W przyszłym roku na rynek trafi trzecia generacja Smarta Fortwo. Już w połowie września na salonie we Frankfurcie niemiecka firma zaprezentuje concept, który jest zapowiedzią tego pojazdu.
Historia Smarta Fortwo rozpoczęła się w 1998 roku, gdy pierwsza generacja debiutowała na salonie paryskim. Wówczas samochód nosił nazwę Smart City Coupe, nazwa Fortwo pojawiła się przy okazji liftingu, który przeprowadzono w 2002 roku.
W 2000 roku ofertę poszerzono o kabriolet, początkowo nazywany City Cabrio.
Smart Fortwo I generacji
Smart Fortwo ma tylko 2,5 m długości, jest więc jedynym pełnoprawnym samochodem, zdolnym do parkowania prostopadłego na miejscach przeznaczonych do parkowania równoległego.
Ze względu na niewielkie rozmiary, w samochodzie zastosowano wiele nietypowych rozwiązań technicznych. Silnik (turbodoładowany, trzycylindrowy) umieszczono z tyłu i napędza on koła tylne. Moment obrotowy przekazywany jest przez sześciostopniową zautomatyzowaną skrzynię (bez pedału sprzęgła). Skrzynia może pracować całkowicie automatycznie, możliwa jest również manualna, sekwencyjna zmiana przełożeń.
Skrzynia jest jednak krytykowana przez użytkowników, główne zarzuty dotyczą zbyt wolnej pracy.
Smarty Fortwo I generacji cieszą się dobrą opinię użytkowników. Czasem przytrafić się mogą usterki elektryki i nieszczelności dachu w kabrioletach. Poza tym nie można zapominać, że silniki wyposażone są w turbosprężarki. Brak poszanowania zasad użytkowania jednostek z doładowaniem może się skończyć przedwczesną wymianą tego elementu.
Smart Fortwo II generacji
W 2007 roku debiutował Smart Fortwo drugiej generacji. Auto zachowało charakterystyczny wygląd, jednak bliższe oględziny wskazują, że znaczenie urosło (długość wynosi 269 cm, czyli niemal 20 cm więcej niż w autach pierwszej generacji).
Samochód zachował nietypową architekturę (silnik z tyłu, tylny napęd). Skrzynia biegów ma tylko pięć biegów, a zmiany przełożeń następują nieco szybciej niż w starszych samochodach.
Silniki otrzymały większą pojemność, ale wciąż mają tylko trzy cylindry i wspomagane są turbosprężarką.
Oferta Smartów na rynku wtórnym jest dość ograniczona, szczególnie kupno kabrioletu może okazać się zadaniem niewykonalnym. Główny powód to oczywiście stosunkowo wysokie, w porównaniu do innych miejskich samochodów, ceny.
Najstarsze, już kilkunastoletnie samochody I generacji można kupić za mniej niż 10 tysięcy zł. Natomiast ceny aut drugiej generacji zaczynają się od około 25 tys. zł. Tymczasem już za około 6 tysięcy więcej można kupić fabrycznie nową Toyotę Aygo. W tym wypadku będzie jednak można zapomnieć o ekstrawagancji...
Wszystkiego o używanych Smartach, typowych usterkach, zużyciu paliwa, cenach zakupu i kosztach utrzymania dowiecie się z naszego katalogu.