Honda zaprezentowała nową generację Civica Type R. Będzie to najmocniejszy pojazd w 25-letniej historii Type R i 50-letniej - Civika.
Honda Civic Type R
Stylistycznie samochód dość mocno różnię się klasycznego Civica e:HEV. Dzięki sportowemu zawieszeniu Type R jest niższy, a poprzez zastosowanie nowych nadkoli skrywających 19-calowego koła - również szerszy. Nowe są również m.in. tylne drzwi oraz tylny pas, który ma poprawiać aerodynamikę.
Z kolei wygląd przodu zaprojektowano tak, by zapewnić jak największy przepływ powietrza do silnika, stąd pojawiły się nowe wloty na zderzaku i masce.
Honda Civic Type R
Inne rozwiązania konstrukcyjne, które pomagają uzyskać maksymalną siłę docisku, to boczne spojlery w progach tuż za przednimi kołami oraz nowy, większy dyfuzor tylny.
We wnętrzu znajdziemy m.in. lekkie przednie fotele sportowe, z tapicerką pokrytą materiałem o fakturze zamszu, z poprawionym trzymaniem bocznym.
Honda Civic Type R
Kierowcy mogą płynnie przechodzić pomiędzy wstępnie zaprogramowanymi charakterystykami i ustawieniami dla tryby pracy silnika, układu kierowniczego, zawieszenia, a także brzmienia silnika. Oprócz trybów Comfort, Sport i +R wprowadzono nowy tryb "Individual"
Do najnowszego Type R powróciła, w mocno zmodernizowanej formie, aplikacja Honda LogR. Przekazuje ona obecnie dane dotyczące osiągów, zbierane przez czujniki w samochodzie, do aplikacji na smartfony, pomagając kierowcom monitorować i rejestrować wybrane wskaźniki w czasie rzeczywistym.
Honda Civic Type R
Najważniejsze funkcje to stoper do rejestrowania czasów okrążeń oraz dane przyczepności opony z trójwymiarowym uwzględnieniem jej ruchu i sił nacisku. Dzięki temu rozwiązaniu kierowca zna wartość maksymalnych dopuszczalnych przeciążeń, działających na koła.
Nowy Civic Type R napędzany jest dwulitrowym silnikiem turbo, który stanowi rozwinięcie jednostki stosowanej w modelu z roku 2017. W turbinie zoptymalizowano zarówno liczbę łopatek, jak i ich kształt, aby zwiększyć maksymalną moc i poprawić przepływ strumienia powietrza doładowującego.
Honda Civic Type R
Jak zapewnia Honda, w efekcie powstał najmocniejszy turbodoładowany silnik VTEC w historii Type R, przy czym Japończycy... nie ujawnili jego mocy. Wiemy więc jedynie, że musi generować więcej niż 320 KM i 400 Nm, taką właśnie mocą i momentem dysponuje obecna generacja.
Ponadto Honda zapewnia, że zmodernizowała manualną, sześciostopniową skrzynię. Zmodyfikowany został m.in. system Rev-match, podbijający obroty przy redukcji.
Za hamowanie, podobnie jak w poprzedniej generacji będą odpowiadały hamulce Brembo z podwójnie wentylowanymi tarczami.
W samochodzie ulepszono również system kontroli temperatury i chłodzenia powietrzem, dzięki czemu możliwa jest dłuższa jazda z wykorzystaniem maksymalnych osiągów (np. na torze).
Honda Civic Type R trafi do europejskich salonów na początku 2023 roku.