Honda Civic sedan XI generacji debiutowała jesienią 2020 roku, natomiast w czerwcu 2021 roku Honda pokazała Civica w wersji hatchback. Jednak obie premiery dotyczyły samochodów w wersji amerykańskiej i to właśnie od rynku USA zaczęło się wprowadzanie tego pojazdu do sprzedaży - dziś zarówno sedan, jak i hatchback dostępne są w amerykańskich salonach Hondy.
Jednak w Europie sytuacja zupełnie inaczej - w salonach wciąż króluje Civic X, a Honda ogłosiła, że pierwsze Civiki XI generacji hatchback trafią do sprzedażt na Starym Kontynencie dopiero jesienią 2022 roku. Jednocześnie jednak Japończycy ujawnili, że Civic nowej generacji będzie oferowany również w usportowionej wersji Type R, która w Europie cieszy się dużym uznaniem.
Honda Civic Type R
W październiku 2021 roku Honda ujawniła nawet pierwsze zdjęcia takiego pojazdu, tyle że jeszcze w kamuflażu.
Samochód, który zadebiutuje na salonie tokijskim 14 stycznia formalnie będzie miał status prototypu, ale ostatnia praktyka Hondy uczy nas, że auto będzie wyglądało niemal identycznie, jak wersja produkcyjna, która - jak ujawnili Japończycy zostanie zaprezentowana w 2022 roku.
Co wiemy już o tym samochodzie? Oficjalnie nie podano żadnych danych. Dostrzec możemy jednak, że Civic Type R wyróżniał się będzie dodatkowymi wlotami powietrza w pasie przednim oraz - co nie jest niespodzianką - dużym tylnym spojlerem. Pod tylnym zderzakiem znalazł się dyfuzor oraz centralnie zlokalizowane potrójne końcówki układu wydechowego - to nietypowe rozwiązanie skopiowano z Type R-a obecnej generacji.
Honda zapowiada, że nowy Civic Type R będzie miał najlepsze osiągi i właściwości jezdne spośród wszystkich wcześniejszych generacji tego modelu.
Przypomnijmy, że Honda Civic Type R X generacji napędzana jest doładowanym silnikiem 2.0 VTEC o mocy 320 KM. Moment obrotowy o maksymalnej wartości 400 Nm trafia na koła przednie za pośrednictwem sześciostopniowej skrzyni manualnej. Auto rozpędza się do 100 km/h w 5,8 s i może osiągnąć prędkość 270 km/h.