Honda świętuje 50-lecie modelu Civic. Model opracowany jako "samochód dla świata", od momentu wprowadzenia go w 1972 roku trafił do ponad 27,5 miliona kierowców w 170 krajach. Wraz z premierą 11. generacji, Civic wchodzi w szóstą dekadę obecności na rynku.
Przyjrzyjmy się historii tego modelu.
1972 - 1979: I generacjaHonda Civic I
Pierwszy Civic został opracowany jako samochód globalny, był to jeden z pierwszych samochodów Hondy, sprzedawanych w Europie. Civic, wyposażony w silnik CVCC (Compound Vortex Controlled Combustion), stał się pierwszym pojazdem spełniającym ówczesne, najsurowsze światowe normy emisji spalin Clean Air Act z 1970 roku. Warto zaznaczyć, iż produkcję Civica pierwszej generacji rozpoczęto w fabryce Suzuka w Japonii, a w ciągu pierwszych czterech lat z taśmy zjechał milion egzemplarzy.
Lata 80.: II i III generacjaW 1979 roku druga generacja Hondy Civic pojawiła się na rynku wraz z ulepszonym silnikiem CVCC-II o pojemności 1.3. Gamę modelu poszerzono o sedana z silnikiem 1.5, dodano również nadwozie w wersji hatchback oraz kombi.
Honda Civic II
Ponadto, do oferty dołączyła nowa, pięciobiegowa, manualna skrzynia biegów.
Model zyskał charakterystyczne, dwubryłowe nadwozie o trapezoidalnym kształcie, a osłona chłodnicy i reflektory stały się mniej opływowe.
Civic trzeciej generacji pojawił się w 1983 roku, a charakteryzował się większym rozstawem osi i bardziej kanciastym nadwoziem. Warto zwrócić uwagę na wprowadzenie antropocentrycznej koncepcji projektowej Hondy „Maksimum Człowieka, Minimum Maszyny” (Man Maximum-Machine Minimum), która opiera się na przekonaniu, że celem techniki i projektowania jest spełnianie potrzeb kierowcy i pasażerów.
Honda Civic III
Generacja ta była dostępna w trzech wersjach nadwozia: trzydrzwiowej, jako czterodrzwiowy sedan oraz pięciodrzwiowe kombi. Wprowadzono również usportowiony wariant Civic Si z czterocylindrowym, rzędowym silnikiem DOHC o pojemności 1.6.
1987 - 2000: IV, V i VI generacjaW 1987 roku w Civicu czwartej generacji wprowadzono nową gamę układów napędowych z opracowanym przez Hondę systemem kontroli zaworów VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control). Mechanizm zmiennych faz rozrządu zrewolucjonizował technologie silnikowe, oferując lepsze osiągi przy wysokich obrotach, zmniejszając jednocześnie zużycie paliwa przy niskich obrotach.
Honda Civic V
Piąta generacja Civica zadebiutowała w 1991 roku, prezentując bardziej smukłą i aerodynamiczną sylwetkę. Powstała modyfikacja nadała jej sportowy charakter, zachowując przy tym codzienną funkcjonalność, będącą znakiem rozpoznawczym tego modelu.
Civic szóstej generacji został opracowany z myślą o stworzeniu wyższej wartości niż segment, w którym konkurował. W latach 90. większego znaczenia nabrało niższe zużycie paliwa i inne działania proekologiczne, w związku z tym model ten otrzymał nowo opracowany silnik VTEC. Po raz pierwszy zastosowano w nim automatyczną przekładnię bezstopniową (CVT).
W 1997 roku zadebiutowała usportowiony Civic Type R, rozpoczynając erę hot-hatchy Hondy.
2001 - 2021: generacje VII - XHonda Civic VII
Siódma generacja modelu pojawiła się w 2000 roku i jako pierwsza zaoferowała w roku 2001 technologię z napędem hybrydowym.
W 2005 roku pojawiła się już ósma generacja hatchbacka, którą w wersji europejskiej wyróżniała futurystyczna stylizacja, przezroczysta osłona frontu z tworzywa i trójkątnymi akcentami – m.in. podwójnymi końcówkami rur wydechowych – co uczyniło Civica jednym z najbardziej charakterystycznych modeli na drodze (auto zyskało miano "Ufo").
Była to również pierwsza generacja, w której zastosowano, opracowany przez Hondę, system Magic Seats, umożliwiający podnoszenie siedzisk tylnych foteli w celu uzyskania dodatkowej, wysokiej przestrzeni ładunkowej. Stało się to możliwe dzięki umieszczeniu przez inżynierów zbiornika paliwa pod przednimi fotelami. Do dziś jest to wykorzystywane rozwiązanie, które ułatwia uzyskanie przestrzeni i funkcjonalności wnętrza w różnych modelach Hondy.
Honda Civic VIII
W dziewiątej generacji Civica pojawiły się dalsze udoskonalenia. Model wyposażony w zmodernizowany silnik 1.6 DTEC wpisał się do Księgi Rekordów Guinnessa w kategorii „Najniższe zużycie paliwa – wszystkie 24 kraje Unii Europejskiej (wszystkie modele)", zużywając średnio 2,82 l/100 km na dystansie 13 498 km, przejechanym w ciągu 25 dni w trasie przez wszystkie 24 kraje Unii Europejskiej.
Całkowicie przeprojektowana 10. generacja trafiła do klientów w 2015 roku w dwóch wariantach napędów VTEC TURBO, po raz pierwszy oferując zaawansowane systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy – Honda SENSING.
Dzięki sztywniejszemu podwoziu i lepszym właściwościom dynamicznym, stanowiła ona doskonałą platformę dla modelu Civic Type R z roku 2017.
Honda Civic X
Samochód był powszechnie chwalony za bezpośrednie prowadzenie, błyskawiczną reakcję przepustnicy, wysoką prędkość maksymalną, stabilność i wyjątkową skuteczność układu hamulcowego – wszystko to przyczyniło się do ustanowienia przez Type R nowego rekordu czasu okrążenia północnej pętli toru Nürburgring dla samochodów seryjnych z napędem na przednią oś, w kwietniu 2017 roku.
2022: XI generacjaCivic 11. generacji stanowi kamień milowy w historii Hondy w Europie, ponieważ jest dopełnieniem planów „Electric Vision”, zakładających zelektryfikowanie europejskiej gamy podstawowych modeli do 2022 roku. Nowy Civic jest standardowo wyposażony w pełni hybrydowy układ napędowy e:HEV.