Na salonie w Los Angeles Mazda zaprezentowała nową generację modelu CX-9. W modelu tym debiutuje również całkowicie nowy silnik SKYACTIV-G 2,5T, pierwsza turbodoładowana jednostka benzynowa z serii SKYACTIV-G.
Mazda CX-9
SKYACTIV-G 2,5T jest obecnie najmocniejszym silnikiem w ofercie Mazdy. W wersji na rynek północnoamerykański rozwija on 250 KM i maksymalny moment obrotowy 420 Nm. Nowa turbodoładowana jednostka z bezpośrednim wtryskiem paliwa, oparta na wolnossącym silniku SKYACTIV-G 2,5, oferowanym w modelach Mazda CX-5 i Mazda6, zapewnia jeszcze lepsze liniowe przyspieszenie, zwłaszcza w niskim i średnim zakresie obrotów, a także charakteryzuje się znakomitą elastycznością.
Mazda CX-9
Podobnie jak w przypadku wszystkich silników SKYACTIV, jego pojemność została zoptymalizowana, a nie zmniejszona, co ma pozwolić wyeliminować typowe problemy związane z turbodoładowaniem, takie jak opóźniona reakcja na dodanie gazu („turbodziura”) i często rozczarowujące zużycie paliwa w rzeczywistej eksploatacji.
Jednym z ciekawszych rozwiązań jest opracowany przez Mazdę system Dynamic Pressure Turbo, czyli pierwsza na świecie turbosprężarka, w której maksymalizację wydajności turbiny osiąga się poprzez zmienną pulsację spalin w zależności od prędkości obrotowej silnika.
Mazda CX-9
Początkowo silnik będzie stosowany w zupełnie nowym modelu Mazda CX-9. Rodzinny SUV zaprojektowany przede wszystkim na rynek północnoamerykański posiada siedem miejsc w trzech rzędach. Nadwozie samochodu jest najnowszą interpretacją koncepcji stylistycznej Mazdy „KODO – Dusza Ruchu”.
Nowa CX-9 będzie oferowana także z zaawansowanym systemem bezpieczeństwa i-ACTIVSENSE oraz inteligentnym układem napędu na 4 koła, któremu producent nadał nazwę i-ACTIV AWD.
Oczekuje się, że 80% sprzedaży CX‑9, prognozowanej na 50 000 egzemplarzy rocznie, będzie przypadało na Amerykę Północną, gdzie samochód trafi do salonów w pierwszych kwartale przyszłego roku. Model CX-9 nie jest obecnie planowany na rynek europejski.
Nie wykluczone jednak, że ta sytuacja ulegnie zmianie. Obecna generacja Mazdy CX-9 również nie była planowana do sprzedaży w Europie a pewna ilość tych samochodów trafiła np. na rynek polski.