Pokazany po raz pierwszy na Mondial de l’Automobile 2012 w Paryżu trzeci członek nowej rodziny Kia Cee’d − trzydrzwiowa Kia Pro_cee’d − trafia właśnie do polskich salonów sprzedaży.
Mieliśmy okazję przetestować nowy model na krętych drogach Monte Carlo. Czy konkurencja ma się czego obawiać?
Kia Pro_cee'd
Producent określa Pro_ceed'a jako "trzydrzwiowe, pięciomiejscowe coupe". Podstawowe wymiary - długość całkowita (4310 mm), szerokość (1780 mm) i rozstaw osi (2650 mm) nie odbiegają od wersji pięciodrzwiowej. Kia nie ukrywa jednak, że samochód kierowany jest do kierowców o zacięciu sportowym. W porównaniu z 5-drzwiowym Cee’dem linia dachu została obniżona o 40 mm, a słupek środkowy przesunął się do tyłu aż o 220 mm. Nowe są również panele karoserii za słupkiem „B”, okna boczne i słupek „C”, a także tylna klapa, tylne światła zespolone oraz zderzak. Standardem są felgi w rozmiarze 16-cali (w podstawowej wersji - stalowe).
Kia Pro_cee'd
Sportowe akcenty znajdziemy również we wnętrzu. Na tablicy przyrządów centralne miejsce zajmuje prędkościomierz, konsola środkowa zwrócona jest w stronę kierowcy. Na uwagę zasługuje też dbałość o detale. Deska rozdzielcza wykonana jest z miękkich, przyjemnych w dotyku materiałów, codzienną eksploatację ułatwiają takie drobiazgi, jak np. podajniki pasów bezpieczeństwa.
Klienci decydujący się na Pro_cee’d drugiej generacji mają do wyboru dwa silniki benzynowe (1,4 MPI i 1,6 GDI) oraz dwie jednostki wysokoprężne (1,4 WGT i 1,6 VGT) o mocy od 90 do 135 KM. Chociaż żaden nie czyni z nowej Pro_cee'd zawalidrogi, kierowcy z żyłką sportowca mogą być odrobinę zawiedzeni. Najsłabszy benzyniak - 1,4 l (100 KM) rozpędza samochód do 100 km/h w 12,8 sekund (prędkość maksymalna 182 km/h), wersja z benzynowym motorem 1,6 l (135 KM) przyspiesza do setki w 9,9 sekundy (prędkość maksymalna 195 km/h).
Kia Pro_cee'd
Osiągami nie imponują też silniki o zapłonie samoczynnym. Podstawowy diesel (1,4 l - 90 KM) na osiągnięcie setki potrzebuje aż 13,5 sekundy i rozpędza samochód do prędkości maksymalnej zaledwie 170 km/h. Mocniejsza wersja - 1,6 l o mocy 128 KM - przyspiesza do 100 km/h w 10,9 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 197 km/h.
Mimo przeciętnych osiągów samochód pochwalić wypada za standardowe, szesciostopniowe skrzynie biegów oraz zawieszenie, które - przynajmniej w zakrętach - pozwala nadrabiać niedostatki w mocy.
Kia Pro_cee'd
Niezależnie od wersji silnikowej, wszystkie nowe Kie Pro_ceed otrzymają niezależne, wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi, z przodu zastosowano klasyczne kolumny McPhersona i stabilizator przechyłów. Układ zapewnia spory margines bezpieczeństwa w szybko pokonywanych zakrętach i nie powoduje nadmiernego wytrząsania pasażerów na dziurach.
Na plus trzeba też zaliczyć elektromechaniczne, progresywne wspomaganie kierownicy FlexSteer o wyczuwalnie sportowych aspiracjach. Precyzja prowadzenia nie pozostawia wiele do życzenia, skrajne położenia kierownicy dzieli zaledwie 2,85 obrotu.
Kia Pro_cee'd
Kia pro_cee’d oferowana będzie w sześciu kolorach nadwozia i trzech wersjach wyposażenia: M, L i XL. Cena podstawowej odmiany skalkulowana została na 56 990 zł. Za taką kwotę otrzymamy pojazd z benzynowym silnikiem 1,4 l o mocy 100 KM. Najtańszy diesel to wydatek 64 990 zł.
Podobnie, jak wszystkie nowe modele koreańskiego producenta Pro_cee'd objęty jest siedmioletnią gwarancją.