, że wśród samochodów zaliczanych do segmentu B niemieccy kierowcy najlepiej ocenili Mazdę2.
Mercedes klasy A
Na drugim miejscu wśród samochodów kompaktowych znalazł się - raczej niespodziewanie -
Mercedes klasy A (848 punktów). Obecna generacja tego modelu debiutowała w 2004 roku i chociaż w 2009 roku auto poddano liftingowi, nie zmieniło to faktu, że auto znajduje się już u kresu cyklu produkcyjnego. Co więcej, ze względu na cenę i przynależność do segmentu premium, Mercedes klasy A również w Niemczech nie znajduje się w czołówkach sprzedaży. Okazuje się jednak, że jeśli już ktoś kupił to auto, to jest z niego zadowolony...
Na trzecim miejscu, z wynikiem tylko odrobinę gorszym od Mercedesa znalazła się
Honda Civic (843 punkty). Ten wynik znów można uznać za co najmniej zaskakujący. Civic, odkąd jego produkcja odbywa się w Anglii, nie cieszy się bowiem zbyt dobrą opinią w zakresie bezawaryjności.
Honda Civic
Użytkownicy narzekają na słabą jakość powłoki lakierniczej (odpryski), zużywające się amortyzatory (głównie tylne), zdarzają się popiskiwania sprzęgła i stuki w układzie kierowniczym oraz niezidentyfikowane skrzypienia plastików. Najwyraźniej jednak nowsze samochody (obecna generacja Civika znajduje się w produkcji od 2006 roku, w badaniu uwzględniono auta maksymalnie dwuletnie) mogą pochwalić się już wyższym poziomem bezawaryjności.
Badanie J.D Power uwzględnia bardzo wiele czynników, które podzielić można na cztery główne grupy. Najważniejsza z nich, która stanowi 32 procent oceny końcowej to ogólnie pojęte zadowolenie z auta. Obejmuje ono m.in. osiągi, wygląd (nadwozia, jak i wnętrza), funkcjonalność, styl, pojemność bagażnika, właściwości jezdne, bezpieczeństwo, a nawet widoczność.
Drugie pod względem wagi kryterium to jakość/niezawodność, które stanowi 26 procent oceny końcowej. Kryterium to obejmuje wszelkie możliwe usterki, które pojawiły się w samochodzie.
22 procent to waga kryterium kosztowego. Uwzględnia ono zużycie paliwa, koszt ubezpieczenia, a także ceny przeglądów gwarancyjnych i napraw.
Ostatnie 20 procent oceny całościowej to zadowolenie właściciela samochodu z poziomu obsługi serwisowej. Obejmuje nie tylko jakość napraw, ale również zachowanie doradcy serwisowego czy też wygląd i wyposażenie stacji obsługi.