W Polsce niewielu kierowców stosuje się do zasady „lepiej zapobiegać niż leczyć”.
Przykładów nie trzeba wcale daleko szukać. Proponujemy, by każdy zadał sobie pytanie o to, kiedy ostatnio wymieniał profilaktycznie płyn chłodniczy, płyn hamulcowy czy np. opony.
W większości przypadków odpowiedz brzmi najczęściej „nie pamiętam”. Z drugiej strony – nie ma się jednak, czemu dziwić. Wpływające na obniżenie ich skuteczności higroskopijne właściwości płynów czy procesy starzeniowe gumy to jedno, a przeciętne polskie zarobki, to drugie. Mechaników odwiedzamy więc wyłącznie wtedy, gdy samochód przestaje pełnić swoją podstawową funkcję...
Są jednak pewne czynności obsługowe, których odwlekanie w czasie może nas bardzo drogo kosztować. O jakich zabiegach mowa?
Podstawową czynnością mającą wpływ na żywotność silnika jest czasowa
wymiana oleju. Chociaż dla znacznej części kierowców wydaje się to być oczywiste, wielu właścicieli samochodów, niezależnie od przebiegu, wymienia olej np. raz do roku. Nie ma się im jednak co dziwić, jak wynika z naszych analiz średni wiek pojazdu w Polsce to 14 lat, znaczna część właścicieli aut w tym wieku, nie ma dostępu do książki serwisowej czy instrukcji obsługi, z której mogliby się dowiedzieć o interwałach między wymianami.
Z myślą o nich przygotowaliśmy specjalną bazę danych, w której sprawdzić można przebieg, po jakim producent zaleca wymianę oleju silnikowego - wystarczy, że w naszym katalogu wybierzecie markę, model, rocznik oraz jednostkę napędową.Pamiętajmy jednak, że zawsze są to
MAKSYMALNE przebiegi, jakie pokonać możemy między wymianami. Uwaga ta dotyczy zwłaszcza nowszych pojazdów, których wytwórcy nader często chełpią się wydłużeniem interwałów, co – ich zdaniem – świadczyć ma o wysokiej jakości wykonania silnika oraz minimalizować koszty eksploatacji - krótko mówiąc, chodzi o efekt marketingowy. Mało, który kierowca zdaje sobie jednak sprawę, że większość jednostek napędowych, w których producent dopuszcza wymianę np. co 30 tys. km wyposażona jest w ogromne miski olejowe, które pomieścić muszą tyle oleju, ile – w drodze normalnej eksploatacji – silnik zużyje na takim dystansie. W praktyce oznacza to więc, że – chociaż nie ma obawy o to, że ciśnienie oleju będzie niewystarczające – przez długi okres czasu jednostka napędowa pracować będzie na przepracowanym oleju „oczyszczanym” przez mocno zanieczyszczony filtr. Oczywiście, jeśli kupujemy fabrycznie nowy pojazd i mamy zamiar przejechać nim 100-120 tys. km nie musimy się przejmować. Pamiętajmy jednak, że po przebiegu 200 czy 250 tys. km przy takim smarowaniu jednostka napędowa może kwalifikować się już do remontu kapitalnego!
Taka sama zależność dotyczy również skrzyń biegów – niezależnie od tego czy są to przekładnie ręczne czy automatyczne – a także innych elementów układu napędowego, jak chociażby dyferencjały. W instrukcjach serwisowych producenci często podają, że w danej skrzyni czy „moście” nie ma potrzeby wymieniać oleju. W przypadku wysoko rozwiniętych krajów, w których po 10-12 latach eksploatacji samochód trafia zazwyczaj na złomowisko, nie stanowi to problemu. Biorąc jednak pod uwagę, że w Polsce po dekadzie eksploatacji samochód wciąż uznawany jest za „prawie nowy” a skrzynia wytrzymać musi o wiele większy przebieg – radzimy jednak zainteresować się okresową wymianą oleju...
Osobną, mającą decydujący wpływ na żywotność silnika kwestią jest okresowa wymiana napędu rozrządu. W większości nowoczesnych aut wałki napędzane są od wału korbowego paskiem, wielu producentów stosuje również napęd za pomocą łańcucha.
Pamiętajmy jednak, że słowo „łańcuch” nie jest synonimem słowa „bezobsługowy”. Często producent pojazdu zaleca wymianę łańcucha – elementy metalowe również ulegają przecież zużyciu. Kiedy więc należy wymieniać rozrząd w samochodzie? Najwłaściwszą odpowiedzią na to pytanie jest – „zaraz po zakupie”. Zabiegu tego zaniechać możemy jedynie wówczas, gdy mamy całkowitą pewność co do wiarygodności przebiegu. Dopiero wówczas sugerować możemy się zaleceniami producenta.
Jeśli nie jesteście pewni, po jakim przebiegu należy wymienić napęd rozrządu w waszym samochodzie, skorzystajcie z naszej bezpłatnej bazy danych. Wystarczy, że w naszym katalogu wybierzecie markę, model, rocznik i jednostkę napędową.olej wymienam co 2 lata co ok 20 tyś km. i nie zamierzam częściej bo nie mam takiej potrzeby. po 2 latach olej jest czysty a sprawdzam jego poziom co miesiąc. mam samochód na lpg
czy do dwu letniej ŚKODY FABIA 1,4 można lać olej 10W40?
ja wymieniam w astrze 2 i megance co 15 tys. olej - Dexos 2 full syntetyk i jazda ...
roman w 2 lata mozna zrobic 5tys km a nawet 150 tys. nie mozesz pisac ze auto ma 2 lata. przebieg jest wazny! jezeli masz nowe auto z udokumentowanym przebiegiem w okolicy 15-30 tys nie lej oleju pol-syntetycznego! zalej olej syntetyczny.
Na pasku rozrządu i jego wymianie nie ma co oszczędzać, może to się skończyć bardziej niż fatalnie, od razu wymieniłem jak kupiłem używane autko. Wszelkim zapewnieniom nie wierzę. Olej nie ważne jakiego typu raz do roku, bez względu na przebieg. Pozostałe wszelkie płyny, co trzy lata bez względu na ich stan. To niby nie oszczędne, ale w sytuacjach ekstremalnych, które od czasu do czasu się zdarzają, myślę że jest jest korzystne.
Nie rozumiem tych co pytaja na forum jaki olej wlac. Nie umiecie czytac czy co!?Instrukcje obslugi i ksiazki serwisowe sa albo swerwisy - mozna zapytac. Jesli producent przewidzial, ze ma byc 5W40 to taki leje i juz.
Chytry 2 razy więcej traci :)
Polaka nie stać na oszczędzanie na rozrządzie i oleju. W przypadku nie wymienienia rozrządu płacimy za rozrząd plus rozbiórka silnika i zawory lub w najczarniejszej wersji jeszcze tłoki. Za tą cenę można by ze dwa razy rozrząd zmienić. Najfajniejszy jest dziadek co do golfa leje selektol a znam takiego ;P I nie przetłumaczysz mu nic, bo 30 lat temu był w rozlewni i swoje widział.
W moim vw zmieniam olej notorycznie. Co 600-700 km jazdy zapala się lampka smarowania o dolewam litr oleju. Według serwisu VAG i instrukcji wszystko jest w normie. To nie jest wada tylko "cecha" silników VAG. Ta informacja mnie bardzo uspokoiła.
Po ilu kilometrach wymienić rozrząd w Suzuki Grand Vitara V6 2,7LITRA ROCZNIK 2006